Vlákno názorů k článku Přechod z OS Windows na Linux od ravensun - Tentokrát to bylo lepší Snaha sice byla, ale podstatná...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 15. 10. 2008 8:52

    ravensun (neregistrovaný)
    Tentokrát to bylo lepší
    Snaha sice byla, ale podstatná část a to sice pozastavení se nad rozdělením disku, když jsou na stroji ještě Windows jaksi chyběla. A to je právě ten kámen úrazu, kde se začátečníci zkoušející jiný OS zaseknou. Ona instalace v Ubuntu je jednoduchá klikačka, kterou zvládne i obyčejná žena. Sám jsem po internetu ICQ naváděl jednu slečnu v instalaci. Problém nastal právě při vymezení místa pro linux a samotné rozdělení.
    Kde je poznámka, že pro intalaci bude potřeba volný prostor na disku?
    Kde je poznámka, že pokud vybereme automatické rozdělení disku Ubuntu smaže všechny stávající oddíly, které případně na disku jsou?
    Kde je poznámka, že pokud vybereme instalaci zmenšením stávající NTFS oddíl, může se stát, že kvůli fragmentaci není zaručeno, že na NTFS zůstanou data.
    Kde je
    Kde je poznámka, jaké oddíly jsou v běžně potřeba? Že existuje jakýsi hlavní oddíl (root) značící "/" v běžném "ext3" formátu.
    Že k root oddílu se v linuxu dává ještě "swap" oddíl jako jakási vyrovnávací pamět na disku. A že jeho velikost je standartně 2xvětší než Operační pamět RAM. V některých případech to však není potřeba a může být větší i menší.
    V tom je dle mého názoru slabina. A to je ta část, u které se pak i zběhlí windows uživatelé se zkušeností jak nainstalovat windows zaseknou. Buď je to odradí při pomyšlení, že když to špatně nastaví přijdou o data nebo to risknou. Pak pokud se jim to podaří je vše v pohodě a následuje názor na ovládání linuxu, vzhled, atd... a nebo přijdou o data a budou naštvaně linux shazovat všude kde se dá.
    Nevím to je můj názor! Berte to jako přátelskou kritiku.
    Každopádně všem držím palce při přechodu. :)
    (omlouvám se všem za případné "neodborné" vyjadřování, ale jsem běžný uživatel linuxu který před x lety přešel a některé pojmy stále nemám zažité. Omlouvám se pokud mé poznámky v článku zazněly, patrně jsem si jich nevšiml a to se může stát právě i přecházejícím)
    Přeji krásný den
  • 15. 10. 2008 8:59

    mirozbiro (neregistrovaný)
    Ahoj,

    dela ubuntu automaticky volume group? Mate na to nekdo vyhraneny nazor? Ja jsem to pouzil defaultne u fedory ale v momente kdy jsem chtel mazane zkopirovat logical volume se systemem na novy disk a usetrit si instalaci, tak jsem zjistil, ze na linuxu to nejde. Na AIXu jo. Jdou jine cachry - pridat disk do volumu, presunout v ramci volum, odebrat stary disk z volumu... Jenze...

    Zkusenosti?
  • 15. 10. 2008 9:53

    ravensun (neregistrovaný)
    Bohůžel se musím omluvit, protože momentálně si nejsem jist, zda jsem se svými znalostmi a zkušenostmi pochopil na co se ptáte. Takže je mi líto ale nemohu vám odpovědět :( .
  • 15. 10. 2008 9:12

    Jaromír Vojtaj
    Zlatý podporovatel
    Díky za připomínky, ale už se mi je asi nepodaří dostat do článků, proto aspoň reakce a nějaké odpovědi.
    Poznámku o nutném volném místu pro instalaci nepovažuju za nutnou, to je asi jasné, že nelze instalovat tam, kde není místo. Pokud se zvolí automatické dělení nebo jakékoliv jiné, instalátor 2x upozorňuje, že dojde ke smazání a všechno je možné vrátit bez následků do spuštění instalace. Zmenšování oddílů s NTFS je docela problém a spíš bych ho nedoporučoval. Ale máš pravdu, chtělo by to delší rozbor. Ohledně použitých a potřebných oddílů je v článku odstavec. Pokud uživatel zvolí automatické dělení, SWAP se mu vytvoří a asi není důvod s ním nějak manipulovat
  • 15. 10. 2008 9:48

    ravensun (neregistrovaný)
    No tak jasný... jak se to vezme
    Někteří Windowsáci si mohou myslet, že když mají na svém NTFS oddíle (C: či D: atd..) volné místo, že se jima TAM bude instalovat ubuntu.
    Ano dá se to tam nainstalovat, Ubuntu dokonce disponuje touto variantou (teď nevím jak se ten nástroj jmenuje, ale pokud se ve windows vloží cd objeví se okno s rychlou nabídkou...) Ale při klasické z liveCD si nejsem jist jestli jde využít volné místno na NTFS pro instalaci...
  • 15. 10. 2008 9:49

    FOK (neregistrovaný)
    Tak tomu říkám zprovoznění. Počkáme co se chytne samo a u zbytku prohlásíme, že to nefunguje. Mám Logitech MX3200 a nefunguje speciální obdoba touchpadu ... Jestli tohle má být motivační článek pro uživatele Windows k tomu aby přešli na Linux, tak opak bude pravdou. Místo toho aby jste jim ukázal, že některé zařízení je třeba trochu složitěji konfigurovat, ale že nakonec fungují, tak jim tu vyhodíte seznam toho co nefunguje a víc se tím nezabýváte.
    Nefunguje mi touchpad tak jak bych chtěl - man synaptics, man synclient, ...
    Nefunguje mi dualhead - man xrandr, man xorg.conf, ...
    Nebo raději odkaz na nějaké howto. Přeci jenom man stránky jsou někdy dost náročné čtení. I když někdy stačí sklouznout do sekce EXAMPLES v příslušné man stránce (spíše několika desítkách obrazovek :-)). Na ten postup instalace UBUNTU stačio dát link a víc rozebrat jiné detaily. Stačily 2 minuty hledání na www.ubuntu.cz a link na instalaci je http://wiki.ubuntu.cz/Pr%C5%AFvodce%20instalac%C3%AD
  • 15. 10. 2008 11:10

    Jaromír Vojtaj
    Zlatý podporovatel
    Částečně bych souhlasil, ale celkově si myslím, že nemáš pravdu. Každý přece nemá klávesnici s něčím podobným a tak ho nefunkčnost ani nemusí zajímat. Nezajímá ani mě, protože mi to ve Windows sice fungovalo, ale stejně jsem obě klávesy nepoužíval. Neviděl jsem proto důvod hledat a zkoušet řešení. Používané klávesy fungují a to je důležité. Myslím si, že tak se k tomu staví většina uživatelů, kteří chtějí systém hlavně používat a do pro ně nepotřebných nastavení se nechtějí pouštět