> Řešení, které navrhl ve Francii, nicméně nebylo možné upravit pro zbraňové systémy používané v americké armádě, a tak se pustil znovu do práce od samotného začátku.
Nebylo to spíš proto, že - cituji:
Po celou dobu byly v rámu Svobodova kola výkresy zaměřovače, které chtěl zachránit pro spojence. Z Marseille, kde byly v té době dva miliony uprchlíků, bylo obtížné se dostat dále. Paní Svobodová s Tomášem se prostřednictvím humanitárních organizací dostala do Lisabonu. Svoboda sám nejprve odjel do Casablanky, a teprve odtud se - s pomocí zaměstnanců firmy Baťa - dostal do Lisabonu i on. Při nástupu na přeplněnou loď do Casablanky jakýsi francouzský důstojník prohlásil: "Buď to kolo, nebo vy!" a nepřístupný jakémukoli vysvětlování hodil bicykl s ukrytými výkresy přes palubu.
Válečný LORAN (s nástupem dalších variant dodatečně označený jako LORAN-A) určitě nebyl globální navigační systém, přes den měl dosah kolem 1000 km, v noci pak až 2600 km. To sice stačilo na pokrytí severního Atlantiku, ale už ne jižního nebo Pacifiku (zejména ne v době války). První opravdu globální navigační rádiový systém byla OMEGA (fungovala do roku 1997), obdobné sovětské systémy Alfa a Čajka (s anténními stožáry vysokými 460 m!) jsou užívány snad až dosud.