Intel X86-S, ryze 64bitová x86 architektura
Intel bez většího humbuku vydal specifikaci ryze 64bitové x86 architektury oproštěné od 32bitové přítěže. Revize 1.0 shrnuje mnoho věcí, které jsou v plánu, od odstranění 32bit Ring0 + Ring1/2 až po vyhození 16bit a 32bit protected mode a všeho dalšího.
Cílem není okamžité odstavení 16bitové/32bitové zpětné kompatibility, ale mimo jiné snaha o získání zpětné vazby od dalších hráčů IT průmyslu, směřující k finálnímu cíli, kdy procesory architektury x86 budou moci být už ryze 64bitové a jejich návrh se tak zjednoduší. Informuje například Phoronix, podrobnosti jsou zájemcům k dispozici přímo u Intelu.
Nová verze sdl12-compat 1.2.62 pro překlad SDL 1.2 na SDL 2
Nová testovací verze projektu sdl2-compact je venku a s ní i podpora běhu starších titulů, které neumí fungovat na SDL 2.x a potřebují jedničkovou verzi. Nově se na seznam z těch velkých dostávají třeba Quake 2 XP či Sid Meier's Alpha Centauri (původní 22 let stará linuxová verze portovaná v Loki Games).
Kromě toho tvůrci stihli opravu některých chyb, podporu vytváření povrchů o specifické pixelové hloubce, vylepšení kompatibility YUV overlay, spolehlivější práci s vlákny událostí SDL. načítání WAVů atd.
Velká série patchů pro MIDI 2.0
Standard MIDI (Musical Instrument Digital Interface) jistě po téměř 40 letech (vydání první verze specifikace proběhlo v srpnu 1983) existence netřeba představovat. Před třemi lety došlo na velké přepracování MIDI v podobě verze 2.0, jejíž podpora v Linuxu od té doby vzniká. Do jádra nyní míří velká sada patchů vylepšující podporu nové verze rozhraní, která nabízí věci jako vyšší rozlišení, lepší artikulaci, Universal MIDI Packet (UMP) pro balení více MIDI zpráv, menší jitter atd.
Sadu 36 patchů nyní do jádra neposouvá nikdo menší než správce zvukového subsystému Linuxu, Takashi Iwai ze SUSE, jde přitom o dobrých šest tisíc řádků nového kódu, které v tuto chvíli primárně pracují na podpoře USB zařízení a raw MIDI ovladačích. Podpora UMP je zde realizována jako rozšíření ALSA rawmidi, mění se jména zařízení (vzor /dev/snd/umpC*D*
). MIDI-CI, velké rozšíření z balíku MIDI 2.0 v tuto chvíli není podporováno. Lze očekávat, že pokud nebudou s novými patchi problémy, k začlenění dojde v rámci Linuxu 6.5.
VKD3D-Proton 2.9 vylepšuje herní výkon
Hans-Kristian Arntzen z Valve vydal novou verzi VKD3D-Proton 2.9, aktualizaci tohoto překladače Direct3D 12 na Vulkan. Hráče potěší výrazně snížená spotřeba paměti př prvním běhu hry či aplikace (kód SPIR-V, který byl dosud vždy držen v paměti pro případ co kdyby už není držen a šetří se tím stovky MB RAM), nově také balík využívá VK_EXT_graphics_pipeline_libraries
pro snížení výskytu stutteringu u kompilace shaderů za určitých okolností (funguje s věcmi jako RADV ovladač v novější Mesa 23.1), nechybí ani další CPU optimalizace, vylepšené chování vRAM atd.
Přibyly i další vlastnosti včetně třeba podpory DX12 Feature Level 12.1 (vyžaduje Vulkan 1.3 či vyšší), interoperabilní rozhraní D3D11on12 a také rozdělení DLL knihoven samostatně na d3d12.dll
a d3d12core.dll
, což odpovídá tomu, jak to má Microsoft v DirectX Agility SDK na Windows. V kódu se také nachází nová obezlička pro ovladače Nvidia vypínající KHR_present_wait
, kdy někdy správně nefungoval běh na strojích s PRIME (více GPU).
H.265 video na Intel Gen9 iGPU přes Vulkan
Hyunjun Ko z Igalia napsal kód revidovaný Lionelem Landwerlinim z Intelu, který zprovozňuje na Intel GPU přes otevřený ovladač Mesa/ANV akcelerované dekódování video formátu H.265/HEVC, včetně podpory 10bit videa. Je to přitom jen necelého čtvrt roku od chvíle, kdy se pro Mesu 23.1 objevil počáteční ANV Vulkan Video ovladač pro Intel (i)GPU, tehdy ještě pouze s podporou H.264/AVC.
Nové patche mají velikost zhruba jeden a půl tisíce řádků kódu a už leží v Gitlabu Freedesktop.org, kde se staly součástí vývojové větve budoucí Mesy 23.2.