Skoro stejny, 6502 vs 6510 :)
Par dem a programu to vyuziva na vypocty, typicky vektory. Seriova linka neumoznuje v realtime predavat zas tak moc dat naraz. Nejrychlejsi to je ~32 cyklu na 1 byte + nasledny sync/storage (CPU jsou na ruznych abs. frekvenich).
Da se udelat paraleni kabel, mezi USR portem na C64 a nevyuzitim portem na VIA v drajvu. Seriove propojeni pak bylo cistej sync na paralel. 4 cykly na 1 byte + sync/storage. Temer 8x vic :) V realu to slo udelat nekde na ~20 cykly na byte cisteho, tj. neco v radu ~50kB/sec :) Na frame teda neco v radu 1kB/sec, kdyz se obetuje ~5% vykonu tak jsme v radu max. desitek bajtu sem/tam. Na poslani par cisel a nacteni vysledku to uz je dobry. U samotneho seriace uz to pokulhava (ma dati/dal). Tam pri stejnej vykonu lze prenest doslova par bajtu -> musi se obetovat mnohem vice.
P.
Jo, o tom bych mohl hodiny vyprávět :) Z dnešního pohledu je to krásně jednoduchej čip, v zásadě pár countrů. Ale díky ty jednoduchosti s tím jdou dělat kouzla, to jo. U některých to dokonce dělá bordel na sběrnici (DMA). Např. barva prvních 3 znaků je ve skutečnosti HI nibble první instrukce a tak.
Kolize popravě zas tolik her nevyužívá, spíše ty starší, když moc nerastrují a mají fakticky jen 8 sprajtů. Ještě horší to je sprite-znak, kde v multi je predefined, co kolizi dělá a co ne. Ta je použitelná ještě méně.
P.
Popis vlastností čipu VIC už tu na Rootu je:
https://www.root.cz/clanky/osmibitove-pocitace-commodore-a-cip-vic-ii/
Tedy tomuto tématu se ve své sérii do detailů nevěnuji. Z jedné strany to má důvod, že znát do detailů vlastnosti čipů všech počítačů co mám doma, to bych měl hlavu jako balón. A z druhé strany je důvod prozaický, jednou už to tady je napsáno, a porazit kvalitu článků o detailech HW p. Tišnovského nedokážu :-)
V tom článku je popis "standardních" věcí, v následujícím je popsán zlomek toho, co jde dělat. Je navrhnutý krásně jednoduše - async. Dá se mu vnutit spousta věcí :) Včetně full screen grafických srcolingů (na což CPU v žádném případně čistě výpočtově nedá). To je rozdíl zásadní rozdíl oproti displaylistu u antici v atari třeba.
P.
Kalibrace uz tak zajimava nebyla. Ale spousteni subrutin na fdd byla prca. Ta potvora v ramci setreni nakladu mela tvrdej doraz a chybela autokalibrace. Takzecse to po x hodinach provizu podelalo.
Diky komplexite fdd byl problem si ji poridit. 5-7 kkc stala. Pro nas mimoprazske(tudiz z mrzkym karlovarskym platem) nedosazitelne. Poridil jsem ji na blesaku po revoluci v bavorsku a dokalibroval protoze byla rozfrcana a nemohla trefit sektor 0 nebo jak to bylo.
Nemel jsem kalibracni kotouc a tak jsem to resil od oka a osciloskopem.
To nebyla nuda jako pc flopyna. To je tak blbe zarizeni jak plotter s moturky
to jo, ten kdo pridal do komunikace s disketovkou prikaz "M-E" - memory execute https://www.manualslib.com/manual/827205/Commodore-1541-Ii.html?page=85 asi musel mit dost jasnou vizi, diky mu za to :-)
V te dobe jsem jako decko/teenager dekompiloval nejaky fastloader a snazil se sam vyzkoumat jakto ze to muze komunikovat o tolik rychleji. Az jsem nasel ty dve 6502 smycky bezici proti sobe co si posilaji bajt jako 4x2 bity bez nejake synchronizace mezi bity tak jsem koukal. Na strane c64 se to jeste vyhybalo konkretnim radkum videosignalu kdy sbernici nahodne blokuje VIC chip - pokud se teda necha obraz zapnuty.