Názor k článku Před 15 lety vyšel první Firefox: protivník je jiný, ale poslání stejné od Vít Šesták - Problém byl (a v Pale Moonu stále je)...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 16. 11. 2019 10:51

    Vít Šesták

    Problém byl (a v Pale Moonu stále je) v tom, že rozšíření neměla žádné stabilní API, o které se mohla opřít. Místo toho tu byl fakticky monkeypatching pomocí overlays. To znamená, že se rozšíření může opřít téměř o cokoli, ale zároveň spousta nevinných změn toho může spoustu zbořit. Zavedení Web Extensions je tak jasným řešením – jde o nějaký, který říká, co se může měnit, a co ne. Navíc to dává autorům prohlížeče dělat různé technické změny a možnost rozšíření sandboxovat.

    Pokud Pale Moon prakticky drží kompatibilitu, nejspíš je to za cenu ± nulového vývoje UI. Což tak trochu naznačuje i očividně starý screenshot Wikipedie na https://www.palemoon.org/screenshots.shtml – obsahuje „http://en.wi­kipedia.org“, ačkoli tento web běží na HTTPS (už dlouho) a má HSTS (zřejmě aspoň 4 roky: https://diit.cz/clanek/wikimedia-wikipedia-prechazi-kompletne-na-https-hsts/diskuseNovinkyInternetWikipedia/diskuseNovinkyInternetWikipedia ). Kompatibilita zde není způsobena tím, že by měli nějaké úžasné technické řešení.

    Druhá věc je zaříznutí rozšíření postavených na XUL. XUL dnes již nemá zdaleka takový význam jako v době uvedení, je to technologie jednoho vendora a dnes HTML5 nabízí dostatečné možnosti. Při přepisu částí prohlížeče do HTML5 by se rozbití kompatibility stejně těžko vyhýbalo. Nevím, proč to zařízli dříve než bylo technicky nutné, mohu leda spekulovat. Konec by ale dříve či později nastal, jen by to bylo pomalé umírání.

    U Pale Moonu se navíc nabízí otázka, jak moc zvládnou udržovat jádro, až Mozilla zařízne XUL kompletně. Samotné odstranění XULu z Gecka problém není (Pale Moon má vlastní fork), ale může otevřít cestu k refaktoringu věcí, na které se kvůli XULu nemohlo sahat. To může více či méně prakticky zavřít cestu k přebírání změn z Firefoxu. Ne ze dne na den, ale postupně. Pak bude otázka, jak velký a schopný vývojový tým budou mít…