Porad delam "git push github; git push kernel.org", porad plati "upstream first". Predstava, ze zdrojaky od RH nebudou dostupne je uplne mimo realitu. K cemu bude tezsi se dostat v pripade neplaceni je pridana hodnota (vcasne updates, QA, certifikace, apod.) co nad tema zdrojakama RH dela. Rozdil mezi mainstream distrama Linuxu je minimalni, web server, desktop, apod, rozbehnete temer na vsem a vyvojari se k RHELu dostat zdarma mohou. Pak je tedy otazkou proc nekdo potrebuje zdarma distro co je zcela a uplne kompatibilni s RHELem... Jadro problemu jsou parazite co preprodavaji sluzby RH dal ale neplati za ni (a casto ani nic komunite nevraci) ...
Nojo ale pokud tohle parazitování je v souladu s GPLvě (atd), pak je to prostě daň za cestu, kterou si RH zvolil. S tím nic nenaděláš. RH by nikdy neměl byznys, kdyby nemohl vzít celou tu GPLv2 (atd) věc a na ní svůj byznys začít stavět. Vždyť z tohoto hlediska byl minimálně ve svých počátcích sám parazitem: prodával placenou podporu na něco, co vyvinuli a vyvíjeli jiní. A nikdo mu to myslím takhle nevyčítal, jako to McGrath a spol vyčítají Rockymu a spol.
Proč RH nepostavil svůj megabyznys na bedrech BSD? Proč si vybral Linux s jeho GPLv2? Ví to někdo? Teď se nesnažím rejpat, odpověď na tuhle otázku by mě celkem zajímala.
Kam saha moje pamet, tak s BSD to byvalo vzdycky o neco slozitejsi, pocinaje ovladacema k HW, nebo treba i nekteryma funkcema v kernelu (podpora TCP MD5 treba; ale to budou znat max. ti co si hrali s pruhovanou zveri). A dostat to na desktop byla teprve rehole. Zatimco s Linuxem to byvalo vzdy ponekud vic na pohodu, zvlast kdyz to chtel mit clovek na notebooku...
RH od pocatku neco te komunite vracet a byt jeji soucasti, GPL je v tomto pripade vnimana jako platforma kde se mohou setkat ruzne subjekty a motivace ke spolecnemu vytvoreni neceho lepsiho atd. Zaroven to co RH prodaval a prodava je nejaka sluzba co musi udelat, tedy ani na pocatku nebyl cistym parazitem, ty zakazniky musel obslouzit, bugy opravit atd. Klonari nedelaji ani toto, oni jsou proste proxy mezi jejich zakaznikem a RH, s tim, ze naklady plati RH, jen k tomu "svemu" produktu delaji aktivne marketing, tedy neni to ani nahodou nejaka komunitni zalezitost nejakych nadsencu.
Ten klon ma smysl jen a pouze prave protoze k tomu je support, jiny duvod tam nenajdete ... ten prinos pro komunitu je nula. Pokud si ti zakaznici nainstaluji Debian bude to pro komunitu prinosnejsi ...
(Ja osobne bych treba volil vysvetlujici kampan nez sahat na pristup k src.rpm, ale nejsem v pozici, ze bych o necem takovem mohl rozhodovat. Kazdopadne rozhodnuti managmentu RH rozumim a chapu, ze citi potrebu neco udelat, protoze dlouhodobe by to nebylo unosne a tratila by na tom i Linux komunita).
Nevim jak to maji ostatni, ale pro me je jednim z podstatnych parametru nasaditelnosti distra pocet uzivatelu. Malo lidi = malo otestovano = spousta bugu.
Pokud pripustime, ze s touhle akci RH uspeje, klesne pocet uzivatelu tak na 1/10. Tudiz RH sice ubyde hlaseni chyb, ale rozhodne neubudou ty chyby, naopak, bude jich tam vyrazne vic.
Zadny paraziti tu nejsou, RH se rozhod pozuvat GPL, ostatni jen uplatnuji prava ktera jim GPL dava. Pokud tu nekdo parazituje, je to prave RH. Spousta uzivatelu nechce roling distro, ale zaroven nevidi duvod, proc platit predrazeny support, ktery je jim uplne nanic.
Pri stovkach stroju si za ty prachy muze firma najmout vlastni lidi kteri budou realne delat to co potrebuje dotycna firma.
No oni rekli, ze si tam vezmou i SRPM :-) Takze to info s nim dostanou, ze?
Kazdopadne puvodni dotaz znel jinak, ze? Ne, kopirovani GPL binarek neni kradez :D
Však to je hned v mém komentáři, na který reaguješ. RH a GPL dovolují ty binárky ukrást:
> Však RH ti nebrání krást binárky
Problém ty clone distribuce mají v tom, že buď nemají plný přístup k těm SRPM (koneckonců GPL říká, že zdrojáky máš dávat jen svým uživatelům/zákazníkům, nenutí že všem lidem na světě) nebo tam nejsou všechny potřebné informace (nastavení, pod jakým běží buildovací skripty). Jinak by přece nebrečely, ne?
Omyl soudruhu, ti co po tom touzi nebreci a si poradili po svem :-) Jinymi slovy temi kecy o hrozbach se RedHat akorat ztrapnil ;-)
To ma dve prerekvizity... treba, ze se nestastne trefite do toho 1%, co bude pod nejakou obskurdni licenci a nepujde binarne skopirovat z repozitare as-is :-) A druhou je vubec potrebnost nejake certifikace jako takove, motivace pouzit klon byva spise jina... treba to, ze proste potrebujete kvuli jinemu software, aby proste jen fungoval (s vazbami na knihovny v konkretni verzi) a sluzby "navic" od RedHatu k tomu proste nepotrebujete.
Zacinate nam Jirsakovatet, zatimco ja popisuju abstraktni chovani lidi okolo, vy to obratem prekroutite do roviny, ze to tak musim delat ja. Muzete se tech lidi, co klony RH pouzivaji zeptat, proc radeji sahnou po nich. Me se neptejte, ja pouzivam Debian uz od dlouho... od RH jsem kvuli jejich "pojeti" utekl uz nekdy v roce tusim 2006-2007.
Ale ano, ono GPL tak trosku komunismus je. Neco udelate, travite nad tim spoustu casu vsichni to muzou zkopirovat a zaplatit za to nemusi nikdo nikomu nic. Ale tvurce software to tak chtel, ze...? Nikdo nikoho prece nenuti svuj produkt vydat zrovna pod GPL.
No takze klony nadale budou vznikat, protoze to dostupne zadarmo zahrnuje i vsechny patche atd... :-) A zamlzit to, jak se to kompiluje bude problem i z pohledu bezpecnosti - na to, abyste mohl overit, ze binarka je opravdu totez, co je ve zdrojovem kodu potrebujete mit moznost ten build taky zreprodukovat... a ne jen doufat, ze tam nepodstrcili neco navic, co ve zdrojaku neni :D
Tak nam to pripomente :-) Zatim se tocite v kruhu na tom, ze pry nekdo knuci. To muzeme rict, ze knuci treba panove z RedHatu, mate to tady od nich i pisemne. A je vic nez ocividne, ze popsany problem fakt nevyresili... :-)
A jak to odliší? Budu provozovat tisíce klonů a platit jeden subscription pro RHEL. Chyba najdu v klonu a zreprodukuji v RHEL. Teď napište, jak může RH rozlišit, že původní chyba byla v klonu, když je ta sám chyba i v RHEL. Samozřejmě, že to rozlišit nemůže. Může maximálně přiřadit váhu řešení podle toho kolik firma platí (což mě třeba taky nepřijde moc fér vůči malým zákazníkům, kteří sice platí méně, ale pak za to nedostávají vše za co si platí).
Stejně jako dnes, když budu platit jeden produkční a kritický RHEL (a aby tady zase někdo nepsal, že můžu mít 16 instalací RHEL zdarma, tak těch prostředí bude více než 16) a budu mít pro test a dev Rocky/CentOS/Alma (asi se shodneme, že tady nikdo platit support nechce a ani nevidím důvod proč by ho měl platit) a najdu tam chybu, tak jí zreprodukuji na RHEL a pokud tam ta chyba je, tak jí nahlásím. Myslím, že tohle bude většina případů, kdy si někdo platí RHEL a k tomu používá klony. Tohle mi přijde jako naprosto fér chování a nevidím tam žádný ani morální problém a z pohledu RH by to mělo být taky ok. To, že se ta chyba repredukuje i na RHEL a ne jenom v klonech je už můj problém. Nebo si snad někdo představuje, že bych to měl nechat probublat na kritické produkční prostředí a až pak to řešit s RH?
Tohle je ale odpověď na úplně něco jiného. Já jsem jasně napsal:
Chyba najdu v klonu a zreprodukuji v RHEL.
Kde tam přesně vidíš, že to nezreprodukují na RHEL? Snad nikdo nemluvil v těch diskuzích aby RHEL opravoval chyby v klonech, co nejsou v RHEL.
Takže ještě jednou, jak RH odliší ty chyby, která vznikla v klonu a je reprodukovatelná v RHEL?
Na tohle jsem se vůbec neptal.
Takže ještě jednou, jak RH odliší ty chyby, která vznikla v klonu a je reprodukovatelná v RHEL?
Jenom abych ti osvěžil paměť ta otázka mířila na tohle cos napsal:
Že klony už nebudou stoprocentními klony, takže požadavky na support odliší.
Je ta otázka tak složitá nebo jí nerozumíš?
Mimochodem certifikace je všem na neprodukčním (možná ještě na akceptačním) prostředí celkem ukradená.
4. 7. 2023, 13:08 editováno autorem komentáře
Nedělej hloupého. Odpovědi máš tady:
Konkrétně:
>> Teď napište, jak může RH rozlišit, že původní chyba byla v klonu, když je ta sám chyba i v RHEL.
> Třeba tím, že se budete tvářit, že jste všechny svoje produkční stroje (ten jeden) několikrát za týden přeinstaloval a překonfiguroval na různá nasazení, abyste všechny ty bugy objevil.
> Krom toho, spousta zákazníků se popravdě ani neobtěžuje ty chyby reprodukovat na čistém RHELu. Prostě pustí sosreport přímo na CentOSu (nebo jiné distribuci). To pak samozřejmě poznáme taky.
> Třeba tím, že se budete tvářit, že jste všechny svoje produkční stroje (ten jeden) několikrát za týden přeinstaloval a překonfiguroval na různá nasazení, abyste všechny ty bugy objevil.
Ano přesně takhle bych se snažil zreprodukovat chybu, která se mi objeví na produkci nejen v RHEL. Na tom nevidím na tom nic špatného. Mám to snad zkoušet rovnou na produkci. Je tohle snad zakázané? Mě tohle přijde jako normální jednání. Navíc to usnadní RH supportu práci, že to není jenom chyba jedné instance, ale že je možné tu chybu zreprodukovat na čisté instanci. Nemusím používat ten RHEL co mám zaplacený support můžu použít jeden z těch 16 zadarmo.
> Krom toho, spousta zákazníků se popravdě ani neobtěžuje ty chyby reprodukovat na čistém RHELu. Prostě pustí sosreport přímo na CentOSu (nebo jiné distribuci). To pak samozřejmě poznáme taky.
Není tohle náhodou úplně jiný případ, než jsem se ptal?
Už se nemusíte namáhat na odpověď na jednoduchou otázku:
Jak RH odliší ty chyby, která vznikla v klonu a je reprodukovatelná v RHEL?
Protože odpověď je velmi snadná: nerozliší.
Nainstaluju si jeden RHEL v rezimu, kde budu mit nainstalovane vse, co mam jinak roztrkane po systemech okolo :-) Pokud nejaky konkretni problem zreprodukuji na te univerzalni devce pro vsechno a pustim tam ten sosreport, poznate prd. Vynechme ted detail, ze to je v mnoha ohledech prasarna... ale obskurdni reseni na strane dodavatele obvykle vedou k tomu, ze i zakaznici zacnou byt kreativni jeste vic a vymyslet, jak ta omezeni obejit.
A jaka je pravdepodobnost, ze trefite binarku ktera stejna neni? :-) Nestydte se, vyjadrete to cislem. A navic se nejak nedokazete popasovat s tim, ze tu vasi bajnou certifikaci na mnoha mistech proste nepotrebuji a jedinou realnou potrebou muze byt kompabilita mezi knihovnami (a nikoliv nejaky papir aka ta vase certifikace). Zkuste zapremyslet nad tim, proc byl Centos popularnejsi nez RedHat - ne, o nejakych certifikatech to fakt nebylo ;-)
"Nebo si snad někdo představuje, že bych to měl nechat probublat na kritické produkční prostředí a až pak to řešit s RH?"
Presne tohle si myslej v RH... ;D. Oni ti prece davaji henty garance, takze zcela jiste uhradi veskere skody ktere tak vzniknou.
Ostatne, stejne se to prece dela s HW, nebudes si platit ubermegasupport do hodiny oprava na stroj, ktere mas nekde v labu na testy.
> asi se shodneme, že tady nikdo platit support nechce
Shodneme se, že ho administrátoři nechtějí platit.
> a ani nevidím důvod proč by ho měl platit
Já ho tedy vidím a sám ho popisujete níže:
> Nebo si snad někdo představuje, že bych to měl nechat probublat na kritické produkční prostředí a až pak to řešit s RH?
Ne, měl byste ho hlásit už ze staging prostředí. Podporovaného. Nebo i nepodporovaného, ale viz níže:
> a najdu tam chybu, tak jí zreprodukuji na RHEL a pokud tam ta chyba je, tak jí nahlásím
Popravdě, už jsme to tu napsali mnohokrát. Za pěkně popsaný bug s reproducerem Vám rádi poděkujeme nezávisle na zdroji té původní chyby.
Za řešení zoufalého volání "nefunguje jak chci, vyřešte to" si ovšem zaplaťte. Pokud platíte jen stroje v produkci.. tak to holt budeme řešit až v produkci. Protože občas to dojde až tak daleko, že se do toho labu připojíme se zákazníkem a ladíme to živě. A v tu chvíli to okamžitě poznáme.
> Teď napište, jak může RH rozlišit, že původní chyba byla v klonu, když je ta sám chyba i v RHEL.
Třeba tím, že se budete tvářit, že jste všechny svoje produkční stroje (ten jeden) několikrát za týden přeinstaloval a překonfiguroval na různá nasazení, abyste všechny ty bugy objevil.
Krom toho, spousta zákazníků se popravdě ani neobtěžuje ty chyby reprodukovat na čistém RHELu. Prostě pustí sosreport přímo na CentOSu (nebo jiné distribuci). To pak samozřejmě poznáme taky.
> Může maximálně přiřadit váhu řešení podle toho kolik firma platí
To se ale dělá jinak.
Kolik firma platí (= zaplacená úroveň podpory) ovlivňuje jak rychle se k tomu musí RH vyjádřit. Self-support, den, půl dne, 4 hodiny atd..
Rychlost podpory pak ovlivňuje jakou produkční závažnost k tomu problému uvedete a _zdůvodníte_. Když hrozí ztráta zakázky nebo zákazníka (vašeho nebo našeho = Vás), tak pak samozřejmě peníze roli hrají.
Firmy s minimálním odběrem služeb a chováním potížisty nikdo nemá rád (v žádném odvětví). Aneb zkuste si v restauraci zarezervovat celý salonek (stačí i větší stůl) a pak tam sedět sám s jedním pivem celou noc. Je to 100% legální, ale uvidíte co se stane.
> Myslím, že tohle bude většina případů, kdy si někdo platí RHEL a k tomu používá klony. Tohle mi přijde jako naprosto fér chování a nevidím tam žádný ani morální problém a z pohledu RH by to mělo být taky ok.
To je fér, pokud hlásíte zpracované chyby. V tu chvíli se chováte jako člen open source komunity a nikdo Vám opravdu nadávat nebude. Dokonce nemusíte ani používat support kanály, stačí rovnou bugzilla, kam může hlásit kdokoliv i bez předplatného.
Není to ovšem fér ani morální, pokud na takových strojích chcete support ohledně nasazení, instalace, konfigurace atd.
Opravdu si uvědomte, že obvyklé žádosti co support řeší nejsou nefungující PHP. Zákaznické aplikace jsou mnohem složitější. Skládají se z mnoha komponent, včetně různých věcí od partnerů a často support řeší třeba změnu chování mezi verzemi (často dost daleko od sebe...) nebo nějaké okrajové podmínky. SIGSEGV se fakt stává výjimečně.
Zákazníci si dost často dojednají i úpravy na míru. Red Hat má dost lidí, aby to vyjednal s upstreamem. A to taky stojí peníze. Proto je chyba považovat Red Hat support za kanál na hlášení jednoduchých reprodukovatelných chyb. To je naprostá minorita toho, co se tam řeší.
Red Hat support není primárně záležitost jednotlivých balíků. Jde o distribuci jako celek, upgrady a celé kombinace propojených produktů a datacentra propojených systémů. A o chyby, kde najít reproducer trvá celé dny a často je to závislé i na prostředí u zákazníka.
Jako příklad:
Řešili jsme ovlivnění aplikace způsobené verzí BIOSu + BMC, kde externí monitoring se hlásil na BMC přes ipmi a v určitých případech způsoboval nepřijatelné zpoždění UDP síťového provozu v aplikaci (BIOS během zpracování požadavků BMC převezme kontrolu CPU).
To není něco co běžně zreprodukujete a pošlete k opravě. Dokonce to ani nebylo opravitelné samostatně v RHELu a řešilo se to na úrovni několika partnerů a výrobců hw zaráz.
Neshodneme. Administratori by treba ten support i platili (potazmo by chteli), ale managementu orientovanemu na minimalizaci nakladu se to platit nechce :-) Hejtit specificky administory za to, ze oni podporu nechteji je v tom elaboratu tak trosku chucpe - stejne jako vy tu kosate popisujete problemy z pohledu pracovnika podpory RH narazite na spoustu naprosto netechnickych problemu uvnitr organizaci, ktere vedou ve vysledku k resenim, ktera popisujete.
Elegantni strike-back bych mrzenim nenazyval :-) Vlk se nazere a koza bude dal o hladu :D
No asi to malo je, kdyz sami fnukaji, jak jim ty klony pry nici byznys :D
Klony svuj funkcni workaroud maji davno, ale reseni RedHatu na to, ze jim lidi pretezuji podporu nejak nevidim :) Vlastne se nezmeni vubec nic, klony budou dal vesele klonovat... a lidem bude dal stacit jedna subskribce na to, aby zakladali tickety u RedHatu : D Nebo snad dokazete pojmenovat neco, co tim RedHat ziskal? ;-)
Ale ta zatez podpory se snizi, a rek bych ze vic nez linearne, prave totiz nas..li hromadu lidi, a ti se postaraji, ze jejich ovecky daji od RH ruce pryc, a platit jim tudiz nebudou ani 1/10 ani 1 sub. Na to se navazou dalsi, kteri po zrale uvaze dojdou k zaveru, ze distro s nulovou uzivatelskou zakladnou je nepouzitelne, a zrusi to taky.