jak jste reagoval na prichod smartphonu - taky recmi o slepe ceste ?
zaprve lide pouzivaji cocky, za druhe pokud bude dostatecne velky trh, nekdo uz s dioptrickymi smart brylemi prijde.
ted jde o to, aby armada early adopteru vychytala problemy a k mainstreamu se dostal uz vyladenej produkt.
a btw. http://en.wikipedia.org/wiki/Google_Glass prvni odstavec
Tak ono je potřeba si uvědomit, že google glass jsou de fakto jen ta obroučka + displej před pravým okem. Jenže zafixovat něco před okem znamená nutnost několika bodů což je u brýlí ozkoušeno dobře (tzn. fixace na uších + nose), a když už máte obroučky pro brýle, proč tam nedat i ta skla.
Tím že je displej jen před jedním okem by značná část očních vad neměla působit problém, bude stačit vyřešit jen sklíčka v brýlích.
Ja mam podobny pocit; na druhu stranu by bolo asi lepsie davat to o brzdeni priamo do aut atd - tam by to uz malo splnat vyssie poziadavky na kvalitu.
Zavislost na technologii je vidiet uz dnes - ludia uz maju problemy nielen s delenim a nasobenim vacsich cisel, ale im robi miestami problemy aj mala nasobilka alebo pomerne jednoduche nasobenie / delenie napriklad cislom 25 (to je cca kurz CZK/EUR, preto si to pamatam).
1. Některá auta už automatické brzdění mají. Ale je to prevence srážky a cílem je snížit rychlost při nárazu, nikoliv mu zabránit.
2. Do aut to ve formě "udržuje automaticky bezpečnou vzdálenost" sice některé firmy dát plánují, ale v kategorii "tempomat". Protože dát to tam v kategorii "atupilot" je velmi riskantní a to si dnes žádný solidní výrobce nelajsne. Takže napovídat to bude, bude to i schopno zpomalit tempomat, ale řídit to za vás nebude (a i kdyby ano, tak v manuálnu bude napsáno že ne).
1) jop, a kazdej normalni clovek si to okamzite nechava vypnout. Kolega mi rikal, ze jeho bracha se polil horkym kafem ... protoze jeho kara vyhodnotila priblizujici se auto tak, ze uz zabrzdit nestihne (stihlo vpohode) a pritahlo mu pasy + mu dalo facku operkou => vyrazilo mu to kafe z ruky (stal na semaforech).
2) vyrobci by si to i lasli, jenze je tu jeden problem. Kdo ponese odpovednost za bouracku auta ktery ridi masina? U letadel kvuli tomu probiha vysetrovani kazdy nehody (i drobny) a pokazdy muze trvat klido roky. Na druhou stranu se da tezko odpovednost prenest na ridice, kterej stim nic delat nemoh.
BTW: Posledni dobou sem zaznamenal par konceptu aut s "fly by wire" => zadny mechanicky prenos, ciste elektricky ovladani. To je naprosto totez. Vyplivne elektrika a prestane fungovat volant/brzdy/...
Fly by wire funguje (letecky prumysl jiz pres 40let) uz dost dlouho a je velmi spolehliva a odolna, coz je i duvod, proc se pouziva. Navic ji muzete pomerne snadno zalohovat a pokryvat vypadek primarniho/sekundarniho okruhu, cili zbyva dost casu bezpecne zastavit a je to tedy z principu snadnejsi, nez-li primer vuci letadlu, kde se vylucne pouzivaji kvuli nevyhodam ciste mechanicko-hydraulickeho rizeni, ktere je mnohem narocnejsi na udrzbu a podminky (ne vsude je mirne klima).
Jiste, ze CingCongCung s jednim dratem a mysi rodinkou nebude spolehlivy, jako UAZ, ale to je problem vyrobce.
On je ovsem celkem zasadni rozdil v tom, jak vypada udrzba letadel a jak udrzba aut. Dal letadlo ma narozdil od aut hned nekolik zdroju energie. Pri standardnim usporadani v aute => jedna baterka a jeden motor ...
Presto i u tech letadel nastavaji opakovane situace, byt jakkoli nepravdepodobne, ze (napr) selzou vsechny motory. Kdyby (napr) ten pilot co pristaval na Hudson nenahodil vcas APU, tak to letadlo prakticky bylo neriditelny (bez motoru fungujou jen naprosto mininmalni ovladaci prvky, nelze trebas pouzit klapky a sloty ...=> pristani ve vysoky rychlosti).
A chci videt, jak budou vyrobci do auta montovat zalozni generator ... a druhou baterku ...
Mechanické řešení není dvakrát spolehlivé, zvlášť po pár letech používání. Navíc tyč řízení má při nehodě celkem pochopitelnou tendenci se posunout dozadu a udělat řidiči díru do hrudi.
Když mluvíte o letectví, tak alternativou k fly-by-wire je hydraulika. Bohužel při porušení těsnosti hydraulického okruhu dojde k jeho selhání, což není dvakrát dobré. Fly-by-wire navíc umožňuje korekci rezonance způsobené pilotem, a samozřejmě geniální flight envelope protection.
Veci co kecaj pilotovi do rizeni jsou mor a snizuji bezpecnost letu. Kdyz je totiz potreba nelze poradne letadlo ovladat.
Serou mne zejmena tyto technologie
FADEC
AutoTrim
elektronicky E-6B
CSU
Fly by wire je ok, ale limitovani AoA je debilita.
Ze se pilotovi klepou packy to bych neresil. V maly rychlosti je to jedno letadlo reaguje pomalu a ve velky jde rizeni ztuha - takze klepajici pazoury maji nulovy vliv.
Velky letadla maji 3 hydraulicke okruhy, to je rozhodne bezpecnejsi nez ze programator neco zvoral. Se podivejte kolik havarii je zpusobeno tim ze FADEC zdechnul.
Nejsem fanda digitalnich technologii v letectvi, dnesni deti neumi pomalu litat s necim bez G300. Potrebujou ikonku na mape aby nezabloudili.
Ad 2: to už existuje několik let a jmenuje se to adaptivní tempomat. Některé automobilky testují i automatické sledování pruhů (včetně zatáčení) a dopravního značení fungující jako „dočasný“ autopilot (třeba Volkswagen TAP). Zodpovědnost samozřejmě stále zůstává na řidiči.
Tohle se děje tisíce let. Průměrný moderní člověk není schopen rozdělat oheň. V mnoha oblastech jsme odkázáni ne neuvěřitelně staré zdroje (dokážete vyrobit kvásek pro chleba bez kvásku?) Stejně tak jsme opustili staré technologie, díky kterým jsme vyrobili nové technologie. Když vám dám přehršel přírodních zdrojů, ale žádné stroje, tak vy už dnes nedokážete vyrobit ani tranzistor. Bez drátů nedokážete vyrobit stroj na výrobu drátu. Kdyby něco rozbilo současné technologie, tak se nevracíme zpět do roku 1800, kdy se ještě všechno dalo vyrobit na koleni. Vrátíme se do roku 1000. Jen proto, že to "na koleni" už dnes nikdo vyrobit neumí.
Pokud věříte na postapokaliptické vize, tak studujte výrobu dřevěného uhlí, výrobu oceli, výrobu ručních nástrojů jako je kladivo, sekera nebo nůž. Výrobu provazu, ruční opracování dřeva. Pokud vám zbude čas, tak popátrejte na internetu jak vyrobit ručně/nožně poháněný soustruh jen z materiálů a s nástroji, které si sám dokážete vyrobit. A připravte se na to, že moderní technologie přepsaly staré výrobní postupy - všimněte si, kolik technologických postupů vyžaduje přesné měření času. A největší zabiják - měření teploty. Naši předkové nedokázali měřit teplotu, takže řada postupů byla o odhadu (třebas podle barvy) a pomůckách. Jak se to dělalo už nevíme, dnes máme teploměry. Dost zajímavá věc jsou také plasty. Přesněji řečeno snadno obrobitelný, odlévatelný, povětrnostním vlivům odolný, vodotěsný, lehký a rozměrově stálý izolant.
No, dost pesimismu. Že bez brýlí netrefím domu vím už dávno.
Tady se zaměňuje jedna věc a teď reaguji i na původní příspěvek. Zaměňuje se lidská dovednost a vrozené smyslové vnímání. Lidská dovednost se může měnit doslova z generace na generaci, tak, jak se mění potřeby a postupy v souvislosti s vývojem civilizace (jak je popsáno v předchozím příspěvku). Smysly ale slouží k naší základní orientaci v prostoru a změna jejich schopností je otázkou genetiky a vývoje biologického, který je na dlouhá, dlouhá léta. Takže předpokládat, že díky nějakým brýlím ztratíme odhad vzdálenosti nebo nenajdeme cestu a při výpadku technologie tedy nepřežijeme, je spíše na odstavec do sci-fi románu, než na seriozní úvahu. To bychom ty brýle museli nosit desítky tisíc let, což se nestane, protože za tu dobu se vystřídají stovky dalších technologií.
a ještě doplním, stejně jako se liší porozumění prostoru v závisloti na prostředí ve kterém získáváme zkušenosti, a také kulturně; např. známý případ pralesních Pygmejů a jejich problému pochopit vzdálenost a perspektivu (velikost vzdálených objektů) v otevřeném prostoru (savaně) - Colin Turnbull, The Forest People, 1961.
Kedysi davno som cital nejake sci-fi, kde zije tlupa ludkov, kazdy den fasuju z nejakeho automatu zradlo a na kopci sidlia nejaki miestni bohovia v bielych plastoch. Tlupa po nejakej dobe bohov vymlati a ajhla - zradlo sa naraz prestane fasovat ... tak sa mi zda, ze aj tato civilizacia si reze konar pod sebou, tie bryle su sice fajn napad, ale kto bude po nejakej dobe schopny naplnat databazy relevantnymi informaciami, ktore budu tomu stadu, ktore ich bude pouzivat, aj zrozumitelne? A bude to stado schopne vobec okrem reklamnych kecov o dlzke 6 slov porozumiet aj nejakej komplikovanejsej informacii ? A bude mu to vobec treba ? (Pred dvoma rokmi som sa skoncil s ucenimi na technickej VS - uz som sa nedokazal bavit so studakmi, ktori mali problemy s precitanim a pochopenim suvisleho textu v rodnej reci, nie to este v nejakej cudzej. Ich samostatna praca sa obmedzovala na CTRL C + CTRL V, mat nejaky dokument v pdf v pocitaci sa rovnalo tomu, ze to automaticky vedia. O nejakom poriadnom prestiepani nejakeho problemu ani napad, pokial riesenie nenasiel google, tak jednoducho neexistovalo. Netvrdim, ze takto fungovali vsetci, ale uz to bolo dvojciferne percento ...)
Obcas sa este niekto najde, kto reinkarnuje stare vedomosti ... http://www.youtube.com/watch?v=9S5OwqOXen8
Heh, o vyucujicich a VS obecne je tu jedna celkem dlouha diskuse, rozjedem ji tu? ;D
Co myslis, kdyz dostanu trebas v laborce zmerit neco, co predemnou zmerilo uz 30 generaci studaku ... byl bych magor, abych to sepisoval sam. A co myslis, kdyz v realu, v robote/jako zakazku/... dostanu zadani, ktery predemnou vyresilo uz 150bambilionu lidi ... vazne myslis, ze to budu vymejslet a psat znova?
To je o efektivite, a pokud ty, jako vyucujici neumis vytvorit unikatni zadani (ktere by optimalne melo nejaky smysl), tak se nediv, ze studaci pracuji s maximalni moznou efektivitou => opisou to. Zcela koser postup.
A vyucujicich, kteri by byli schopni a ochotni neco realne vysvetlovat na vysokych skolach moc neni. V 90% pripadu se setkas s tim, ze si to mas prece najit ve scriptech ... ktery predcita a opisuje na tabuli pri prednasce.
... Co myslis, kdyz dostanu trebas v laborce zmerit neco, co predemnou zmerilo uz 30 generaci studaku ... ...
Á, další vykosoškolák, co "prozřel" a ví, že změřit (a napsat o tom zprávu) něco v labinách je naprosto zbytečné, protože už to měřilo milionšest generací před ním ...
Začínám věřit tomu, z našich VŠ leze čím dál větší odpad ...
Uplne stejne se chovaji studenti odjakziva, stejne jako se odjakziva opisuje pri testech ... coz je jen znamka neschopneho vyucujiciho.
Kdyz sem maturoval, meli sme k dizpozici veskere ucebnice za ty 4roky na stredni ... a maturita nabyla to tom, neco umet zpameti, ale o tom, umet to neco pouzit.
Totalne nepouzitelni v praxi jsou pak prave ti, kteri pekne poctive vymejslej kolo ... protoze takovyho vsude vykopnou pro naprostou neschopnost.
No, mne osobně na tom spíš zaráží ten přístup "když mám v tabulkách uvedenu hodnotu zrychlení g, tak proč ztrácet čas tím, že bych ji znovu měřil?" Tato otázka je zároveň nápovědou pro otázku, proč je většina dnešních absolventů absolutně nepoužitelných pro jakýkoliv vývoj a výzkum. Neumí nic a ještě jsou namachrovaní a čekají, že před nima padnete na prdel. A když pak neumí ani změřit napětí, tak to svádí buď na školu nebo na vadný voltmetr. A když už to toho člověka naučíte a vysvětlíte mu, že s rozsahem "200mV" napětí na vinutí motoru opravdu nezměří, tak vám pokazí den zprávou, kde uvede změřené napětí jako "47.659 V" (jasně, že mu to ten digitální voltmetr napsal, je to bazmek za X tisíc a displej to má jak kalkukačka. Ale napsat to do zprávy, která se pak posílá dál???) Zřejmě na hodinách měření spal nebo brouzdal po internetu a výsledky buď opsal od spolužáků nebo z literatury. Váš příspěvěk to staví do trochu jiného světla - "proč ho hloupý učitel nutil měřit napětí, když to už dělalo bilion lidí před ním?" No, první co mě jako odpověď napadlo je "no aby se to naučil". Druhá pak "aby se to naučil a měl to s čím porovnat, zda to naměřil dobře".
Mno jesli zkoumate co uz 150 lidi vyzkoumalo pred 100 lety ... tak se nedivim, ze to nikdo delat nechce.
Ve firme kde se dela jakekoli vyvoj, je zasadnejsi kus toho vyvoje podivat se, jestli to uz nekdo nema a pokud ano, za kolik se to da koupit (pokud se to neda jednoduse opsat).
A neni to o tom, proc nekdo po nekom chce zmerit napeti, ale o tom, proc nekdo po nekom chce zmerit napeti na tom stejnym odporu, na kterym to zmerilo uz par tisic lidi pred nim. A jeste po nem chce, aby z toho delal vedeckou praci ...
Pokud chces konkretni priklad debility a reality - ve skole se baziruje na tom, abys obvod (kterej v realu neexistuje) zcela presne spocital ... nacez se dozvis, ze takovy obvod vlastne nelze postavit ... kdezto praktik se na to podiva, a vysledek odhadne - i pro daleko slozitejsi obvod, ktery ani spocitat nelze.
Kdo z nich bude firme uzitecnejsi? Nekdo kdo prijde, a rekne "dej tam tak 2k" a nekdo, kdo stravi celej den vypoctem, aby dosel k naprosto dokonalemu vysledku 1,998k ... coz je totez, protoze ten 2k odpor ma stejne +- 20% ...
Ano, a tisice let se taky opakuji civilizacni cykly, kdy se civilizace zhrouti, zapomene veskere sve vedomosti a objevuje je dalsi tisice let znova. Soucasnost je na ty pomery extrem - uz par tisic let se vicemene postupuje "kupredu", ale to bylo dano predevsim prevranymi vynalezy ktere umoznovaly zaznam - papir, pismo ... jenze dneska se opet dostavame do stavu, kdy staci jeden vetsi elektromagneticky impuls a o naprosto vse prijdeme.
Mel jsem zato, ze root zamestnava korektora, ale asi jsem se mylil.
Tady nekolik pravopisnych chyb, kterych jsem si vsiml:
"později ale pronikne až po školství či marketingu" (spatne sklonovani slova "marketing"
"v češtině tlumočí jako argumentovaná realita" tady si nejsem jisty, jestli se jedna o preklep nebo ne, kazdopadne termin "argumentovana realita" jsem nikde neslysel a nedava mi smysl. Nemelo byt spis "augmentovana realita"?
"v budovách poznat památky, ukázat, jak vypadali v minulosti" hrubka ve slove "vypadali"
"Kamera umístěná na zařízení, které má s rozšířenou realitou pracovat zachytává scénu..." IMO chybi carka pred "zachytava"
"Zásadním problémem je, jak vlastně poznat, co kamera snímá a zpracovat to, pokud možno v reálném čase." tady se mi ty carky vubec nezdaji. Imo by melo byt: "Zásadním problémem je jak vlastně poznat, co kamera snímá a zpracovat to pokud možno v reálném čase."
"Asi nejjednodušší metodou je využití marker" marker je sice nejaky anglicky patvar, ale kdyz uz ho chcete pouzit, mel by se IMO sklonovat, tzn. "je vuyziti markeru"
"která je financovaná v rámci projektu DARAPA" nema autor na mysli spis DARPA?
"Brýle, kterým jde zatím více o hardware, než o software" carka pred nez je zde IMO nadbytecna
"Navíc je možné z jízdy vytvářen snímky" misto vytvaren ma byt vytvaret
To je na prvni pohled vse. Mozna jsem se v oprave neceho zmylil, nejsem profesionalni korektor nebo pisatel, tak me pripadne omluvte:)
Je to fantasticka technologie, libilo se mi toto :
http://www.youtube.com/watch?v=U2jSzmvm_WA
nebo toto :
http://www.youtube.com/watch?v=ZJRZHlIQobQ
Jestli mate androida, zkuste si muj test :-)
https://play.google.com/store/apps/details?id=cz.xiphias.realplus
A nebo takhle:
http://www.youtube.com/watch?v=94iXtNNOkd8