U pošty je problém úplně jinde. A to špatné vedení.
Jo. Já tam vidím neslučitelnou snahu dělat "kvalifikované" služby společně s hromadnými. Ty hromadné služby (obyčejné doručení zásilky) si vysloveně říkají o hledání úspor z rozsahu. Podobně fungují soukromí přepravci.
K tomu ale ČPošta zajišťuje i jiné služby. Některé jsou potřebné (i když upadají) - převody složenkou, cenná psaní, doporučená psaní a balíky, doručení do vlastních rukou, ... - a ty naopak potřebují určitou míru znalostí, protože tam není velký prostor na chyby. Jiné služby jsou navíc - doplňkový prodej, poštovní banka
Oni se plácají na místě, protože se jim nedaří najít způsob, jak obojí zkombinovat, zároveň mít pobočku blízko (zákazníci vyžadují), nejlépe, aby se dalo maximum vyřešit i s doručovatelem...
Výsledek je tristní. Doručovatel mnohdy nedoručuje, a pokud ano, tak stejně jen obyčejná psaní. Z brašny neprodá ani známku, ani nepřijme pohlednici k doručení. Balíky rozváží často jiná pošta (parcelový systém), takže dohledat problémové doručení je pro zákazníka utrpením. Nejsou s to ani zvedat telefony - což je asi přirozená reakce zaměstnanců na situaci, kterou mají nastavenou.
Tolik vidím na obhajobu zaměstnanců pošty, i proč se jim vlastně nedivím.
Na druhou stranu, je zřejmé, že soukromé firmy si dovedou zjednat pořádek v doručování i v komunikaci se zákazníkem. Ano, mnohem dravěji přistupují k zaměstnancům, zdaleka každý není "ve stavu" kmenového zaměstnance. Doručovatelé soukromých firem dostanou podmínky pro práci, ale měří se výkonnost. Přiznejme si, že něco takového si zaměstnanci pošty neumějí ani představit a proto reluktují.
Pochopitelně, jediný, kdo to může změnit, je vedení. Souhlas.