Používáme Redmine: přehledné řízení projektu

5. 4. 2012
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

V minulém článku jsme si ukázali, jak se Redmine instaluje a dnes si povíme něco více o systému jako takovém. Detailně si rozebereme prostředí a ukážeme jeho ohebnost a konfigurovatelnost. Podíváme se, jak se v něm plánuje a rozděluje práce. Na závěr si pro ilustraci vytvoříme vzorový projekt.

minulém díle našeho seriálu jsme si řekli základní vlastnosti a ukázali si, jak Redmine nainstalovat. Dnes si povíme něco o tom, jak s ním pracovat a probereme si jeho stěžejní vlastnosti.

Představení systému

Hlavní menu

Po kliknutí na localhost/redmine se dostaneme do našeho Redmine na Úvodní stránku. V levém horním rohu máme hlavní menu, které obsahuje položky:

  • Úvodní – přesun na úvodní stránku
  • Moje stránka – velmi dobře nastavitelná stránka, kde se dá zobrazit kalendář, seznam úkolů apod.
  • Projekt – seznam projektů
  • Administrace – nastavení celého Redmine
  • Nápověda – přesune nás na nápovědu na stránkách www.redmine.org

Administrace

Trošku podrobněji se podíváme na na stránku administrace, v které, jak už název napovídá, je veškeré nastavení systému, uživatelů apod.

U některých položek je na první pohled jasné, k čemu jsou, ostatní ale krátké vysvětlení snesou.

  • Projekty – zakládání, archivace či rušení projektů
  • Uživatelé – registrace a přehled uživatelů plus mnoho nastavení jako uzamčení účtů či přiřazování do skupin
  • Skupiny – editace skupin uživatelů
  • Role a práva – vytváření a rušení rolí, každá role má nastavitelné pravomoci k určitým úkonům, ke každé roli je nadefinované workflow, proto nedoporučuji výchozí role bez prostudování workflow mazat, ve výchozím nastavení jsou k dispozici role:
    • Manažer
    • Vývojář
    • Reportér
    • Non member
    • Anonymous
  • Fronty – nastavení typů úkolů, výchozí jsou:
    • Chyba
    • Požadavek
    • Podpora
  • Stavy úkolů – možnost editace včetně nastavení, který stav je pro úkol výchozí a který stav úkol ukončí, výchozí typy:
    • Nový
    • Ve vývoji
    • Vyřešený
    • Čeká se
    • Uzavřený
    • Odmítnutý
  • Průběh práce – již zmíněné workflow, nastavuje vztahy mezi položkami Role, Fronta a Stav úkolů
  • Uživatelská pole – zde si můžete nastavit vlastní položky do jednotlivých kategorií například přidat položku do vytváření nového úkolu
  • Seznamy – modifikace seznamů dle jednotlivých kategorií, které jsou:
    • Aktivity (sledování času)
    • Priority úkolů
    • Kategorie dokumentů
  • Nastavení – nastavení samotného Redmine
  • Autentifikace LDAP – podpora přihlašování se pomocí LDAP
  • Doplňky – nastavení pluginů
  • Informace – informace o verzi, použité databázi apod.

Projektujeme

Pro jednoduché znázornění toho, jak Redmine funguje, si vytvoříme fiktivní projekt, ve kterém budeme vytvářet firemní stránky. Řekněme, že je potřeba udělat následující kroky:

  • Designový návrh
  • Databázový návrh
  • Nakódování HTML + CSS podle návrhu
  • Naprogramování aplikace
  • Vyrobení textů

A protože naše firma je neuvěřitelně bohatá, tak na každou činnost máme jednoho specialistu, na projektu bude tedy pracovat: Grafik, Databázový specialista, Kodér, Programátor, Copywriter a Project manager

Uživatelé

Jako první věc si musíme vytvořit uživatele, které následně přiřadíme do projektu.

Vytváření najdeme v horním menu: Administrace → Uživatelé → Nový uživatel .

Vytváření nového uživatele

Pro vytvoření stačí vyplnit povinná pole a rozmyslet si jestli bude uvedený uživatel administrátor či ne. Ve většině případů, stejně jako je to v Linuxu a sudo, by administrátor být neměl. Při vytváření dejte pozor, že v kolonce přihlášení nesmí být diakritika.

Kompletní seznam našich uživatelů

Projekt: firemní web

Další krok je vytvořit již zmíněný projekt.

Vytvoříme ho v horním menu: Projekty → Nový projekt.

Opět v kolonce Identifikátor nesmí být diakritika.

Nový projekt: Firemní stránky

Po klepnutí na „vytvořit“ se rovnou ocitneme v našem novém projektu, kde nám přibylo projektové menu, které se skládá z položek podle toho, jaké jsme zaškrtli moduly při vytváření projektu.

První pohled do projektu

Protože my jsme zaškrtli všechny dostupné moduly, naše menu má tyto položky:

  • Aktivita
  • Úkoly
  • Nový úkol
  • Ganttův graf
  • Kalendář
  • Novinky
  • Dokumenty
  • Wiki
  • Soubory
  • Nastavení

Přesuneme se tedy do projektového menu → nastavení → členové.

A půjdeme přiřadit naše pracovníky.

Pracovníci a uživatelské role

Jak bylo zmíněno, máme již základní uživatelské role nadefinované. My je tedy použijeme.

U každé role si můžete citlivě nastavit, jaké mají přiřazení uživatelé v projektu pravomoci. A protože je Redmine jednoduše nastavitelný, není nastavení nijak složité. Vše se dá přehledně editovat v Nastavení rolí.

Jestli byste přece jen chtěli vytvořit si role vlastní, nastavení najdete v horním menu: Administrace → Role a práva → Nová role.

Dávejte ale pozor, jak už zde bylo řečeno, na uživatelské role, jsou svázané s celým pracovním procesem. Budete si muset pro novou roli nastavit položky Role, Fronta, Stav úkolů a vazby mezi nimi.

Členové a přiřazení jednotlivých rolí

Vytváříme úkoly

Další věc, kterou je potřeba udělat, je vytvořit úkoly a přiřadit je jednotlivým uživatelům, provedeme tak v projektovém menu → nový úkol.

bitcoin_skoleni

Vytváříme nový úkol

Takto vytvoříme všechny potřebné úkoly, přiřadíme je jednotlivým pracovníkům a oni již mohou směle tvořit a do svého úkolu psát poznámky, tvořit pod úkoly, související úkoly a hlavně psát odpracovaný čas, který se dá pak sledovat a členit podle úkolů, projektů, časového úseku a následně podle něj vyplácet odměnu.

Přehled úkolů v projektu

Moje stránka – přehled všeho, co se v projektu děje

Toto určitě není konečný výčet a popis všech vlastností, které Redmine má. Doufám, že vám tento díl pomohl si udělat o tomto povedeném systému alespoň základní představu. A pokud se chcete dozvědět ještě něco dalšího, tak vás potěší, že se připravuje další díl.

Autor článku