Problém černých pasažérů nesouvisí jen a pouze s GPL. Je např. v pořádku, že někdo si koupí 5 licencí na RHEL a provozuje jich 150 a požaduje na ně podporu, předstírajíc, že vše se děje na těch 5, ke kterým si podporu koupil? Aby tohle RH vyřešil, musel by svým zákazníkům nasadit nějakou formu velkého bratra - což odradí platící zákazníky. Nebo jiný příklad, že někdo prodává podporu na svůj klon, ale všechny netriviální problémy prohání skrz RH. Tomu se logicky RH brání, protože to narušuje byznys model - a je to v pořádku, dokud neporušuje GPL.
Neberte GPL jako dogma, ale jako formu smlouvy. Problém černých pasažérů je pak ve finále ten, že systém jich unese jen relativně omezené procento, pokud jejich počet začne růst přes kritickou mez, ten systém přestane fungovat jako celek a nebudou moci jezdit ani ostatní (za peníze), ani černí pasažéři. Tím neříkám, že přestane existovat Linux, neboť komunitní distribuce budou existovat i nadále. Nicméně peníze, které prokazatelně RH do OSS vývoje dává, se vlivem toho smrsknou, což se určitě v dlouhodobě na Linuxu podepíše.