O tom Mengelem bych zapochyboval, tam uz spise hraje roli fantazie vypravece. Na to poukazoval i Lukas Pribyl, ze s odstupem let si lide domysleji veci a pripisuji ciny jinym osobam. Spise to byl nejaky vyssi nacisticky dustojnik. Ale vlastne je to jedno, vsichni to byli zmetci.
Nedá mi to nezopakovat příspěvek, který jsem kdysi přidal pod jeden z článků Pavla Tišnovského:
Teď už to nenajdu, ale kamarád mi kdysi poslal odkaz na úžasný anglický článek, kde bylo poměrně podrobně popsáno, jak Chuck Peddle se svými společníky vyvíjeli 650x.
Z mnoha věcí tam zmíněných mi utkvělo v paměti především to, že v práci museli mít čisté ponožky bez děr. :-) Matrice masek pro výrobu procesoru (nebo jak to nazvat) totiž malovali ručně na velké fólie v pozici na všech čtyřech a nehty na nohách jim seškrabávaly z fólie barvu...
Tohle je např. v knize Commodore: a Company on the Edge: https://kindle.amazon.com/work/commodore-company-edge-ebook/B001NSQJNK/B0064BB3RI
No to bylo to slavne Tramielovo heslo `business is a war'. Zkratka vliv armady se nezaprel.
Zase ho ale diky tomu dost lidi srdecne nenavidelo. Mimochodem timhle nekompromisnim postojem si nakonec pod sebou podrizl vetev (a po letech to i sam priznal), tim ze chtel delat jen HW a SW nechat cizim firmam -- takze kdyz po koupi ATARI zjistil ze ATARI investovalo do firmy High-Toro, ktera vyvijela Amigu (vetsina lidi z te firmy byly puvodni zamestnanci ATARI) tak chtel vyhazet polovinu vyvojoveho teamu, presneji receno ty, kteri delali na AMIGA-OS (ktery uz byl navic temer hotovy).
To se lidem od Amigy samozrejme nelibilo, takze kdyz jim zavolali lidi z Commodoru ze by je koupili tak souhlasili --- v tom chaosu to nejak slo i kdyz ATARI vlastne do High-Toro taky nalilo penize.
Pak to ovsem vyustilo v zalobu ktera oddalila uvedeni Amigy 1000 na trh zhruba o dva roky. To uz Jackovi tak moc nevadilo protoze mezitim jeho indicky sefkonstrukter Shiraz Shivji nebo jak se jmenoval poslepoval z dostupnych soucastek ATARI 260 ST.
Nebylo to spíše tak, že Jack stahoval cenu jak bylo jeho zvykem a předpokládal, že koupí Amigu za babku a starý Commodore mu to prostě vyfouknul? V té době o složení teamu nemohla být přece řeč? Amigu předváděli na veletrhu jako směs drátů a součástek a běželo na něm nějaké demo a chtěli to prodat, protože vývoj stál moc peněz.
Pokud si dobre pamatuju tak Exec (neboli jadro AmigaOS) existoval uz pred CES 1984, Intuition byl prinejmensim ve vyvoji, ale nevim v jakem stavu. Jack asi byl skutecne motivovan cenou, chtel jen AMIGA chipy (Agnus, Dennise, atd.), nikolov vyvojovy team, protoze mel vlastniho konstruktera. Wikipedia primo pise:
Tramiel immed.iately for.med a hol.ding com.pany, Tramel Techn.ology, Ltd., and be.gan to vi.sit vario.us US comp.uter compa.nies with the inte.ntion of purc.hasing a com.pany for manufac.turing and possi.ble tech.nology acqui.sitions. Tramiel vis.ited Min.dset (run by Roger Bade.rsher, former head of Atari's Comp.uter Divi.sion), and Amiga. Whi.le ini.tially ente.ring talks with Tramiel, they even.tually fell thr.ough as Tramiel told Amiga sta.ff that he was very inter.ested in the chips.et, but not the staff. In the mean.time, he had set his ch.ief engin.eer (former Commodore engi.neer Shiraz Shivji) - the task of devel.oping a new low-cost, hig.h-end compu.ter system.
To se stalo v roce 1984, pritom ATARI dalo do High-Toro penize uz v roce 1983:
During devel.opment in 1983, Amiga had exhau.sted ven.ture ca.pital and was desp.erate for more finan.cing. Jay Miner and comp.any appro.ached former emp.loyer Atari, and the "War.ner ow.ned" Atari p.aid Amiga to conti.nue devel.opment work.[3] In retu.rn Atari was to ob.tain one-year exclu.sive use of the des.ign. Atari had plans for a 68000-based machine, code-na.med "Mickey", that would have used cust.om.ized chips, but deta.ils were spa.rse.
Omlouvam se za tecky uvnitr slov, ale vyhybal jsem se tak zakazanym slovum.
Jiste, v Atari ho poslali do ...... nepeknych mist, protoze pro BASIC meli vyhrazenych jen osm kilobajtu ROM a do toho to Bill proste nedokazal natlacit. Ja timto dekuji za rozumny (i kdyz hodne pomaly) Atari BASIC, kde se grafika a zvuky resily lidsky (prikazy, zadne POKE) + to melo krasnou praci s retezci.