Je urcite spousta super her, ale pokud jste C64 nemeli doporucuju serii The Last Ninja (1,2,3) https://en.wikipedia.org/wiki/The_Last_Ninja Podle mne nejlepsi hra na C64 - dlouha serie, perfektni hudba i grafika od zacatku do konce. I ted si je vsechny cca jednou rocne projdu v emulatoru :-)
Na youtube jsou longplay vsech. Ted jsem koukal na amiga verzi dvojky a je to horsi nez C64, minimalne hudba je vyslovene zprznena emulace C64 SID verze.
Je mi záhadou, proč tvůrci her na Atari používali tak často tak divoké barvy, když mohli v bohaté paletě (na tehdejší dobu) nalézt téměř shodné s těmi pro Commodore. Pokud to ale nebylo tak, že to bylo takto divoké zamýšleno, ale na C64 nešlo nic tak divokého realizovat (protože dostupná paleta na C64 je popravdě nejen znatelně menšího rozsahu, ale hlavně poněkud podivných barev). Nejspíše půjde o primární platformu a důsledek portování v přiděleném čase. Z vlastní zkušenosti mi hry na C64 byly sympatické využitím jemného rozlišení (jiný princip generování obrazu prostředí - většinou znaková sada, i jinými parametry spritů) a povětšinou lépe zpracovaným zvukem/hudbou. Ale u některých mi byl příjemnější zvuk na Atari - asi proto, že mi časem připadalo všechno hrané SIDem stejné a přestal mě ten sound bavit. A grafika na XL/XE byla prostě jiná - opět dáno jinými možnostmi a omezeními hw a tím jiným způsobem vykreslování motivu. Osobně je mi jednoduchost způsobu zobrazování na Atari daleko více sympatická (grafické režimy a DL). Zkrátka obě porovnávané platformy jsou i přes "stejný mozek" dost rozdílné na to, aby se fandové obou mohli do skonání světa pošťuchovat :-)
Krásně napsáno. Obával jsem se toho, že spustím flamewar, ale zatím dobré :-) Jinak ten často zvolený výběr barev u Atari je mi záhadou, výběr z 256 barev byl v této kategorii nadprůměrný, takže proč byly vybrány zrovna tak kontrastní nevím. Jediné co mne napadá je, že dnes se koukáme na ty obrázky barevně, ale tehdy byly celkem běžné ČB televize, a na těch by ty výrazné přechody byly na pohled výraznější (neztrácely by se detaily u podobných barev). Ale to opravdu jen hádám...
Jinak SID vs POKEY...tam to je věčné téma, a osobně to beru prostě tak, že oba znějí jinak, a na některé druhy skladeb zní lépe ten a na některé zase ten druhý. Je ale fakt, že na tvorbu hudby byl SID lépe připraven a tím znatelně více oblíben v této oblasti.
Nevím, z čeho autor vychází, ale průnik herních titulů přes většinu osmibitů (nebo alespoň těch nejrozšířenějších, tj. C64, A800, ZXS, příp. CPC) je značný.
Jinak srovnání provedení na jednotlivých osmibitech by bylo zajímavé, ale z mého pohledu jen u těch nejlepších her, aby bylo vidět, co se dá z jednotlivých platforem vymlátit, případně zprasit. Vzít kdekterou hru ke srovnání nemá smysl.
"Nevím, z čeho autor vychází, ale průnik herních titulů přes většinu osmibitů (nebo alespoň těch nejrozšířenějších, tj. C64, A800, ZXS, příp. CPC) je značný."
Vychází se jednoduše z toho, že množství SW pro Commodore převyšuje počtem ostatní platformy, tedy mnoho z něj musí být exkluzivní. Samozřejmě majorita těch známějších her je cross-platform.
"Jinak srovnání provedení na jednotlivých osmibitech by bylo zajímavé, ale z mého pohledu jen u těch nejlepších her, aby bylo vidět, co se dá z jednotlivých platforem vymlátit, případně zprasit. Vzít kdekterou hru ke srovnání nemá smysl."
Jak jsem psal na začátku, jedná se o pohled ze strany uživatele, který otestoval takové hry, které si pamatuje ze svého dětství, jak se liší dojmy na obou platformách, nikoli exaktní porovnání a určování "vítěze". A definujte nejlepší hry? Pro mne je jednou z nejlepších her Electrician, který skoro nikdo nezná (a jestli se nemýlím, tak ten zrovna na C64 není, aspoň oficiálně). A pokud myslíte nejznámější hry, tak těm jsem se vyhnul ze dvou důvodů - většinou už různá srovnání existují, a nechtěl jsem tuto stať brát příliš vážně. Nemám opravdu ambice soudit který stroj je "lepší", má lepší porty her atp. Takový článek by nevyhnutelně spustil u pamětníků obranný reflex pro "svoji" platformu a diskuzní flamewar.
Přesně tak. Mě teda nejvíc bavil ACE, ACE2, a Tomahawk, ale ty zná asi úplně každý.
Úplně nejradši bych měl doma jak komouše, tak atárko a spektrum, ale to už je dneska v originále takový finanční nesmysl, že do toho nejdu. A lituju, že po přechodu na pecko jsme C64ku prodali, i když jsme tehdy na disketovku neměli.
Zjevně to každý bereme jinak. Mě celkový počet her nezajímá, mě zajímá počet těch kvalitních, těch je vždy jen zlomek. Co z toho, že ZXS má mraky her, když 2/3 jsou k h*vnu. (A určitě tomu tak bude i u Komouše aj., u Amstradu je to ještě horší.)
Shodnout se na nějaké reprezentativní skupině nejlepších her každé platformy není zas takový problém, stačí srovnat žebříčky - některé hry se opakují. Z nich potom vybrat a porovnat, zda na konkurenční platformě byla dosažena podobná kvalita, nebo proč třeba ne - to mi dává smysl. Vzít odfláknutou hru a zkoumat, zda je jinde stejně odfláknutá, k ničemu není. A vyhnout se srovnání kvůli flameváru? To pak ale nemusíte srovnávat vůbec nic.
Ano, každý to bereme jinak, je snad někde psáno, že musíme mít všichni stejný pohled? Však Vám nic nebrání takové srovnání udělal a napsat o tom. Já si rád počtu, poslední dobou mám pocit, že čtu jen své texty, jak je kontroluju před vydáním. Takže přečíst si takové téma z jiných rukou by bylo příjemně osvěžující.
A opět opakuji, nechtěl jsem toto téma brát nijak vážně, a rozhodně nechci trávit čas srovnáváním žebříčků a technikálií her, jestli na téhle platformě používá o deset pixelů vyšší rozlišení, nebo používá paletu 6 či 7 barev. Prostě jsem vzal své dobře známé hry a porovnal, jak na mne působily na konkurenční platformě. A že jsem vybral ty méně známé bylo cílem, protože jsem chtěl připomenout ty, které jsem měl rád, a na které se zapomnělo.