Někdy dokáží hry s jednoduchým konceptem, nulovým příběhem, v nichž opakujete neustále tu samou činnost, zabavit víc než komplexní áčková hra. Stačí jen, když vývojáři přijdou na zaručený recept na zábavu. Pak se vyplní ta nejhorší můra každého hráče, protože po několika hodinách hraní s hrůzou zjistí, že byl zcela pohlcen flow efektem a do hry se takříkajíc lidově zažral.
Něco podobného zažijete u hry Savant – Ascent. Na obrázcích asi nikoho moc nezaujme. Grafika vsází na retro stylizaci a všechny dostupné obrázky jsou si podobné jako vejce vejci. Téměř na všech totiž hrdina jede na jakémsi výtahu a kosí přitom nepřátele. Ony screenshoty jsou o hře dost vypovídající, protože skutečně – tohle bude v devadesáti procentech hry vaše činnost.
Nízká cena a moře zábavy
Zní to hrozně a nebýt lákavé ceny 2 dolarů, asi by po Savant – Ascent neštěkl pes. Jenže hra se také pyšní poměrně prestižním oceněním Gameo Of The Year z roku 2013. Toto ocenění je hodnotné převážně pro malé nezávislé hry, kterých jsou na trhu mraky a vybrat tu kvalitní chce trochu umu. V čem ale tkví krása Savantu?
Příběh to určitě není. Kouzelník Savant byl totiž vyhnán ze své věže, neboť zlotřilý orb proměnil všechny jeho poskoky v nepřátele. Jedinou šancí, jak může Savant získat svůj majetek zpět, je vystoupat až úplně nahoru neuvěřitelně vysoké věže a orb zničit. Na Oscara to sice není, ale během akce se nad příběhem ani nepozastavíte.
Od přízemí po vrchol
S avatarem začínáte v přízemí Savantova sídla. V krátkém tutoriálu vám bude vysvětleno, že šipkami se pohybujete do stran a myší zaměřujete a střílíte. Pak se na vás vrhnou první nepřátelé, které porazí i bezprstý slepec. Poté se spustí nějaký mechanismus a vaše postava vyrazí po eskalátoru vzhůru. V tuto chvíli začne pravá řežba a i „hlavní“ část hry.
Hra probíhá takto. Vaše málo účinné střely si sotva poradí s pár silnějšími poskoky, pak dosáhnete určitého skóre a zemřete. Takhle se to opakuje donekonečna. Naštěstí se nemusíte spoléhat pouze na své hráčské schopnosti. Kouzelník Savant se po čase také vyvíjí a objevuje způsoby, jak svým bývalým nohsledům pořádně zatopit.
Gotika a cédéčko
Vývoj postavy ale neprobíhá pomocí sbírání bodů zkušenosti nebo vylepšováním za zlato či body, které dostanete za potírání nepřátel. Savant se vylepší jen v případě, že najdete čtyři části cédéčka. To sice po designové stránce moc do gotického fantasy nesedí, ale má to své opodstatnění. S každým nalezeným diskem nejen že naroste síla vašeho hrdiny, ale také se odemknou nové písničky z adrenalinového soundtracku.
Schopnosti nejsou nijak zázračné. Jedná se spíš o vylepšení drobných detailů, které vám pomohou dorazit k cíli. Třeba mezi první odemčené patří, že postava nejprve vystřelí pět magických raket a až poté začne normálně střílet. To se hodí převážně proti slabým, ale početným potvorám.
Nepřátelé ze všech stran
Nepřátel je poměrně poskrovnu, ale nad tím se spíš nepozastavíte. Hra je neuvěřitelně rychlá, a tak budete vnímat jen různobarevné skvrny, které se řítí zleva nebo zprava. Pokud vydržíte dost dlouho a skóre se přehoupne přes hranici 800 tisíc, začnou útočit i malí bossové. Mezi první patří obrovská stonožka. Ta, ač vypadá mírumilovně, dokáže pořádně zatopit.
Vizuální stránka vsází na retro stylizaci. Atmosférou se poměrně podobá první dílům legendární hry Castlevania. Vše je temné a hlavní hrdina trochu připomíná postavu Alucarda z upírského anime Hellsing. Savant – Ascent byl vytvořen v herním editoru GameMaker a díky tomu je portován na všechny podstatné platformy, včetně těch mobilních.
Závěr a konečné hodnocení
I když byste to na první pohled do hry Savant – Ascent neřekli, je až neuvěřitelně zábavná a návyková. Sice se omezíte jen na neustále opakování té samé činnosti, to ale vůbec nevadí. Z nějakého nevysvětlitelného důvodu vás něco táhne dopředu – do posledního patra vysoké věže. Navíc za cenu dvou dolarů se koupě na chvilkové odreagování opravdu vyplatí.
Výhody
- Zábavnost
- Temná stylizace
- Příznivá cena
Nevýhody
- Málo herního obsahu
- Neskutečně návykové