Já bych se chtěl víc dozvědět o procesu, jakým se kalkulačky přerodily na hry. Někde jsem četl, že snad počet segmentů ve hře přesně odpovídal počtu segmentů klasické kalkulačky. Co tam bylo za procesory (4/8b, typ, počet tranzistorů), kolik paměti, kdo (obecně) třeba ty hry vyvíjel a navrhoval, nějaké obrázky, prostě to přiblížit.
Jako kluk jsem měl od tetičky z Francie Nintendo G&W Turtle Bridge - dodneška mě ta hra fascinuje.
http://www.handheld.remakes.org/results.php?gamename=T
by Madrigal pro Windows.
Samozřejmě jsem tu hru X krát rozebral, byl v tom tišťák a uprostřed černý čtvereček (vím, mikrokontrolér) se spoustou nožiček, které vedly ke dvěma okrajům s vodivou gumou, na kterou byl položen displej tehdy fascinující velikosti. Říkali jsme tomu doma "televizka". Piezoelektrický měnič připojený dvěma drátky, jehož funkce mi byla už tehdy zcela jasná, baterčičky a kontaktní plošky pro tlačítka.
Ale právě ten mikrokontrolér (procesor + paměť + řadič displeje) je dodnes trochu záhadou, nějaký datasheet by nebyl?
UTFG: tms 1000 datasheet
Prosinec 1976: http://blog.kevtris.org/blogfiles/TMS_1000_Data_Manual.pdf
Pavle, dík. Určitě to byl nějaký logický automat. Muselo to být dost primitivní a špatně se o tom shánějí informace. Stejně špatně se mi shání i informace o čipu té nejobyčejnější kalkulačky, taky si myslím, že to nebude nějaký procesor, ale logika se "zadrátovaným" softwarem.
O sérii Game&Watch je něco tady:
http://www.plasticpals.com/?p=23596
Zmiňují tam i ten obvod z kalkulačky, ale nejsou příliš konkrétní. Zároveň jsem se dozvěděl o vývojářích tehdejší série Game&Watch, návrh nějak vyvrtali do akrylátové desky, prosvítili LED diodami a hráli to v nějaké budce, aby si ověřili funkčnost a hratelnost.
Tím prosvěcováním zjišťovali jestli to na tom displeji vůbec půjde hrát, s tak trhaným pohybem. A dneska je 100 FPS málo :-D
Podle toho popisu v článku by to mohl být tenhle nebo nějaký jeho následník se stejnými parametry: http://datamath.org/Chips/TMS0803.htm
Tady máš schéma toho čipu i kalkulátoru plus emulátor: http://files.righto.com/calculator/TI_calculator_simulator.html
Tady fotky svlečeného křemíku a co z toho dokázali vyždímat u Sinclaira: http://files.righto.com/calculator/sinclair_scientific_simulator.html
Každý procesor je logický automat, a logiku má zadrátovanou třeba v ROM. Jestli máš dobré oči a trpělivost, můžeš si těch 320 slov zkusit po bitech vyčíst: http://siliconpr0n.org/map/ti/tmc0805nc/single/ti_tmc0805nc_mz_mit20x.jpg
Není to náhodou tak, že první mikroprocesory vznikly právě proto, aby se každá jednoúčelová 3.14čovina nemusela pokaždé navrhovat od základu? Stejně jako u Babbage, Differencial Engine -> Analytical Engine...
Někde na netu jsem našel schémata kalkulátorů ze šedesátých let, tak kdybych si vzpomněl kde to mám zaznamenané, dám vědět.
Třeba tenhle je hezkej (a docela dobře pochopitelnej):
http://www.cs.ubc.ca/~hilpert/eec/calcs/ToshibaBC1212.html schéma je tady: http://www.cs.ubc.ca/~hilpert/eec/calctd/ToshibaBC1212.pdf
uchvátilo mě to tak, že jsem si napsal jednoduchej simulátor :-)