Názor k článku Postřehy z bezpečnosti: výrobce vlaků blokoval opravy umělými chybami od Filip Jirsák - Ano dá. Takže se to dá napsat na...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 13. 12. 2023 15:24

    Filip Jirsák
    Stříbrný podporovatel

    Ano dá. Takže se to dá napsat na papír a říkat tomu třeba specifikace, že?
    Dá, ale pak to není ten typ specifikace, který by se dal použít jako podklad pro výběrové řízení, kde se soutěží celková cena dodávky.

    A vadí mi to omlouvání těchto zjevných chyb tímto tvým způsobem.
    Doufám, že jsem nikde nenapsal nic, co by to omlouvalo. Psal jsem, že jsou podobné případy (a nevím, jestli je to tento případ, ale může být), kdy ta firma stojí před výběrem ze dvou nemravných variant. Rozdíl je v tom, že v jednom případě je původcem té nemravnosti přímo ta firma, v druhém případě někdo jiný a ta firma jen přihlíží.

    Jenom jsem upozorňoval na to, že někdy honíme zloděje tak usilovně, že nakonec házíme klacky pod nohy jenom těm poctivým, a zloději jsou vysmátí, protože to stejně dovedou obejít.

    Není to omluva pro toho výrobce vlaků. Je to upozornění, že možná máme (v ČR si myslím, že to tak je, a věřím, že to tak může být i v Polsku) větší problém, než jsou ty nepojízdné vlaky.

    Je to podobné, jako s těmi aktivisty, co se přilepují k silnici – poškozují tím nevinné, ale upozorňují na řádově větší problém, než který sami způsobují.

    OK, tak to teda pojďte zrealizovat, cena je konečná. Potom nastává naprosto klasické: tohle jsme nevěděli, to nešlo předpokládat, tohle nám nikdo neřekl apod.
    Uvědomte si, v jakém prostředí se ty firmy pohybují. Vy chcete, aby si to zjistili dopředu a dali vám reálnou cenu. Jenže je spousta jiných výběrových řízení, kde tohle po firmách nikdo nechce, vybere se nejnižší cena a pak se zaplatí neočekávané vícepráce. A kdyby ta firma šla do těchhle výběrových řízení s tím, že si poctivě vše dopředu zjistí a nabídne pak reálnou cenu, nikdy neuspěje, protože bude vždycky dražší než ti, kteří to nacení podle ideálních podmínek a pak si vyúčtují vícepráce.

    Jsme zase u toho, co jsem psal na začátku – spousta výběrových řízení je zadaná špatně, ve veřejném sektoru dokonce zákony i veřejné mínění kladou dost velký odpor tomu zadávat je správně, a pokud se ať potenciální dodavatel nebo zadavatel chtějí pohybovat v oblasti, která je správně (z hlediska výsledku) a zároveň podle zákona, mají dost úzký manévrovací prostor. Já mám to štěstí, že jsem ve firmě, která se pohybuje v tomhle úzkém prostoru, ty hranice nepřekročí a v minulosti tu nepřekročitelnost hranic celkem jasně prokázala. Ale i proto vím, že to zdaleka není samozřejmé ani jednoduché, a že by bylo vhodné systém přenastavit tak, aby chovat se slušně nebylo tak náročné. Ostatně o něčem podobném mluvil Špidla – demokracii máme proto, aby člověk nemusel být hrdina, když se chce chovat slušně. (Pro jistotu ještě jednou – ten polský výrobce vlaků pro mne není hrdina. Jenom možná neměl možnost chovat se slušně. Ale samozřejmě mohl být v té šedé zóně, která se sice chová neslušně, ale dělají to tak skoro všichni, takže se na nikoho nedá ukázat prstem.)