On zas ten, kdo má sondu, vyhráno nemá. V Linuxu totiž monitor normálně (tj. né podělanejma příkazama, kdy si ani okamžitě nelze prohlédnout výsledek) nakalibrovat nedá. Zlatý monitory s HW kalibrací. A fakt nechápu hlášku „podporuje jen firefox“ – od kdy se o to má starat aplikace? Snad to převádí x server, ne?
X server se postara o zavedeni dat do LUT tabulky. Ale aplikace musi zjistit, ze tyhle konkretni data jsem dostal v AdobeRGB, displej pouziva sRGB a tak to musim prevest. Uplne stejne to funguje i ve Windows a na Macu, OS poskytuje nastroje, ale prevody implicitne nedela.
Muzete si i sami otestovat, ktere prohlizece umi s profily pracovat: http://www.color.org/…4html.xalter
bez pardonu, v AdobeRGB nikdo monitor nastaveny nema, je to obecny blabol, stejne tak by nikdo, kdo nevi o co jde nemel porizovat dava v AdobeRGB, ja sice do AdobeRGB fotim, ale bud to hned prevadim do sRGB, nebo kdyz to mam v AdobeRGB, tak stejne mam monitor v sRGB a pouze Gimp a ufraw dela simulaci/prevod z AdobeRGB do sRGB monitoru. Takze to, ze je problem s aplikacema neni pravda, jinak pri prohlizeni obrazku se vycte profil a podle nej se udela prevod do sRGB nebo do toho, v cem je nastaven profil monitoru.
Kalibracni sondu samozrejme mam, pokud cloveku staci na monitor, tak se vejde do 2.000–3.000, na tiskarny a scannery jsou drazsi.
Ja mam pantone huey2
Jinak, on ma sice AdobeRGB vetsi gamut, ale nenei zase o tolik vetsi, aby se vyplatilo v tom mit monitor, stejne to nikdo nevidi a u tiskaren je to taky sporne, mnohe inkousty neprenesou ani 8bit na kanal, natoz 16 a natoz AdobeRGB, staci se podivat na gamut tiskarny a bude asi kazdemu jasne. Samozrejme pro spickovy vysledek je treba pouzit RIP, ale i kdyz se RIP nepouzije, je vydeldek z dobrych ink. slusny, no dobrou inkoustovku znam ale jen jednu a to epson, samozrejme se bavim o profi garf. plotterech a ne o domacich hrackach.
Graficka studia s (velmi) drahymi monitory, jako treba ta vyssi rada od Eizo, klidne AdobeRGB na monitoru pouzivat mohou. Na klasickem domacim panelu za „par“ tisic je to zbytecne.
To ovsem uz neplati o pouzivani AdobeRGB nebo ProPhoto RGB jako pracovniho profilu. Behem uprav totiz samozrejme prichazite o barvy a pokud je budete delat primo v sRGB, tak to muze byt na vysledku docela poznat (u fotografii v jemnych prechodech.. treba na obloze).
A problem s aplikacemi je jiny. Sam jste ho zminil:
Takze to, ze je problem s aplikacema neni pravda, jinak pri prohlizeni obrazku se vycte profil a podle nej se udela prevod do sRGB nebo do toho, v cem je nastaven profil monitoru.
Aplikace musi zjistit, jestli ty data jsou v prostoru, ktery pouziva jako pracovni. Pokud ne, tak je musi prevest a pak je taky musi prevest mezi pracovnim prostorem a prostorem monitoru. Vsechny prevody zaridi lcms, ale aplikace o ne musi pozadat, protoze xorg nema informace o tom, co zrovna za data v nejake aplikaci zpracovavate. Vidi az vysledne rgb prepocitane do prostoru monitoru.
Na scanner nepotrebujete sondu, obvykle staci jen presne vyrobeny kalibracni obrazec (odkazy na dva geograficky blizke vyrobce budou v pristim clanku) se souborem, ktery popisuje konkretni hodnoty na nem.
Jinak pro domaci tisk do formatu A3 uplne dostacuji dnesni levne inkoustove tiskarny od Canonu nebo Epsonu, ktere maji vice jak 4 inkousty. Vyssi rady, schopna tisknout A3+, pouzivaji casto i 8 a vice inkoustu a jejich mechanicke provedeni je vice nez dobre.
Muj monitor nastaven monitor v barvovém profilu dost blízkém AdobeRGB (a dívat se na sRGB data bez převodu do prostoru monitoru je o oči – červená u některých témat v Gnome či u ikonek je fakt ostrá).
Gamut dnešních inkoustovek na některých papírech přesahuje v některých odstínech gamut sRGB, něteré kombinace dokonce i AdobeRGB:
http://www.wildnaturephotos.com/…tComparison/
http://people.csail.mit.edu/…/gamuts.html
Tiskárny v ukázkách jsou profi, ale tytéž inkousty jsou i v tiskárnách, které jsou „consumer grade“ a dost fotografům leží doma na stole. (Akorát, že oni většinou nepoužívají linux.)
Většině lidí se samozřejmě nevyplatí kupovat monitor s širokým gamutem, nicméně s novými technologiemi jejich cena klesá a vývojáři by měli přemýšlet do budoucna.
Osobně doufám, že co nevidět budou colour-aware všechny aplikace v Xkách (tj. i dekorace oken, atd.) a uživatel toho bude řešit co nejméně.
bez pardonu, v sRGB taky nikdo monitor nastaven nemá (ačkoliv položka v OSD menu k tomuto omylu svádí). Každý monitor má svůj vlastní profil (který se mimo jiné v čase neustále mění) a můžeme ho získat pomocí měření hardwarovou sondou. Nakolik tento hardwarový profil monitoru koresponduje s nezávislým sRGB či Adobe RGB je uplně jiná věc. Mít jako pracovní prostor pro obárzky sRGB je vhodné pouze pro finální výstup na monitor (webová prezentace apod.). Pokud je požadovaným výstupem kvalitní tisková zvětšenina, je mnohem lepší pracovat v Adobe RGB, případně i Pro Photo RGB. To, že monitor nezobrazí některé barvy ještě neznamená, že mi je tiskárna (fotolab) nedokáže vytisknout a je nesmysl se o tyto barvy na výsledném snímku ochuzovat. (Obecně porovnávat gamuty monotoru a tiskového systému je dost problematické, protože monoitory světlo emitují, kdežto tisky jen odráží světlo okolní a málokterý tisk je prohlížen výhradně pod osvětlením normovaným.)
To sice ano, ale je mi to jedno, kdyz zklaibruji monitor, mam temer presne zobrazovani sRGB a vsechna data jsou v sRGB, jine profily bych do toho nepletl, nebot ty se pouzivaji az v datech a pouzivaji je jenom grafici … a ani ti mnohdy nevi vo co go … i kdyz je otazka, zda obsluha labu je grafik, ale data v AdobeRGB jsem dal jednou a to naposled, nebot to samozrejme i pres me upozorneni a zaznamu v exifu stejne vytiskli v sRGB … tedy na vyhozeni.
Takze kdyz mam zkalibrovany monitor, mam +/- verne barvy a bohate mi staci, ze jine bar. prorstory nez sRGB umi gimp a gqview … zbytek me fakt nezajima. Stejne tak bych si nikdy nedal monitor do AdobeRGB a neznam nikoho, kdo by to tak delal, profici si vzdy AdobeRGB ci jine automaticky photoshopem prevadeji na sRGB pro zobrazeni … pravda, nekteri se pak divi, ze kdyz to daji na internet, vidi to ostatni nejake pobledle ;-))
Monitor se nekalibruje na zadny synteticky univerzalni profil. Monitor se
zkalibruje a potom se zmeri profil daneho kusu monitoru v presnem nastaveni.
Kvalitni displeje se mohou blizit nejakemu jinemu profilu, to je tak asi vsechno
(nevyjadril jsem se v jednom ze svych predchozich prispevku uplne presne,
AdobeRGB je obvykle pracovni profil a kvalitni Eiza se mu podle oficialnich
materialu blizi).
Takze kdyz zkalibrujete monitor, mate temer presne zobrazeni cehokoliv, co se da
rozumne prevest do barevneho prostoru monitoru. Je uplne jedno v cem mate data,
ale ten prevod je vzdycky nutny a aplikace ho musi podporovat. Pokud data nejsou
oznacena, tak se obvykle povazuji za sRGB (a jelikoz profil monitoru neni sRGB,
tak se i tak musi prevadet, jinak to neuvidite spravne.. tj bez podpory
v aplikaci mate po presnem zobrazeni).
Grafici obcas neco ulozi v AdobeRGB (protoze to je casto jejich pracovni
profil) na web. Prohlizece, ktere neumi spravu barev, ovsem netusi, ze neco jako
barevne profily existuje, povazuji data za sRGB a pak to opravdu vypada
vybledle.
To je nesmysl, jak jsem psal výše, to, že mi monitor některé barvy nezobrazí ještě neznamená, že mi je tiskárna (fotolab) nedokáže vytisknout. Já mám obecně s fotolaby taky špatné zkušenosti, ale v těch lepších pravidelně kalibrují svůj výstupní proces a profily pro konkrétní papíry vystavují na web. Pak vám nic nebrání převést fotografie před zadáním zakázky přímo do jejich tiskového profilu, což dává poměrně konzistentní výsledky (nebo by mělo :). Zrovna tak pokud máte kvalitní tiskárnu (i A4/3, příklad Epson R2880) a používáte kvalitní papíry (příklad Hahnemühle Photo Rag), máte od výrobce papírů k dispozici tiskové profily. Případně si je můžete nechat na zakázku vyrobit. Jiné profily než sRGB zdaleka nepoužívají jen grafici, ale i fotografové (zdaleka ne jen profíci), kteří požadují kvalitní tiskové zvětšeniny. Osobně používám postup: focení do RAW, pracovní verze v AdobeRGB, výstup na monitor (web) převod do sRGB, výstup na tiskárnu převod do profilu tisku (od výrobce tiskárny, papíru nebo změřený), výstup na minilab převod do profilu minilabu :)
Minimálně ve Windows OS převody implicitně dělá. Všechny kreslicí povrchy by default používají color management, pokud si aplikace nevyžádá opak. Na Linuxu se samozřejmě o podporu color managementu musí starat autor aplikace, a samozřejmě s jednou z mnoha dost mizerných CMS knihoven.
Nedela.. to by me zajimalo, kde by vzal informaci o zdrojovem a cilovem profilu, kdyby to tak bylo. On to _podporuje_, ale nedela to bez vyzadani. Tyto informace musi totiz vzdy dodat aplikace, ktera jedina zna format dat se kterymi pracuje. V Mac OS X 10.5 se o to sice system snazi, ale pulku profilu hada a u neotagovanych dat stejne prirazuje Generic RGB.
Cílový profil je profil daného zařízení (sRGB pokud není dáno jinak). Zdrojový profil je daný aplikací (například je embedded v zobrazném obrázku); pokud profil není určen, je to sRGB. Má to tři důsledky: 1) Aplikace i bez jakékoliv explicitní práce s barevnými profily má zajištěn převod barev do barevného prostoru monitoru a tiskárny. Proto například barevný tisk ve Windows funguje se slušnými barvami z každé nativní aplikace. 2) Pokud aplikace udá profil (například ho načte embededded v obrázku), tak bez další práce pro programátora systém provede převod barev. 3) Aplikace může triviálně používat převody barevných prostorů, dělat separace atd. K tomu už potřebuje používat specifická API. Ta jsou ovšem všude stejná a dobře dokumentovaná. Když jsme u toho: Windows 7 podporují 48-bitovou barevnou hloubku (16-bit float na každý kanál). Výrobci HW jsou trochu pozadu, monitory umí údajně jen 10-bitový integer na kanál. http://code.msdn.microsoft.com/…eleases.aspx?…
Pokud si dobre pamatuju co jsem videl ve zdrojacich FF zhruba pred rokem, tak je to opravdu podporovane, ale pouze na OSX. Na linuxu musite mit nejakou specialni knihovnu a musite behem kompilace nastavic nejake -D macro. V defaultu to funguje pouze na OSX. FF na OSX umi vubec spoustu zajimavych veci.
Přesně tak, myslet si, že nahradíte hardwarovou kalibraci nějakým profilem od výrobce je blbost. Ono stejně mluvit o kalibraci barev a přitom mít na stole laciný TN panel (hlavně že rychle překresluje při hraní her :) je samo o sobě úsměvné. Ne nadarmo jsou grafické panely tak drahé, bohužel :(
Ne tak úplně.
Jednak můžete použít tovární profil nebo můžete předpokládat, že barvový prostor monitoru je blízký sRGB a použít tento jako profil charakterizující monitor.
Výše uvedené dostane smysl v momentě, kdy Vám někdo pošle obrázky s vloženým profilem, který je odlišný od sRGB (třeba AdobeRGB). Při zobrazení bez správy barev bude obrázek poněkud mdlých barev.
Z Vašeho pohledu jsou řešení dvě: buď je zkonvertujete do sRGB (víte-li, jak) nebo používáte aplikace s podporou správy barev a máte nastaven profil monitoru jako sRGB (respektive aplikaci, která to chytře předpokládá).
Umí to i Eye Of Gnome (pěkně potichu a skrytě, aniž by uživatele obtěžoval nějakým nastavováním), akorát je pro některé situace trošku buggy…
V KDE se správou barev chlubí i digiKam (pouze editor, ne prohlížeč; profily se musí ručně nastavit), akorát, že je to ještě trošku více buggy (já bych řekl, že i koncepčně).
No, ja bych rad docela monitor zkalibroval, protoze si cas od casu nechavam delat fotky na papir. Po prechodu z CRTcka na LCD je to desny, nemuzu to vyladit. Barvy jsou na papire mdle bez jiskry. Zaroven ale nechci kupovat sondu. Neexistuje nejaky program, idealne .deb balik, ktery by to zkalibroval „okometricky“? Diky P.
pokial mas dobre oci, tak to celkom ujde (lepsie ako nic, samozrejme dobrej sonde sa to nevyrovna). Pre overenie doporucujem: http://www.xrite.com/…om_page.aspx?… a hlavne http://www.normankoren.com/…rints1A.html
Zapomeňte na levná TNka pro grafiku či zpracování fotek s tiskovým výstupem. A zapomeňte na okometrické metody, sondu nenahradíte. Bohužel zkalibrovaný konzistentní proces zpracování fotografií něco stojí. Zajímavé je, že když se dřív ještě porovnávalo analogové a digitální fotografování, tyto věci se nějak tiše opomíjely. Hlavně, že si koupíte kompakt za pár korun a pak už vás to nic nestojí :-D
Tak tohle jsem sice potřeboval asi tak před půl rokem, ale i tak jsem moc vděčný, že se tím někdo zabývá. Celý článek jsem ještě nestudoval, hodlám si někde opatřit nejdříve sondu.
Nicméně mám několik dotazů.
Ještě jednou díky, chválím autora za zajímavý článek!
LCD na notebooku urcite kalibrovat muzete, ale otazka je, jaky vysledek
ocekavate. Zde je na ukazku porovnani presnosti profilu (shaper+matrix
z 3000 patchu) LCD na notebooku Acer TravelMate 4100 a CRT Dell P1110:
# profcheck -k acerntb.ti3 acerntb.icc Profile check complete,
errors(CIEDE2000): max. = 4.437007, avg. = 0.952604, RMS = 1.128260
# profcheck -k Dell_P1110.ti3 Dell_P1110.icc Profile check complete,
errors(CIEDE2000): max. = 1.209684, avg. = 0.226771, RMS = 0.261966
Kdyz se kouknu na dE pro jednotlive vzorky, tak nejvetsi odchylky jsou pro hodne
tmave barvy, takze by to v realu nemusel byt az takovy problem.
Dalsi problem je velikost gamutu, ktery je u LCD na notebooku postatne mensi
nez sRGB. Oba moje CRT monitory (Dell P1110 a Sony G400) vicemene kopiruji sRGB.
Pokud ale bude mit zarizeni, na kterem budete zhotovovat fotografie, jeste mensi
gamut, tak vas to opet nemusi moc trapit.
V clanku zmineny dispwin udela dve veci. Nahraje data do LUT tabulky a oznami X11 jaky profil dany monitor ma.
Ovsem.. ne kazda aplikace se umi na standardne nastaveny profil zeptat a casto je treba nastavit profil monitoru i v aplikaci samotne.
LCD u notebooku se zkalibrovat da, ale jak uz psali prede mnou.. ma mensi gamut, mnohem horsi moznosti regulace (vetsinou maximalne jas podsviceni, obcas kontrast a na vyvazeni bile ve vetsine pripadu zapomente uplne)
Tak ja jsem se domnival, ze kdyz nekomu reknu, ze barva je RGB a ma hodnotu x.y.z, tak je jasne dana. Problem nastane, kdyz ji chci videt na monitoru, nebo vytisknout na tiskarne, protoze kazdy monitor a tiskarna barvy ruzne z ruznych duvodu „zkresluji“. A tak mam profily icc, ktere definuji, jak ma konkretni monitor s konkretnim nastavenim jasu apod. zobrazit onu barvu RGB s hodnotou x.y.z., aby se mu zobrazila stejne, jako na mem monitoru jine znacky a s jinym nastavenim. Obdobne s tiskarnami…
Je to spravna uvaha?
Správná je ta druhá část.
R,G,B hodnoty jsou relativní hodnoty vzhledem k barvě, kterou mají zobrazovat. Chybějící informaci dodá právě až profil charakterizující barvový prostor pro data obrázku.
Uvažujete pouze profily závislé na zařízení (skener, monitor, tiskárna), ale existují i syntetické profily na zařízení nezávislé – sRGB, AdobeRGB, ProPhoto,…
Pokud nevíte, v jakém barvovém prostoru (definovaným profilem) jsou R,G,B data uložena, pak ani nemůžete vědět, jak je interpretovat na výstupních zařízeních, byť profil těch zařízení máte k dispozici.
Můžete samozřejmě předpokládat, že obrázek bez přiřazeného profilu či jiné informace v exif.colorspace je v sRGB prostoru, ale to by mohlo být dost pošetilé.
V podstate ano, to co pise kolega nademnou o profilu (sRGB,AdobeRGB a jine) je sice pravda, ale zazil se standard, ze vychozi profil je sRGB, takze by vse melo byt v sRGB a pokud je v necem jinem, melo by se to konvertovat na to, co kdo zobrazuje, u monitoru je to jasne, u tiskaren se to pak prevadi na verne barvy ;-)))
Jinak u tiskaren je mnoho pover, jako napr, ze vystup z 16bit je lepsi nez z 8 bit a skutecnost je takova, ze 16 bit se pouziva jenom kvuli upravam, protoze tiskarny pak nezvladaji prevest na papir ani ten 8bit, natoz AdobeRGB, vse tohle se pouziva jenom k tomu, aby kdyz to nekdo kalibruje a zesvetluje mel vice informaci pro korekce. Stejne tak je zvrhlost dnes pouzivat CMYK, kdyz uz dnes maji tiskarny 8 a vice barev, tedy dostanu lepsi vysledek z 8bit nez z orezaneho CMYKu, ten mel smysl v dobach, kdy se fakt CMYK pouzival a diky mensimu gamutu CMYKu nez sRGB barvy neuletely, on totiz neni ani uplne kompatibilni a nektere barvy CMYKem nejdou, proto se pri prevodu pak udelala kalibrace od oka pres krivky napr. a pak to na papire neulitlo … jenze stareho psa novym kouskum nenaucis ;-))