Pěkné vzpomínky. :-)
P51 jsem viděl v chodu naposled v roce 1986. Vím, že tam běhala ještě hodně dlouho, ale už jsem se k ní nedostal. Když se rušila, tak si její části ještě rádi odvezli jinam (tuším do Karlových Varů), aby rozšířili tu svoji. U nás se přešlo na PK202.
P51 měla hodně charakteristický zvuk (někde mám i WAV), ve špičkách se tam prakticky nedalo být (člověk neslyšel vlastního slova) a ten zvuk se často promítal i do běžných hovorů, jak se to celé třepalo a kontakty se třely o sebe.
PK202 byla o poznání klidnější, ale jak přesně fungovalo hledání volného východu a spojení pomocí křížových spínačů jsem nikdy nepochopil (pár lidí se mi to pokoušelo vysvětlit, ale nemělo dar vysvětlovat - chtělo by to spíš školu). P51 byla proti tomu primitivní.
U každné ústředny (včetně relativně moderního "pékáčka") mě nepřestávala fascinovat tzv. volačka. Velký elektromotor s převodovkou a na výstupu kolo snad z pertinaxu, a na něm výřezy pro spojování kontaktů, které dělaly jednotlivé tóny (.- .- .-, ....).
Pak ještě pamatuju meziměstskou MK611 a v okolních dědinách dederonské ATZky.