Ano, to je svatá pravda. Uvedu příklad z mojí praxe, zcela mimo IT.
Kvůli složitosti údržby, silniční daně, starostí s prodejem a papírování (včetně odpovědnosti za neprovedený převod na nového majitele pod pokutou), pořídil jsem auto na operativní leasing. Je to důsledek složitosti, ale vlastně našel jsem dobré řešení za dobrou cenu.
Pak mě někdo ťukl přední dveře - otlaček 2 cm. Kdyby byl svět normální, takový otlaček by se vůbec neřešil, protože jeho oprava prakticky nic nepřinese. Ale řešit jsem to musel, protože jinak by mi leasingovka odečetla spoustu peněz za poškození při navracení vozu.
Byla to pojistná událost z povinného ručení. V autorizovaném servisu auto opravili - kvůli 2 cm lakovali dvoje dveře (aby měly stejnou barvu) a do blatníků provedli rozstřik. Cena za opravu asi 22 tis. Kč. Cena půjčovny náhradního auta asi dalších 8 tis. Kč. Suma sumárum, kvůli kravině, která by se podle mě neměla řešit, pojišťovna vytopila 30 tis. Kč. A ty zase někde musejí vybrat.
Druhou peripetií je, že u pastelových metalíz neumějí udělat lak tak, aby nebyl vidět rozdíl. Je jiná zrnitost svrchního laku. Autorizovaný servis tvrdí, že je to v pořádku, leasingovka tvrdí, že ne. Takže auto už je po třetí v servisu, a na náklady servisu mám po třetí náhradní auto. Další náklady, další zbytečná práce.
A celé to je jen kvůli složitosti systému, nesmyslných požadavků lidí i firem. Jsme už tak civilizovaní, že po nehodě chceme mít auto v naprosto původním stavu, ale za jakou cenu?
Složitostí se zničíme.