Uj, no, na perex jsem zapomněl před vydáním upravit. Mělo tam být jeho největší konkurent v podobě Atari a většina ostatních osmibitových platforem. Ten perex jsem si nadepsal už dříve a zapomněl jsem ho korigovat. Amstrad/Spectrum jsou v ohledu SW podobně výjimečné jako C64. Poprosím redakci u úpravu.
> Mělo tam být jeho největší konkurent v podobě Atari
Nie uplne fer poznamka, ale Stunt Car Racer uz na 8-bit Atari mame ;) https://www.youtube.com/watch?v=0eRoMjirS3s
Mimochodem, port Sim City na 8bity dodnes považuji za mimořádný počin. V té době jsem ho mohl hrát ve škole na PC, na zapůjčené Amize nebo vlastním Didaktiku a i na tom osmibitu byla hratelnost vynikající.
Lemmings taky nedopadli špatně.
Za to ty závodní hry na Spectru hodně trpěly na framerate, kdo by chtěl hrát Lotus na Spectru poté co ho viděl a slyšel na Amize ?
Mozna to tu uz nekde padlo, ale ma nekdo tucha, proc tyhle hry na 8bit atarko nebyly? Ze by proste jen nekdo vyhodnotil, ze kdyz je 16bit atarko, tak se to udela rovnou na nej, nebo ze by to bylo prilis slozite to na atarku resit a vysledky by byly blbe? Nalejme si cisteho vina, on ten C64 mel lepsi grafiku jak atarko jestli se nepletu - vice soucasnych barev, lepsi sprity a mozna dalsi veci.
ZX zas melo vetsi vykon a od grafiky nikdo nic moc necekal, takze clovek ty monochromaticke veci akceptoval a pri trose barev byl u vytrzeni ;-).
btw zna nekdo na 8bit atarku hru ala lotus (pitstop 2, american cross country road race... ), kde by byly "kopce"? Ja si zadnou nemuzu vybavit, dycky placka. Pritom snad Crazy cars na spectru nejake tereni vlny melo, ne? Je pro to nejake vysvetleni? ;-)
Nemyslím si že by to nešlo, spíš bych viděl problém v zastoupení na trhu, C64 vedl v Americe a v Evropě byl na tom plus mínus stejně jako Spectrum. Atari se prostě v druhé polovině 80desátek dostalo na pozici čísla tři (jen můj názor).
Amstrad hodně těžil z konverzí pro Spectrum, náklady na portování ze Spectra na Amstrad se daly zredukovat na přepsaní několika grafických rutin. Byť tedy uživatelé amstradu z toho moc nadšení nebyli, protože se často nevyužil plný potenciál stroje. "Lazy spectrum port" je v amstrad komunitě zavedený terminus technicus.
Po pravdě, nevím jak je na tom Atari s výkonem, 1.79 MHz 6502 není v kontextu doby málo, ale nevím na kolik byl cpu zpomalován přístupem video čipů k paměti.
Dle mého názoru CPC bylo „pořádně udělaným Spectrem“ (není náhodou, že asi nejlepším Spectrem je 128 +2 šedá od Amstradu), kdy sice skoro vše, co bylo pro Spectrum, bylo i pro CPC, ale amstraďáci si lenost softwareových výrobců vyžrali v záchodové kvalitě většiny předělávek, takže skutečně kvalitních her na CPC je jen pár, jinak schopnosti byly promrhány. Pěkný článek o tom je zde. Některá hovada dokonce u některých her převedli na CPC i colour clash!!!
Tož já nevím, těch 16KB video paměti je trochu moc na Z80, která efektivně běží na cca 3.3 MHz. I na Spectru je problém rozhýbat víc než 4KB okno. Jde to, obzvlášť na 128 s backbufferem, ale výkon chybí.
Druhý problém je docela málo paměti, u Spectra je poměr paměti k video paměti asi 1 ku 5.5, na Amstradu 464 to vychází na 1:4. Ona se kolikrát ani víc než jednobitová grafika do paměti nevlezla.
Tohle řeší 6128 s dvojnásobkem paměti. Vlastně si myslím, že 6128 je nejlepší home computer vůbec v tom smyslu, že se na něm dalo hrát slušné hry a zároveň se zabudovanou disketovkou, solidní klávesnicí a monitorem, který umožňuje rozlišení 640*200 je to i slušný pracovní nástroj pro středoškoláka nebo vysokoškoláka.
Ale sakra, 6 MHz Z80 by mu slušela víc ;)
> proc tyhle hry na 8bit atarko nebyly
Slava Atari 8-bit mala vrchol okolo roku 1985, posledne komercne tituly su cca z roku 1989.
> on ten C64 mel lepsi grafiku jak atarko jestli se nepletu - vice soucasnych barev, lepsi sprity a mozna dalsi veci
No, mal lepsie sprites. O pocte farieb nemoze byt byt ani reci.
Atarko zacinalo o dost driv (minimalne 3 roky - to bylo v te dobe prekotneho vyvoje hodne; dneska pro to snad ani nemame analogii) a tedy cela krivka rozsirenosti atd. je tam posunuta o ty tri roky "zpet" pri porovnani se Speccy/C64 (1982).
Takze ke konci, kdyz se nejaka firma rozhodovala, ze ma budget na vytvoreni hry + dvou konverzi, tak do te skatulky padl C64 a Speccy (+ PC :)
"*specificky trh = "nemuzeme si dovolit Amigu/ST a uz vubec ne PC" :)"
Proto pro zmíněné trhy vydali provedení XE...na ST nemají peníze, ale tak vydáme něco, ať to tak aspoň podobně vypadá :-D
Ale nicméně bez legrace, řadu XE považuji designově za nejhezčí osmibity. Technologie ale byla v době vydání už dlouhou řadu let zastaralá a kvalita výroby mizerná (snaha šetřit každý možný cent na finálním výrobku).
Nejhezčí je podle mne Oric Atmos:)
Jen tak pro zajímavost, v Žatci je poměrně velká výstava historických počítačů (https://www.retrocomputer.cz/about), kdyby jste měl někdo cestu kolem.
Atari začínalo skôr. A začínalo ako oveľa drahší stroj. Nikdy si nezískalo taky podiel na trhu ako c64 alebo zx spectrum v Európe. V 84-85 už končila väčšina komerčných releases. Veľa hier bolo jednoduchých, na štýl 2600 s lepšou grafikou. Na Street fighter sa nikto nehral. Minulosť sa opravuje až teraz, :)
Crownlands, stunt car, sentinel a pod ukazujú, že Atari mal potenciál. Napr nová hi res verzia jet set Willy/manic miner je super.
Díky, za rozbor, co c64 umí :) Ještě by se mi líbil popis hvězdných her jako Turrican 2, The Last Ninka, Defender of the Crown, Rocket Ranger, Creatures, Pirates!, The Train...(já vím, každý má svůj žebříček :)). Osobně sílu C64 právě vidím v těchto, jak se říkalo "celodisketovkách", kterých jsem moc na Atari / Speccy / Sharp neviděl.
Kapitolou sama o sobě jsou dema, ať už zvuk nebo grafika.....
Dobrá práce! Martin