Všechno je již vynalezeno. Vedoucí patentového úřadu v New Yorku, 1899.
Vůbec ten pocit, že bychom byli na vrcholu, nemám. Spíš mi přijde, že jsme s vyplazeným jazykem a natrženými kalhotami dorazili na dohled od základního tábora.
Od boku mě napadají desítky funkcionalit, které bych měl rád před sebou.
Ty "nejzajímavější" zatím nemá nikdo, nebo se jen někde krčí v koutku.
Namátkou:
Vize:
Transparetní virtualizační prostředí. Uživatel prostě spustí aplikaci ne bude řešit, pro jaký OS a architekturu byla ta aplikace vytvořena.
Realita:
Neexistuje jednoduchý způsob jak provozovat multiplatformně aplikace napříč OS a architekturami a to ani za pomoci plné virtualizace VmWare/Virtualbox/... Vždyť řešíme i to, jak spouštět aplikace pro Android, byť je postaven na Linuxovém jádře.
Dovětek:
Není to sice jen věc desktopu, ale desktop v tom hraje svou významnou roli.
Vize:
Souvisí to s předchozím, ale přesto to vypíchnu samostatně: Hluboká, elegantní a efektivní podpora pro bezpečný běh webových aplikací. Technologie a HW podporu na to máme, ale chybí jasný koncept jak to udělat.
Realita:
Webbrowser je v roli operačního systému, mezi ním a HW se ztrácí obrovské množství výkonu. Bezpečnost se lepí vším co je po ruce. Stovky technologií se snaží tohle prostředí, které je základů navrženo na něco jiného, přiohnout k potřebám dneška.
Dovětek:
Běžně si ani neuvědomujeme, jak moc výkonu/energie se tímhle ztrácí a to nejen na úrovni PC, ale i v lidských zdrojích.
Vize:
Skutečně funkční podpora HW, power managementu, uspávání, řízení větráčků, spešl funkčních kláves, například na AllInOne monitech,...
Realita:
Na problémy narážím stále velmi často a ani se nedá spolehnout, že to co jakž takž fungovalo, bude fungovat i v nové verzi. Lecos se dá řešit přes fóra, ale také je spousta dobře zdokumentovaných problémů, které léta smutně koukají z bugreport systémů. Pár let vlastním HPčkovský notebook s Nvidia Qadro M2000M. Už po 3 mi po nějaké aktualizaci přestal fungovat externí monitor přes HDMI a jede jen přes VGA.
Dovětek:
Jasně, jde to i za výrobci HW, ale když přestane fungovat něco co běželo, tak to zamrzí.
Vize:
Jednoduchost a modifikovatelnost GUI. To co vidíme před sebou na 2D monitoru je obrázek. Ano, kromě toho obrázku jsou tam minimálně dvě další vrstvy, které vytváří iluzi, že je to "aktivní". Reaguje to na události, rychle se to překresluje, ale mohlo by to nabídnout mnohem víc volnosti. Nedávno tady na rootu byl vzpomenut koncept GUI, kdy šlo každé okno "otočením" přepnout do režimu editace, změnit si rozlišení widgetů, vyrobit si novou obsluhu událostí... Ne, že by to potřeboval každý uživatel, ale třeba adminům by se to hodilo. A co třeba zduplikovat widget na jiné místo na obrazovce, co třeba ho dát do lišty, nebo na druhý monitor.
Realita:
Běžně spouštím přes správce profilů, několik verzí Firefoxe, nebo více verzí jiných aplikací. Už jen přinutit GUI, aby tyhle instance stejného programu mohly mít jinou ikonu je fuška. O takovém drag&drop z Midnight Commanderu běžícím v GUI terminálu ani nemluvě.
Vize:
Plnohodnotný Linux na mobilech a tabletech.
Realita:
Ano, blízká se na lepší časy, ale zatím to stále dře.
Vize:
Nativní podpora několika režimů sdílení a synchronizace stavu aplikací mezi různými zařízeními a mezi více uživateli.
Realita:
Některé aplikace se o tuto funkčnost snaží, ale chybí tady nativní funkčnost. Něco co jako programátor použiji (zapnu jednu konfigurační volbu / naimportuji a použiji) a bude to out if box fungovat.
A takhle bych mohl psát do večera...
PS: Zajímalo, co by na tohle téma řekl Alan Kay. (Jestli víte o nějakém aktuálním záznamu, nahoďte.)
> Transparetní virtualizační prostředí
Vola sa to WEB. Mate tam Office, Photoshop, Vectorove editory, emulatory, hry, ...
> mezi ním a HW se ztrácí obrovské množství výkonu
Nestraca
> funkční podpora HW
Pokial to vyrobca urobi poriadne nie je s tym ziadny problem
> modifikovatelnost GUI
GUI musime zjednodusovat aj proti byvalemu stavu s pred 10 rokov. Ludia nezvladaju tolko funcnosti naraz na obrazovke. Modifikovatelnost by to este viac pokazila. V pripade desktopu to ale ide celkom dobre.
> Plnohodnotný Linux na mobilech a tabletech
Vzdialeny beh, virtualizacia, ...
> synchronizace stavu aplikací
Co?!?!?
Problem pgAdmina (IV) nie je v tom, ze je webovy, ale ze je pomaly. Pokial by bol aspon na urovni Azure Data Studio (fork vscode pre pracu s sql, rovnako postaveny na electrone), tak by nikto nemal problem. Ale je to django aplikacia, ktora je pomala sama o sebe, tak sa cudujem, ze to vobec niekto pouziva.
Namiesto pgadmina teda dbeaver (sice java, ale prudko pouzitelne).
>> Transparetní virtualizační prostředí
>Vola sa to WEB.
Jeden o voze a druhý o koze...
Nebo jsem něco přehlédnul? Jak mi pomocí WEBu spustíte aplikaci, která byla v roce 1997 portována z Maců na Win95 a ke svému běhu vyžaduje QuickTime ver.2 až ver.5 a v novějších verzích nepoběží? Samozřejmě bych to neřešil, kdyby za tu aplikaci byla adekvátní náhrada.
A v podobném duchu bychom mohli pokračovat s dalšími body.
10. 11. 2023, 19:44 editováno autorem komentáře
Dnes v době mnoha architektur CPU to stejně pustíš v QEMU, a ten jede i ve WebAssembly (to jsou např ty hry na webu přes DOSBox). Minimálně Intel už ohlásil další omezení kompatibility se starými verzemi x86, takže by ti virtualizace na x86 stejně nepomohla. Navíc na výkon tehdejších počítačů stejně stačí ta emulace.
Kéž by...
Má zkušenost emulace/virtualizace na setu cca 600 aplikací pro Win 3.11 až Win 10 je nemilá.
Emulací přes Wine, PlayOnLinux, WineHQ, Winetricks jsem začínal, a velmi záhy zjistil, že tudy cesta nevede.
Paradoxně nejlépe z toho vychází DOSovské aplikace, ale i tam se najdou problémovci.
Co vám může bránit vidět skutečnou realitu je, že chyby jsou primárně odstraňovány u známých programů, převážně slavných herních titulů.
Ale když zabrousíte do jiných oblastí, například do oblasti výukových programů, kde se pohybuji já, tak zjistíte, že růžová výrazně potemněla.
Nejlépe jsem se zprovozněním smečky programů pro Win9x a XP, pochodil s virtualizací celého OS pomocí VmWare, ale i tam narážím na některé nepříjemnosti. A nevypadá to, že by tomu VmWare věnoval dost pozornosti.
Já chápu, že není dost vývojářů, kteří by tomu rozuměli a měli chuťaprostor se v tom povrtat. A proto říkám, Ale taky nebudu tvrdit, že to všechno funguje a je to bez problémů použitelné.
Pohledem do bugreport systému Wine najdete chyby, které tam straší desítky let.
Najdete tam mnou zmiňované chyby spojené se starými verzemi QuickTime.
Vím, že je to o seznamu aplikací (a her), co ten uživatel používá, ale mě WINE hodně příjemně překvapil, když jsem si o minulých Vánocích půjčil na 3 týdny MacBook Air M1. Programy, nové 64bit hry a staré 32bit hry tam jely skvěle. A to musel emulovat CPU (x86-->ARM), GPU (DirectX/OpenGL-->Metal) a OS (Windows-->macOS). Pro zajímavost: Apple Silicon má hardwarovou podporu pro emulaci x86, a to dokonce i 32bitů (přestože macOS už dlouho neumožňuje spouštět 32bit aplikace), a má HW podporu pro emulaci OpenGL (režimy vykreslování verze 1.x, které nejsou v Metalu).
Dokonce i ta nejslabší verze integrované GPU v pasivně chlazeném SoC byla 2x tak rychlá co tehdy highend Radeon v mém retro PC. Jasně, rozdíl 9 let, ale jít ze stovek Wattů na pasivně chlazených cca 15 W a přitom zdvojnásobit výkon... Další zajímavost: ta nejslabší verze CPU, pasivně chlazená, měla 3x výkon v nativním kódu oproti mému retro desktopu s o 11 let starším CPU Intel a "jen" 2x vyšší v emulaci x86.
Jen středně staré 32bit hry už byly pomalé, kvůli tomu, jak CrossOver/WINE převádí každý pointer on-the-fly (macOS nemá 32bit API, takže po konverzi volání API Windows-->macOS musí ještě přepočítat ukazatele). Stejně tak jsem byl nadšen z komunitního launcheru Heroic, protože za ty roky už má člověk mraky her zadarmo na Epic Games Store (včetně mnoho AAA titulů). Takže nemusím hry crackovat - DRM řeší komunitní launcher.
Suma sumárum, zjistil jsem po letech, že mi nic nebrání používat Linux nativně (aktuálně na x86 PC), protože na Macu s Apple Silicon jsem si (z donucení) ověřil svoje workflows, včetně Windows aplikací a her.
Nevím o tom, že by GoG vynakládal v dnešní době nějaké úsilí. Je sice hezký, že přidají Windows 7 patch, ale i s tím už některé hry zlobí ve Windows 10/11. Ale ano, standardně staré aplikace, hlavně hry, mají problém v nových Windows. Proto se mi líbí Proton - emulační vrstva ve Steam - která tohle řeší.
12. 11. 2023, 17:00 editováno autorem komentáře