@Tomáš Crhonek
Já si naopak myslím, že je to dobře. Stát se má snažit o co největší decentralizaci. Stavební úřad má na vykonávání jiné práce, než se ohlížet na potřeby statistik. Si představte, že kromě už tak složitého stavebního řízení, by ještě musel přiběhnout úředník, aby si udělal čárku o skutečném stavu topení, a nejlépe jednou za pár let to zkontroloval. To ne, stavební úřad má pouze kontrolovat, jestli záměr a provedení stavby je slučitelné s s všeobecnými i místními předpisy, ale nemá do svobod vlastníka zasahovat víc, než je nutné k naplnění tohoto cíle. Vlastník si může v domě vybudovat třeba pět různých zdrojů tepla, a stavební úřad to má zajímat jen do té míry, aby to neobtěžovalo a neohrožovalo osoby v nemovitosti a okolí. Stavebnímu úřadu má být zcela fuk, jestli tam ve skutečnosti topíte a který z pěti zdrojů si zrovna tuto zimu zvolíte. To je Vaše svoboda a nebylo by ani dobré z toho dělat věc veřejnou. Veřejný zájem začíná až tam, kde narušujete svobodu druhého, zbytek je Vaše soukromí.
Je tedy naopak žádoucí nepředpokládat a nechtít, aby úřady toho věděly zbytečně mnoho. On se pak vždycky najde nějaký chuj, kterého napadne, že kromě informace, kterou má, by mohl ty věci i řídit. To nechceme, aby obec ovlivňovala to, čím lidé topí. Obec má reagovat jedině, pokud např. zjistí, že jsou na jejím území příliš vysoké exhalace. Pak má dva nástroje: hledat zdroj znečištění a dělat pozitivní pobídky ke změně.
Aby tyto informace nelákaly k přímému využívání na místní úrovni, a aby nebyly příliš adresné, provádí sčítání a statistiky ČSÚ. Ta čísla jsou globálně poměrně vypovídající, a to i díky tomu, že na základě sčítacího formuláře pak nějaký horlivý úředník nezačne prověřovat, jestli máte na všechno, co jste vyplnil, povolení - aspoň nevzpomínám si, že by sčítání lidu bylo někdy takto zneužito.