Asi bych rozlišoval mezi tím, jestl má někdo problém s tímhle konkrétním kvůli tomu, co na něm je, a nespokojeností s trendem používat obrázky generované "AI" všude a pořád. Mně osobně vadí to druhé. Chápu, že pro autory nebo editory je to pohodlný způsob, jak získat ilustrace vypadající podle jejich představ, nejspíš méně pracný (a možná i levnější) než hledat vhodnou fotku někde po bankách.
Na druhou stranu pochybuji, že jsem jediný, komu ty obrázky svým stylem přijdou moc "na jedno brdo" a komu se ten vizuální styl a estetika moc nelíbí. Nedokážu popsat, čím to je, ale mám pocit, že podobně jako jsou texty generované "AI" výsledkem strojového učení z textů volně dostupných na webu (a podle toho také vypadají), jsou i tyhle obrázky odrazem všudypřítomné záplavy přehnaně procesovaných fotek ze smartphonů a dalších opticky nekvalitních přístrojů. Takže podobně jako je styl "AI" textů zvláštní směsí "hlasu ulice" a rádobyučitelského mentorského poučování bez porozumění podstatě, který tak krásně paroduje Svěrák v některých svých filmových postavách, jsou i "AI" obrázky možná esencí všech nešvarů toho, co bývá občas nazýváno "fotosmogem".
Na druhou stranu pochybuji, že jsem jediný, komu ty obrázky svým stylem přijdou moc "na jedno brdo" a komu se ten vizuální styl a estetika moc nelíbí.
Mě překvapuje, že si to redakce neumí nafotit sama. Tento týden tady vyšla zprávička o nové verzi HandBrake a u této nové verze z května 2024 je screenshot z verze z roku 2017. Jako opravdu, opravdu, opravdu vůbec nikdo v redakci neumí udělat screenshot programu, na který píše zprávičku? O fotkách klávesnic z fotobanky ani nemluvím. Fotku klávesnice udělá každý, kdo má klávesnici a mobil. Tedy opět kdokoliv z redakce.
Byl bych mnohem raději, kdyby tady byly fotky focené klidně v amatérských podmínkách a klidně na "vadný" objektiv. Protože by to mělo styl. Místní a jedinečný. Každý by poznal, kde je a měl by to tady rád. Aktuálně jsou tady zprávičky z phoronixu a k tomu fotky z AI nebo z fotobanky.
...styl. Místní a jedinečný. Každý by poznal, kde je a měl by to tady rád.
Pravda, díky za připomenutí. Tohle je další věc, která mi na tom trendu vadí: že všechny weby nakonec vypadají tak nějak stejně. Což ale není novinka, kterou by přinesla "AI", to přišlo už s přechodem na fotobanky a konfekční kreslenou grafiku. Přeci jen udělat design, který působí "profesionálně", ale přesto má svou vlastní identitu, už chce někoho, kdo se v tom opravdu vyzná a něco umí.
Člověku se nakonec začne stýskat po době, kdy weby sice vypadaly "blbě", ale každý aspoň vypadal "blbě" po svém. :-)
Mě překvapuje, že si to redakce neumí nafotit sama.
Mě překvapuje, že si myslíš, že jde o umí/neumí. Nenapadlo tě třeba, že jde o cenu? Že se prostě nevyplatí mít desetkrát nebo stokrát dražší ilustrační fotku, protože účelem ilustračních fotek je vytvořit záchytné body na úvodní stránce a to, aby úvodní stránka nevypadala jako záplava nudného textu, ale lepší ilustrační fotka nepřitáhne víc čtenářů?
Jistě. Screenshot z 2017 k nové verzi programu v roce 2024 určitě přitáhne mnoho čtenářů.
Jinak to co popisuješ je klasickej clickbait. Nic víc. Nevím jak u tebe, ale já když zjistím, že je článek clickbait, tak ho přestanu číst typicky hned v moment, kdy to zjistím. A moje hodnocení celého webu je v tu ránu nižší.
Fakt nevím, koho přitáhne k typografii obrázek týpka v latexovém oblečku. Opravdu to nevím. Když jsem s (La)TeXem začínal na univerzitě v roce 2001, tak nás nalákala právě ta pěkně vypadající profesionální typografie. A to, jak jednoduché je to vysázet. Během týdenního kursu jsme všichni měli typograficky dokonalé dokumenty. (A smáli jsme se lidem, co to píšou ve wordu.) Ten rozdíl byl viditelný na první pohled. Umělý AI obrázek tomu fakt nepomůže.
My to máme s obrázky těžké, na rozdíl třeba od obecného zpravodajství. Naše články se často týkají software nebo jiných neuchopitelných věcí. Třeba tenhle článek o TeXu je dobrým příkladem. U něj se sice dá použít obecný obrázek klávesnice, ale ten bychom pak taky mohli mít u poloviny článků.
Navíc do toho vstupují další požadavky, které nám dává například Seznam.cz, který přebírá články na titulní stranu. Tam jsou požadavky třeba takové, že v obrázku nesmí převažovat text nebo logo, nesmí to být screenshot obrazovky a podobně.
Máme k dispozici fotografa, ale jeho práce jednak dlouho trvá a taky nedokáže vyfotit sázení v TeXu. Máme fotobanku, ale v té se taky neumíme trefit do každého tématu, takže jsme dřív často opakovali několik generických obrázků pořád dokola.
Proto je někdy fajn využít AI a nadiktovat, co by v tom obrázku mělo být. Samozřejmě dáváme přednost klasické fotce, pokud ji máme. Pokud píšeme třeba o hardware, pak je to jednoduché: články o noteboocích Tuxedo nebo seriál o disketovce pro C64 mají pěkné fotky. U spousty věcí ale prostě není co fotit.
U něj se sice dá použít obecný obrázek klávesnice
Proč? Co takhle ukázka vysázeného textu?
Navíc do toho vstupují další požadavky, které nám dává například Seznam.cz, který přebírá články na titulní stranu.
Nevím, jaký je vztah IInfo a Seznamu, nikde jsem tady o tom nic nečetl, ale to si tam seznam neumí dodat obrázky sám? Nebo vy? Jo a nejednou vám stránky.
Máme k dispozici fotografa
To musí být "k disposici"? Ke všem svým článkům jsem si fotil fotky sám. Například článek o ntpd. Vyfotil jsem vlastním foťákem, vlastní ruku s vlastními hodinkami před vlastním monitorem, kde jsem měl v editoru koncept vlastního článku o ntpd. Celé to zabralo doslova 1% času práce na článku. Nebo openssl. Vyfotil jsem přívěšek na klíče před monitorem, kde jsem měl vygenerovaný RSA 4096 klíč v openssl. Opět 0.5% práce na článku. Totéž servery. Když už ten server ležel vedle mě, tak jsem ho vyfotil. Fakt strašně těžký.
latex je zdrojak pro sazbu. Mit knihu v latexu, tak si to rovnou vysazim na velikost ctecky do pdf, a dostanou krasnou sazbu s velikosti vhodnou pro ctecku. To je optimum, protoze zadna dnesni ctecka neumi tak kvalitni sazbu jako latex s dobre pripravenym zdrojakem.
Pokud by fakt byl duraz na epub, coz je vlastne html zabalene do zipu, tak bych zkusil pandoc - umi prevadet mezi znackovacimi formaty.