tady podnikáš, tady vyděláváš, tady platíš daně
OK, tak si představte třeba situaci (situace je vymyšlená, ale jména firem použiju známá):
Avast, firma sídlící v Nizozemí.
Marketing zajišťuje česká dceřiná společnost.
Objedná reklamu AdWords u Googlu, se zobrazováním v:
-- Německu (EU)
-- Polsku (EU)
-- Rakousku (EU)
-- Turecku (mimo EU)
-- USA
Google má servery v ČR, Německu, na Slovensku a v USA. Nemá je tedy ku příkladu v Polsku a Turecku.
Google sídlí třeba v Irsku.
Infolinka Googlu sídlí v ČR.
Marketing Googlu sídlí v Polsku.
Avast zaplatí jednou fakturou 1.000.000 Kč. Dopředu není známý ani poměr zobrazení v jednotlivých zemích, ani není jasná cena za proklik (je plovoucí).
Peníze tečou Nizozemí (Avast matka) => ČR (Avast dcera) => Irsko (Google).
Náklady jsou v Irsku (administrativa Google), v ČR (servery a infolinka), Německu, na Slovensku a v USA (provoz serverů Google), Polsko (marketing Googlu).
Teď mi prosím popište, kde vlastně Google podniká. V které zemi by měl platit daň z příjmů a ve které odvádět DPH (mimo EU se DPH netýká).