Hlavní navigace

Qualcomm chce koupit Intel, KDE čistí kód příští verze Plasmy

Dnes
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Pat Gelsinger a Intel 18A wafer Autor: Intel
Týden v KDE ve znamení čištění kódu pro budoucí verzi Plasmy 6.2(.1) a novinek pro Plasmu 6.3, SDL nově preferuje API Vulkan i na Windows místo Direct3D 12, vývojová verze Wine 9.18 řeší 18 chyb.

Qualcomm chce koupit Intel

Jako blesk z čistého nebe přichází zpráva The Wall Street Journalu (schována za paywallem, více třeba u The Verge), kterou v posledních dvou dnech převzala prakticky všechna světová média: Qualcomm nabídl Intelu, že jej koupí. Jinými slovy: procesorová legenda, jež před necelými 20 lety prodala svou ultramobilní divizi XScale firmě Marwell za směšných 600 miliónů dolarů nyní obdržela nabídku na odkoupení od firmy, která sama před několika měsíci odmítla nabídku v desítkách miliard USD na své vlastní odkoupení.

Řečeno ještě jinak: skomírající legenda, která definovala svět desktopových počítačů, možná „do roka a do dne“ bude v jednání o svém pohlcení firmou, jíž lze dnes označit za ARMovou legendu. Qualcomm se léta veze na vítězné vlně, jeho pozice se zdá být i nadále neohrožená a jelikož hodnota Intelu poslední roky klesá a před pár týdny se skokově propadla bez šance na brzké, byť jen částečné zotavení, vznikla unikátní historická konstelace parametrů, která možná z Intelu jednoho dne udělá „jen“ jakousi divizi v rámci Qualcommu.

Když se však oprostíme od fantazií, musíme dodat, že na stole neleží automaticky jen nabídka na odkoupení celého Intelu (i přes všechny problémy jde o obří sousto), může jít o části Intelu, případně o zbytek po oddělení továren do samostatného subjektu. Vše je v tuto chvíli na úrovni neoficiální informace, byť prezentované renomovanými médii. Můžeme pouze doplnit, že Intel aktuálně v rámci „katování kostů“ zastavuje investice do výrobních kapacit v Německu a Polsku, propouští spousty lidí, omezuje zbytné investice a prozatím jeho sázka na proces 18A třeba Broadcom nepřesvědčila a Intel sám nadále bude vyrábět spíše u TSMC.

Týden v KDE: čištění kódu pro budoucí verzi Plasmy 6.2(.1)

Tým kolem Plasmy minimálně až do vydání první opravné verze 6.2.1 bude pracovat na tom, na čem pracoval poslední dny: opravy chyb. Vývojáři se dle Nate Grahama zaměřují na hlášení problémy, zjištěné regrese a vše, co uživatelé od vydání beta verze Plasmy 6.2 reportují, plus dříve nahlášení starší chyby.

Vedle toho jsou již připravovány dílčí novinky pro budoucí vydání Plasmy 6.3, v těchto dnech jde například o boční panel ve Widget Exploreru, nyní nabízející možnost odstranit všechny instance daného widgetu. V Plasmě 6.3 také bude fungovat synchronizovaná změna pozadí obrazovky při použití více obrazovek. Uvolněnější budou též omezení v možnost úpravy funkcí tlačítek myši. Ve widgetu sítí už se nebude ukazovat tlačítko nastavení, pokud není uživatel k dané síti připojen.

Opraveno je též několik chyb, včetně otravné chybičky, kdy dochází k pádu Nastavení systému při opouštění stránky s wallpapery (tato i další opravy se samozřejmě objeví již v Plasmě 6.2.0). Plasma by v příští verzí též neměla tak často padat za určitých okolností, když uživatel mění globální téma. Spravena je i integrace webového prohlížeče do Plasmy, která občas padala při zavření okna.

V situaci, kdy je zavřen Plasma widget, jehož některá část má zobrazen tooltip, tento tooltip už nezůstane viset zobrazený, s podivným přeskokem na samotný panel (zmizí, jak se sluší a patří). Na X11 už se též nebude stávat, že by proces odhlášení uživatele zůstal viset bez dokončení. Widget digitálních hodin při vertikálním zobrazení panelu už nebude ořezávat delší časy při současně zobrazených sekundách. Widget pro minimalizaci oken už nebude selhávat v úloze jejich opětovného zobrazení, a to na Waylandu. Ostatně samotná Nastavení systému si opět pamatují pozici svého okna při běhu na X11 a obecně stav maximalizace okna.

Opravených chyb je daleko více. Nadále v projektu přetrvává počet jediné chyby s vysokou prioritou opravy uzavřeno bylo za poslední týden celkem 181 hlášení o chybách.

SDL preferuje na Windows API Vulkan místo Direct3D 12

Knihovna SDL má za sebou další významný milník, který by nenastal, kdyby nebylo skvěle univerzálního rozhraní Vulkan. Nově SDL na Windows používá jako výchozí nikoli Direct3D 12, ale právě API Vulkan. Důvodem pro změnu je vyzrálejší kvalita implementace / API, kdy běh přes Vulkan znamená lepší výkon a menší využití paměti. 

CS24 tip temata

Namísto investování spousty času do optimalizací podpory Direct3D 12, která se beztak hodí jen pro jednu platformu, řekli si vývojáři, proč nesáhnout po Vulkanu, jehož podporu ladí kvůli všem platformám. A tak se tedy stalo, bez jakékoli další diskuse.

Vývojová verze Wine 9.18

Nová vývojová verze Wine je na světě. Přináší nový backend pro Media Foundation využívající v pozadí projekt FFMpeg, počáteční podporu network sessions v rámci DirectPlay, nový applet Desktop Control Panel a opravu celkově 18 chyb. Nejstarší hlášení pochází z prosince 2007, kdy příslušné hlášení nemělo rok žádnou odezvu, a tak bylo uzavřeno, následně však v roce 2022 nově otevřeno a nyní vyřešeno. Nejmladší uzavřené hlášení o chybě pak pochází z tohoto týdne a týká se chybného zobrazování ve hře Warlords III: Darklords Rising.

Autor článku

Příznivec open-source rád píšící i o ne-IT tématech. Odpůrce softwarových patentů a omezování občanských svobod ve prospěch korporací.