Vlákno názorů k článku Projekt Amiga: herní sestava a srovnání s konkurencí od Totoro - GEM + TOS na Atari ST podporoval kooperativni...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 17. 6. 2021 11:29

    Totoro

    GEM + TOS na Atari ST podporoval kooperativni multitasking. Aplikace si musely "kormidlo" predavat, aby mohly fungovat soucasne. V praxi to fungovalo dobre, kdyz programy "v pozadi" moc casu nespotrebovavaly a nechavaly nejvetsi "krajic" programu "v popredi". Kdyz to programator zmrvil, mely ostatni programy smulu, ale takove chyby se odhalily a opravily behem testovani. Ja jsem se s zadnou nabubrelou aplikaci nesetkal.

    GEM umoznoval rozsireni horniho menu Desk. Aplikace tam mohly vlozit menu items, ktere se nazyvaly Accessories. Pomoci nich se implementovalo spousteni desktopovych aplikaci, ktere se mely pouzivat "soucasne" na jedne plose. Napriklad okno s kalkulackou, prepinani jazyku klavesnice atp.

    Pri praci to s nevyhodami kooperativniho multitaskingu nebylo tak horke. Uzivatel porad nelital mezi mezi browserem, e-mailem, VS Code a dalsimi programy, na pozadi se nestahovalo torrentem a nedolovaly bitcoiny. Ono by to taky s 1 MB moc neslo. Aplikace se ukoncovaly a poustely znova. Proste jste se v jednu chvili soustredili jenom na jednu ulohu, a nenapadaly vas kraviny jako furt sledovat chat ;-) Od toho byl telefon ;-) Takze mozna nakonec prevazily vyhody kooperativniho multitaskingu. Mene slozity OS, ktery se na ST vesel do ROM. Zadna "diskoteka". Deska uz je nepredstavitelne, ze tenkrat byl TOS 1.0 v ROM a nepotreboval kazdy mesic aktualizace :-)

  • 17. 6. 2021 12:17

    Michal Tauchman

    Díky za doplnění. U ST tohle moc nemám prozkoumané, většinou vycházím z načtených informací.

    Jak je možné nasadit aplikace do Desku? To asi vyžaduje ST s HDD, kde jsou potřebné aplikace a konfigurace uložené, předpokládám?

  • 17. 6. 2021 15:36

    ByCzech

    Uf! Už je to doba, dokonce jsem pár takových Accessories naprogramoval, ale dost se toho vykouřilo z hlavy. Tyto aplikace měly příponu .acc, HDD k tomu není třeba, TOS si to načte, když to má tuhle příponu a je to nahrané v root adresáři. Něco k tomu třeba tady: http://toshyp.atari.org/en/008002.html

  • 17. 6. 2021 17:07

    Michal Tauchman

    Děkuji, zajímavé čtení. Přidávám si na svůj seznam věcí k vyzkoušení (ne, že bych toho tam měl málo :-D ).

  • 17. 6. 2021 18:11

    Totoro

    Desk Accessories byly programy, co se nahravaly behem startu systemu. Myslim, ze nejake byly zabudovane, co se objevily kdykoli, ale to uz si nepamatuju. Pridavat pozdeji OOTB nesly, ale existovala disk accessory MultiDesk Accessory, ktera fungovala jako jejich manager, co to umela.

    Nahravaly se z bootovaciho media. Kdo mel HDD, piskal si, kdo ne, mel diskoteku. Vetsina z nas mela diskoteku (s pocitacem) nerada, takze se accessorries kopirovaly na diskety, kde byly nahrany hlavni programy. Disketa s assemblerem, s C, s Creatorem, na kazdou se s trochou stesti vesly i ty jedna dve accessories, co se casto potrebovaly. Pro kalkulacku se misto neplytvalo, ta byla na stole :-)

    Accessories byly normalni spustitelne soubory Musely byt v rootu s koncovkou .ACC. Programy s koncovkou .TOS startovaly na "bile obrazovce" (mimo prostredi GEM) a mohly si delat, co chtely, programy s koncovkou .PRG v GEMu, pricemz se od nich cekalo, ze na obrazovku umisti aspon jedno okno a pracovat se bude v nem.

    Na rozpoznani behu v rezimu acc byla podpora v OS, takze jenom prejmenovanim z .ACC na .PRG se programy, co to podporovaly, daly "prekonfigurovat" z accessories na prime spoustece. Vubec podpora v OS byla pro programatory luxusni. Makroassembler podporoval baleni parametru na zasobnik pri volani subrutin. Otevreni okna na obrazovce znamenalo nastavit par registry a zavolat instrukci trap #2. Otevreni dialogu stejne. Dialogy se pripravovaly v .RSC souborech jako pozdeji ve Windows. Proste assembleristum cecko moc nechybelo, aby byli produktivni.

    Konfigurace nebyla moc potreba. Pokud ji nejaky program mel ukladal ji na disketu. (Plocha - GEM - ukladala DESKTOP.INF.) Ale takova kupa kravin, co dnes programy nabizi jako nastaveni pro ruzne uzivatele, nebyla. Program proste vypadal a pouzival se rozumne OOTB, zadna nastaveni. Prace se ukladala do souboru, 8 pismen, 3 koncovka. A nejdulezitejsi bylo ukladat sejvy her, ktere byly nadyl, jako Dungeon Master. A obcas bylo potreba vice disket, protoze nazev souboru nesel zadat a hra umela jenom jednu zalohu - i kdyz vylo na diskete dost mista, "vesly" se tam jenom DMSAVE.DAT a DMSAVE.BAK. Kdyz jste nechteli hru ukoncit a usporadat soubory, bylo treba predzasobit se disketami bez sejvu, nebo vzit prvni, co byla po po ruce a byli jste si jisti, ze tam zadny sejv neni ;-) Gods se museli dohrat jednim vrzem, a to bylo nekdy o nervy ;-)

  • 18. 6. 2021 6:16

    Michal Tauchman

    Děkuji, perfektní soupis. Není nad vlastní ověřené zkušenosti, pro mne velmi zajímavé informace. Ukládám spolu s odkazem od ByCzech, a pak to budu na ST prubnout na vlastní oči.

  • 18. 6. 2021 9:14

    ByCzech

    Přípon pro programy bylo víc. Ještě existoval .app, to existovalo tuším od TOS 1.4 (Rainbow TOS) a vyšší a taky .gtp (nevím od které verze TOS, když jsem vlastnil ATARI, nevěděl jsem to, dozvěděl jsem se později).