Základní informace
Rune je 3D akční fantasy adventura z pohledu třetí osoby. Za jejím vývojem stojí Human Head Studios (Prey, Dead Man's Hand …), na Linuxové obrazovky nám ji přináší Loki Entertainment Software (jak příhodný název vzhledem k tématu). Má necelých 700 MiB a CD ani v tomto případě není potřeba. Cena se pohybuje kolem USD 30, samozřejmostí je možnost stažení dema.
Na výběr máte buď ze singleplayerové kampaně nebo multiplayer. Kampaň je vééélmi dlouhá (v tom nejlepším slova smyslu), ale zábavná a každou chvílí narazíte na novou situaci, kterou jste ještě neřešili. Multiplayer je v podstatě jen pro ty nejotrlejší, jelikož je každá neprofesionalita nekompromisně trestána vaší smrtí.
Kampaň
Po intru, které vás uvede do příběhu, zjistíte, že ještě nejste až tak plnohodnotní válečníci, jak jste si mysleli. Těmi se můžete stát teprve, až poznáte bitevní krev. Proto se nejprve musíte utkat s nejlepším bojovníkem vesnice. Toho samozřejmě levou zadní porazíte, a tak se můžete směle vydat na moře zabránit ve jménu Lokiho drancující bandě zlosynů. Po pár snímcích jste ale najednou pod vodou a všichni kolem vás mrtví.
Z odpočívání na dně mořském vás vytrhne až samotný Odin (zajímavý budíček), otec všech bohů. Ten vás bude provázet více méně celou hrou … i když jen jednou za dlouhý čas. Je totiž i v jeho zájmu, aby Loki zůstal přikován, už vzhledem k tomu, že ho tam přikoval on sám a propuštěn má být až při Ragnaroku, finální bitvě bohů, lidí a obrů. Bohové vám navíc občas pomohou nějakou runou, kterou si dobíjíte manu. S tou potom můžete provádět různá kouzla, bez těch se ale lehce obejdete a fungují spíše jako zpestření.
Na výběr máte ze tří druhů zbraní, meč, sekyru a … palcát? (prostě tupý předmět) plus jednu momentálně drženou (pochodeň, noha, klepeto …). Je trochu škoda, že se nesetkáme s lukem, či kuší, ale chápu, že by to nemuselo mít nejlepší vliv na kvalitu hraní. U každého druhu zbraně máte navíc vždy několik možnosti plus množství štítů. Meče jsou moje oblíbené, dají se s nimi lehce sekat hlavy a komba vypadají zajímavě pro oko. Sekera je o dost pomalejší, ale má větší poškození (což je ale většinu hry k ničemu). Ostatní předměty jsou často pomalé, mají malé poškození, občas nějakou specialitu (pochodeň zapaluje, skřetí zbraň může usekávat krabům klepeta, …).
Multiplayer
Multiplayer je takový starověký Quake. Je velmi rychlý a žádné zaváhání (nebo sebemenší lag) se neodpouští. Výběr zbraní je poněkud zpestřen, konkrétně o oboustrannou válečnou sekeru, palici a další. Osobně ho můžu doporučit po LANce, kvůli eliminaci lagů a přiměřené srovnatelnosti skillů hráčů.
Na internet jsem párkrát vlezl a přestože jsem připojen k páteřní síti, měl jsem problémy se pohybovat, natož někoho trefit. Navíc, když už jsem našel nelagující server, dostal jsem nakládačku od dlouhodobých hráčů, protože rozdíl v našich schopnostech byl propastný.
Ovládání
Ovládání je naprosto standardní. W-S-A-D pohyb, myší otáčení a útok, mezerník skok, atp. Osobně by mi nevadila drobná mapka, alespoň v plochých levelech, či aspoň kompas. Několikrát se mi stalo, že jsem běžel sem, běžel tam, běžel tudy a vyběhl na začátku, což jsem vůbec nechtěl. To může mít někdy až kritické následky, např. pod vodou, když vám dochází kyslík.
Minimální požadavky
- AMD K6–2/3, Intel Pentium II, Celeron 300 MHz nebo vyšší
- 64 MB RAM
- grafická karta s alespoň 8MB paměti (3D akcelerátor výhodou)
- alespoň 800 MiB diskového prostoru
Závěr
Skoro nekonečná hra, to už se moc nevidí. Navíc hra nepůsobí repetitivně, ale naopak vám opakování pomáhá příště zvládnout situaci lépe nebo jinak. Zvuky na jedničku s hvězdičkou. Hudba je sice pěkná, ale radši jsem ji vypnul, abych lépe slyšel zvuky. Bez jediného záseku nebo chybičky. Velmi mi styl hry připomněl Legacy of Kain: Soul Reaver.
Výhody:
- délka
- příběh a prostředí
- multiplayer (LAN)
- občasné, nijak složité puzzly
Nevýhody:
- orientace v texturách
- multiplayer (internet)
- ceny