A od koho kupovat disky? Vyber si.
Seagate je (údajně) nespolehlivý.
WD po roce a půl řve, jak když startuje MIG21 s start se po zvukové stránce blíží pádu kostlivce z plechové střechy, takže u něj bych klidný spánek rozhodně neměl.
Ťamťung jsem koupil jednou. Chcípl na dekapitaci během formátování. Sice ho v obchodě vyměnili, druhý kus ale za půl roku hlásil vadný sektory... A třetí, opět náhradník zdarma, přežil rok do zadření ložisek.
No, konkrétně v tomhle NTB je z výroby ST500LT012-9WS142 už tři roky. Nevykazuje žádný problém, a to valí denně 2h v autobuse na českých silnicích. 1TB model jel v NASu pět let (práce tak 6h denně, na půdě, kde letní teplota vzduchu je kolem 40), bez jedinýho vadnýho sektoru a teď si spokojeně chrochtá v desktopu (mimochodem, systém je tam na dvanáctileté 160GB Barracudě - bez problémů)
No, jednoho mrtvýho Seagate jsem už doma měl. Mládě nafasovalo starý netbook a po pádu zapnutýho stroje ze schodů to nerozdýchal. No tak to skončilo na SSDčku a rotační HDD v racku, připojený pomocí SSHFS.
Na druhou stranu, mám od nich doma disky jenom 160G, 250G, 500G a 1T. K dnešnímu dni v provozu 10 kusů.
A na reklamu kašlu. Spolehlivost řeší zálohování, ne reklamní leták výrobce HDD. A železo jde první dva roky reklamovat, když přežije dva roky, tak většinou disk umřel na malou kapacitu.
Ty asi moc nesledujes spravy, vsak?
HGST/Hitachi = Western shitital.
Maxtor = Seagate.
Jediny dalsi vyrobca je Toshiba. Aj ten tingtong bol kupeny WDckom.
Ja mam Asi 7 Seagatov a 2 Maxtory. Maxtory maju cez 11 rokov a funguju dobre, jedina chyba je Realocated sector count.
Seagaty zatial nevykazuju ziadnu chybu a maju od 1 do 7 rokov.
WD mam nahadzane v krabici, pretoze najviac vydrzali cca 3 roky, v priemere 1,5 roka.
A este ku grafu - ked si pozriete poruchovost 4TB diskov, tak WD ma vyssie skore poruchovosti ako SGT+HGST dokopy.
Z mojho pohladu to vyzera na chybovu seriu 3TB. Nic viac. Kolko takych chybnych serii ma/mal WD? To je tazko spocitat.
Jiste, dnes je vetsina disku uz akorat jina nalepka. A Hitachi, pokud vim, je Toshiba. WD ma HGST.
Nicmene je sance, ze ty disky navrhuji jini lide a mozna i vyrabeji jine fabriky. Kdyby tomu tak nebylo, vychazely by statistiky stejne pro vsechny disky ruznych znacek stejneho vlastnika - jenze nevychazeji. Porovnej treba cisla pro HGST a WD. Tady: https://www.backblaze.com/blog/hard-drive-reliability-q3-2015/ pro rok 2015 je skoro 8 % rozdilu ve failure rate, coz uz je zajimave cislo a je otazka, kolik ktery stoji, aby se to vyplatilo - cenove rozdily neznam.
Tak nevím, co tě na tom pobavilo. https://en.wikipedia.org/wiki/HGST
Zřejmě tvrzení, že Hitachi (čili HGST) je Toshiba, ačkoliv je to WD. Mě to baví taky. Nebo mi něco uniklo a Hitachi má dvě různé storage divize? Přiznám se, že v určitou chvíli jsem to přestal sledovat. Jinak, svého času (ale to už bude cca 15 let) jsem měl docela dobré zkušenosti s disky Fujitsu. Oni ale dnes už desktop disky nedělají. Dělají-li dnes vůbec nějaké...
Zřejmě tvrzení, že Hitachi (čili HGST) je Toshiba, ačkoliv je to WD. Mě to baví taky.
Tak hlavne, ze se vam zlepsila nalada. A je celkem jedno, kdo to vlastni, co se ale pocita je to, jestli to delaji stejni lide ve stejne fabrice nebo ne. S ohledem na statisticke rozdily mezi HGST a WD predpokladam, ze ne.
Ono je to s tím kdo je kdo ještě složitější. Zasáhly úřady, takže WD nemohl koupit Hitachi divizi celou. Rozdělili to podle velikosti disku. Tuším koupili 2.5" ale 3.5" museli prodat někomu jinému. Nebo naopak?
V každém případě to koupili i s lidma a pozemkama. Navíc na to pořád dávají původní loga a používají původní číslování. Takže když dostanete disk s katalogovým číslem 0B12345, tak je to původní Hitachi tým a továrna.
Potvrzuju to Barracudu. Ja mam tedy model s 80GB, kterej me nekdo kdysi pred lety dal se slovy "na, stejne to za 2 mesice chcipne" a od te doby to jede stylem 24/7 pekne za oknem, kde je v lete klidne taky tech 40. Nevim jak to zvladli, ale ten disk je asi neznicitelnej (a na system asi tak 10x vetsi nez potrebuju :)
>(mimochodem, systém je tam na dvanáctileté 160GB Barracudě - bez problémů)
Hmm,
mám podobné zkušenosti.
1TB Samsung nespolehlivý a vyměněn
2TB Samsungy v NASu kolega - taky výměna :-(
Na Seagate nedám dopustit, a to mi běhají i disky starší 12.ti let
Za ty léta mě nezdechnul ani jeden.
Dokonce čím staší, tím lepší.
Např. mám i nějaké 80GB vyhrabané z bedny vyhozených disků (na filmy :-).
Podle S.M.A.R.T mají naběháno mnoho let i 16 hodin denně.
Nemají jediný vadný nebo relokovaný sektor...
qqq
Tak rukama me proslo pomerne dost Enterprise disku od WD od 640GB az po 2TB a jsou hardwarove naprosto stejny jako Blacky, jedinej rozdil je ve firmwaru (RE maji TLER a nejake dalsi vychytavky - cti: jsou rychlejsi pri serverovych zatizenich) ale prakticky receno u tech Enterprisu si vlastne kupujes spis petiletou zaruku a trochu optmilalizovanejsi firmware.
Da se rict ze je to ale prast jak uhod, poslednich par let kupuju ty nejlevnejsi smeckovy disky co jsou a zatim jsem nezazanmenal zadny rozdil. Za predpokladu ze mas vsecko zalohovane, je to vlastne jedno jaky hdd ti kde bezi. Kdyz se to pokazi vyreklmaujes nebo poridis novy a obnovis ze zalohy.
Tahle praktika se uz pouziva i u vetsich spolecnosti, hlavne u MAID disku a HSM kde proste nemam smysl mit super predrazeny disky.
Tak ve mě zatrnulo, nahodil jsem exterák a čtu v manažeru disků to typové označení znak po znaku. ST3000DM001 Sedí, do puntíku. Vybrat tenhle disk pro zálohy byla fakt špatná volba.
Po chvíli hledání nového disku na CZC zjišťuji, že mají krásnou statistiku poruchovosti. U každého výrobku je procento vrácených kusů. Fascinuje mě, že Seagate Barracuda 3TB má poruchovost 6.1% a konkurenční WD Blue 3TB jen 1.4 %. Skvěle to koreluje s poměrem procenty v článku i když jde o jinou řadu disků.
Závěr je jasný.
Tak jako externí občas připojený disk je to ještě nejmenší zlo, i když na kritická data bych to teda určitě nepoužil. Jedním z hlavních problémů té sračky je to, že se ten disk uparkuje díky genitálním "zeleným" featurám k smrti. Schválně koukni do SMARTu na load cycle count.
:-X
ty se taky uparkujes ;)
for disk in /dev/sd[a,b,c,d,e]; do smartctl -x $disk | grep -e Model: -e On_Hours -e Cycle_Count ; done
Device Model: ST2000DM001-1CH164
9 Power_On_Hours -O--CK 081 081 000 - 16953
12 Power_Cycle_Count -O--CK 100 100 020 - 110
193 Load_Cycle_Count -O--CK 100 100 000 - 161
Device Model: ST2000DM001-1CH164
9 Power_On_Hours -O--CK 081 081 000 - 16953
12 Power_Cycle_Count -O--CK 100 100 020 - 112
193 Load_Cycle_Count -O--CK 100 100 000 - 179
Device Model: ST2000DM001-1CH164
9 Power_On_Hours -O--CK 081 081 000 - 16955
12 Power_Cycle_Count -O--CK 100 100 020 - 110
193 Load_Cycle_Count -O--CK 100 100 000 - 166
Device Model: ST2000DM001-1CH164
9 Power_On_Hours -O--CK 081 081 000 - 16955
12 Power_Cycle_Count -O--CK 100 100 020 - 110
193 Load_Cycle_Count -O--CK 100 100 000 - 160
Device Model: ST2000DM001-1CH164
9 Power_On_Hours -O--CK 081 081 000 - 16955
12 Power_Cycle_Count -O--CK 100 100 020 - 112
193 Load_Cycle_Count -O--CK 100 100 000 - 178
Pro zajimavost, jeden prumernej stroj 24/7:
Device Model: WDC WD20EZRX-00DC0B0
9 Power_On_Hours -O--CK 072 072 000 - 21165
12 Power_Cycle_Count -O--CK 100 100 000 - 63
193 Load_Cycle_Count -O--CK 181 181 000 - 57278
Device Model: WDC WD2000F9YZ-09N20L0
9 Power_On_Hours -O--CK 087 087 000 - 9865
12 Power_Cycle_Count -O--CK 100 100 000 - 18
193 Load_Cycle_Count -O--CK 200 200 000 - 2
Device Model: ST2000DL003-9VT166
9 Power_On_Hours -O--CK 064 064 000 - 31613
12 Power_Cycle_Count -O--CK 100 100 020 - 55
193 Load_Cycle_Count -O--CK 100 100 000 - 55
Device Model: SAMSUNG HD204UI
9 Power_On_Hours -O--CK 100 100 000 - 39886
12 Power_Cycle_Count -O--CK 100 100 000 - 96
225 Load_Cycle_Count -O--CK 100 100 000 - 96
Device Model: SAMSUNG HD204UI
9 Power_On_Hours -O--CK 100 100 000 - 31613
12 Power_Cycle_Count -O--CK 100 100 000 - 77
225 Load_Cycle_Count -O--CK 100 100 000 - 77
Device Model: WDC WD20EURS-63S48Y0
9 Power_On_Hours -O--CK 070 070 000 - 22402
12 Power_Cycle_Count -O--CK 100 100 000 - 67
193 Load_Cycle_Count -O--CK 200 200 000 - 9
Device Model: ST2000VX003-1HH164
9 Power_On_Hours -O--CK 095 095 000 - 5216
12 Power_Cycle_Count -O--CK 100 100 020 - 5
193 Load_Cycle_Count -O--CK 100 100 000 - 18
Device Model: WDC WD20EURS-63S48Y0
9 Power_On_Hours -O--CK 065 065 000 - 26025
12 Power_Cycle_Count -O--CK 100 100 000 - 72
193 Load_Cycle_Count -O--CK 200 200 000 - 12
Device Model: ST380815AS
9 Power_On_Hours -O--CK 042 042 000 - 51537
12 Power_Cycle_Count -O--CK 100 100 020 - 152
Device Model: WDC WD1600AAJS-00PSA0
9 Power_On_Hours -O--CK 032 032 000 - 50316
12 Power_Cycle_Count -O--CK 100 100 000 - 594
193 Load_Cycle_Count -O--CK 200 200 000 - 621
Device Model: WDC WD20EARX-00PASB0
9 Power_On_Hours -O--CK 058 058 000 - 31280
12 Power_Cycle_Count -O--CK 100 100 000 - 79
193 Load_Cycle_Count -O--CK 186 186 000 - 43930
Kupuju do podobnych veci smejdy, jak uz nekdo poznamenal, rozdil oproti "server" grade je zanedbatelny. Vyplati se jen 3/5 zaruka, hodne casto odchazi po 2.5 letech. V prumeru 1 disk/rok na stroj s 10ti diskama. Tak 80% v zaruce. Pokud to neprosvihnu ja, neb vsude je RAID6... Tak je casu dost :)
Obecne pada na drzku vsechno, ale nejvic, jednoznacne, seagate (i historicky). A to nekolikrat presne po zaruce (nekolik mesicu)... zrejmne if (power_hours_to_failure-- && bezim_porad) naser_uzivatele(); To nemuze byt nahoda...
Jinak evidentne Load_Cycle_Count muze znamenat 'cokoliv' mezi vyrobcema a i firmwarem (radou).
R.
Samozreme, jak to neni levne, nebo to neni z popelnice, tak je to podle CZ/SKuplne na nic. Treba vase LLC ... to je taky kriterium, jako remen.
WD Red 120 - 180TB/rok 1/10^14 (to znamena 1chyba na kazdych 10TB ...pro r6 chutovka)
WD Re4 550TB/rok 1/10^16
Seagate Savvio unlimited 1/10^16
Workload se pocita jako soucet cteni a zapisu (od toho tam EEPROM pro zaznam je). Mozna to pole mate jen proto, abyste mel pole.
LLC? asi myslis LCC... nicmene pokud by jsi cetl driv nez reagoval, tak vistopujes reakci k "Schválně koukni do SMARTu na load cycle count." od Lol... ja se podival a pridal k tomu aby to melo nejakou vypovidaci hodnotu pocet hodin a zapnuti, tedy neresil se zadny workload, ale pocet "locad cycle count" na kterej chtel Lol at se podivame ;)
Ono je treba hodnotam trochu rozumet vis?
Pokud jde o ECC chybovost tak ta je zcela normalni. Pro mlecny vocasy ktery uz si ani nepamatuji 3,5 diskety je cokoliv o chybuje spatne. Ale cteni z hdd je jako hledani kvantove zmagnetizovane jehly v kupce sena. Cili k chybam dochazi _VZDY_ a protoze se toho cte mraky tak tech chyb je taky dost. Vzhledem k rozdilym implementacim a interpretacim chybovosti se ta cisla znacne lisi i ve stejne serii disku, behem provozu a zalezi i na jake fyzicke pozici. Takze nic neres, nemudruj a neprepinej protoze to nevyrabis. Tato cisla se maximalne hodi pokud mas nejakou referenci,statistiku a kalibrujes hlavy pro zachranu dat.
Vždy si vzpomenu na zákazníka, který chtěl reklamovat DIMM modul protože mu memtest ukazoval rostoucí počet "výpadků cache". Nenechal si vysvětlit, co to to "cache miss rate" je a že to vůbec nesouvisí s tím DIMM modulem. Dostal zpátky peníze. Hlavně proto, že nás dost pobavil.
Má to smysl komentovat? To, že si někdo pod Linuxem vypne ono zelené zvěrstvo přes hdparm, má jaksi nulovou výpovědní hodnotu ohledně těch 99,99999% uživatelů, kterým se ten disk pod Windows "ekologicky" vypíná každou minutu, když usoudí, že nic nedělají.
Jinak:
http://knowledge.seagate.com/articles/en_US/FAQ/223651en
https://www.google.com/?gws_rd=ssl#q=seagate+chirp
A poslední poznámku k téhle ksindl company:
http://knowledge.seagate.com/articles/en_US/FAQ/203971en?language=en_US
Seagate uses the SeaTools diagnostic software to test the SMART status of the drive. SeaTools does not analyze attributes or thresholds. As a practical matter, the technology supporting SMART is constantly being improved. Each new design incorporates improvements that increase the accuracy of the SMART prediction. As a matter of policy, Seagate does not publish attributes and thresholds.
Therefore, if you wish to test the drive for physical integrity, please use our SeaTools diagnostic software.
The SMART values that might be read out by third-party SMART software are not based on how the values may be used within the Seagate hard drives. Seagate does not provide support for software programs that claim to read individual SMART attributes and thresholds. There may be some historical correctness on older drives, but new drives, no doubt, will have incorporated newer solutions, attributes and thresholds.
"Překvapivě" tam, kde jakákoliv jiná diagnostika hlásí fatální chyby, novější verze SeaTools nenacházejí žádný problém. Zobrazit SMART hodnoty v tomto "diagnostickém" nástroji je také nemožné. A skutečně "překvapivě", otestování toho samého disku o pár let starší verzí SeaTools ty chyby najde.
No, já myslím, že si každý člověk s mozkem udělá závěr sám. Tenhle ksindl fakt nemám zapotřebí podporovat.
Popsal bych to jinak - oni upravili tu svoji diagnostickou utilitu, aby ty profláknuté problémy taky ignorovala (tedy ve smyslu, že ony Seagatem neuznávané hraniční "threshold" hodnoty SMARTu prostě nepovažuje za směrodatné a ty nové verze SeaTools jako vadný označí v podstatě pouze disk, který je téměř mrtvý), a současně prohlásili, že údaje z jakéhokoliv jiného nástroje je nezajímají. Jelikož jsme tady těch zmetků v různých fázích umírání měli plný šuplík, nebyl pochopitelně problém je projet mnoho verzemi SeaTools, výsledky jsem už popsal - čím novější verze diagnostiky, tím méně disků označila za vadné. Přitom při běžném použití v počítači ten disk samozřejmě způsoboval značné problémy viditelné pochopitelně i přes dmesg atd.
Oni prostě vědomě a naprosto úmyslně skrývají vady té zmetkové, špatně navržené řady disků, protože se na ně ty šmejdy v reklamacích valily zpátky po milionech. A spoléhají na to, že než ten disk zdechne úplně, tak už bude po záruce. Navíc i po tom, co měli jasné informace i od výrobců třeba těch NASů, že ty disky jsou pro dané použití naprosto nevhodné, nadále na webu valily do uživatelů tvrzení o tom, že jsou naopak velmi vhodné.
Ono u nás to samozřejmě není tak zcela relevantní, protože reklamace se uplatňují u prodejce, nikoliv u výrobce. Ale v zemích, kde se reklamuje přes RMA formuláře výrobce a kde bez RMA kódu prostě nic nevyreklamuješ, to pak končí těma class suit action. Stejně dopadlo IBM s jejich DeathStar. A ani pro Seagate tohle není první žaloba tohoto typu.
a ma cenu komentovat tebe? nevim, zkusim to ;)
- pres hdparm sem nic nevypinal
- seatools nepouzivam
co mam videt na download fw?
http://knowledge.seagate.com/articles/en_US/FAQ/223651en
kdyz kouknu na tvuj odkaz:
https://www.google.com/?gws_rd=ssl#q=seagate+chirp
vidim 23000 vysledku, pro zajimavost zadam
https://www.google.cz/search?q=wd+OR+%22western+digital%22+chirp
a vidim 117000 vysledku, tedy 5x vice problemu u WD...
btw: osobne mam par SSHD Laptop 1TB, ted sem kupoval dalsi a provadel u nej upgrade FW, stahl sem si archiv, rozbalil, precetl readme, spustil pribalenej linux nastroj z nabehleho systemu z toho HDD a behem nekolik vterin bylo hotovo, readme se zminuje o tom ze z nabehlejch windows neni mozne provadet upgrade primo a je potreba boot z iso, ktere obsahuje live linux a ten linuxovej nastroj...
tak nevim ale tohle je mi opravdu HODNE sympaticky pristup, jak je na tom WD ? ;)
42 stupnu neni nikterak vysoka teplota. I 50 stupnu u disku muze byt porad ok. Jak dokazuji stare statistiky google, tak teplota neni jeden z faktoru ktera by se podepisovala na poruchovosti.
http://static.googleusercontent.com/media/research.google.com/en//archive/disk_failures.pdf
Tak ono to vychazi tak nejak na stejno, pokazdy se najde serka co stoji totalne za nic a ma velkou poruchovost (viz nechvalne znama Deathstar s Deaskstart diskama od Hitachi).
Mel jsem znacky od vsech spolenosti a s kazdou byli nejake problemy. Seagate meli tu vadnou serii celou odvolat a nahradit za serii novou jiz opravenou. Fakt je ale ze s tim nikdo nic moc nedelal a ta serka byla opravdu dooost poruchova, no treba ta zaloba zmeni jejich pristup, ale nesazel bych na to.
Treba jejich 4TB a vice disky jednou naprosto v pohode, chrasti mi jich na serveru 6 jako zaloha ve standby a jedou uz aspon tri roky bez problemu....
Nějak tu žalobu nechápu, to je přece normální, že jsou firmy/výrobky spolehlivější a méně spolehlivé. Díky internetu a zdrojům jako ty reklamace v CZC se informace dostane mezi lidi a je na nich, aby to přestali kupovat. Nakonec by šlo žalovat úplně všechny firmy, protože dnes už nic nevydrží tolik co dřív. Nějaké kecy v letáku, že naše disky jsou spolehlivé jsou k ničemu, to říká každý, po záruce prostě smůla. Proto jsem si taky koupil SSD s 10 let zárukou, tam si musí výrobce už trochu věřit a ne jen tlachat na papíře. Ale těžko si dovedu představit, že bych si koupil disk se zárukou 2 roky a kdyby za 3 umřel, že bych dal firmu k soudu. Za co?
Za to, že výrobce o nich tvrdí jak jsou skvělé a bezporuchové a strašně dlouho vydrží, i když ze statistik už dávno ví že to je přesně naopak. Takže dlohodobě lže, tím klame a poškozuje zákazníky, a ti teď chtějí odškodnění. V kapitalizmu, kde peníze jsou až na prvním místě i před lidským životem, se to tak dělá.
Neviem ale HGST 2.5 palcove istu dobu boli priserne odchadzali tak 1/2 do roka v HP notebookoch. (HP ich vo velkom pouzivalo aby usetrili 2$ za kus proti seagate) Tak neviem tazko si vybrat WD Green tie zverstva co prepinali otacky zase vacsina nedozila konca zaruky.
Zatial ziadne SSD a to uz mam 3. za 6 rokov nespravilo ziadny kix, a funguju ( Prve mam dondes v HP mini, druhe ma teta v booku a tretie uz skoro dva roky pouzivam a to boli: Intel, Corsair, Intel)
asi tak to bude....kvalita HDD a vyrobca? ano...ale asi tak 15 rokov dozadu :)
ako pomaly vo vsetkom na trhu, aj tu isla kvalita na ukor kvatity a nenazranych ziskov akcionarov dokelu...
hold...ked ekonomovia musia vykazovat za kazdu cenu kazdy rok rast....potom to tak aj vypada...
Zapomel jsem dodat ze ten hardwarovy raid ma k dispozici vlastni vyrovnavaci cache zalohovanou baterii, takze je schopny se s horsim vykonem disku vyrovnat. Ale myslim, ze tam mame serverove (raidove) disky (ty se od desktopovych lisi prakticky jen vypnutymi optimalizacemi, ktere v raidu spise prekazi).
krat 200 serveru :) (ty nejstarsi maji asi pulterove disky) - zadny velky vykon neni potreba, spousta dat je jen kdyby si nahodou uzivatel vzpomel ze je jeste chce, protoze je sam aktivne nesmazal. V tomhle poctu odchazi kazdy tyden neco. Vlastne mame casto alespon jeden raid degradovany.
Jestli se ti 10tka syncuje 2 dny, tak delas neco zasadne spatne ... na SW raidu (pri pouzivani) se mi 4diskova 5ka syncuje cca 40 hodin. Na HW se 5 diskova 5ka syncne asi tak za hodinu, protoze tam je jeste spare, a defakto neprobiha pri nahrade disku sync, ale jen zrcadleni stim spare diskem. K cemuz na slusnym HW dojde i pri vypadku, protoze se disk oznaci za vadnej driv, nez skutecne chcipne.
Daleko vetsi problem je support, kterymu trva dodat nahradni disk 14 dnu ... a to mezi tim klidne dalsi 1-2 chcipnou.
Ani ne.Nepotrebujes preci strasne drahe disky s nejvetsi moznou kapacitou na trhu ale muzes je spojovat v ruznych konfiguracich dohromady. Takze i kdyz te disk stoji 20kkc, tak je stale inexpensive proti disku za 30 nebo 40kkc.
Proti filozofii raid to rozhodne nejde, Ono filozofie je vec jedna, praxe je vec druha ( klasicka disproporce mezi filozoficky prilis abstraktnim programatorem resicim kraviny a clovekem od supportu zeleza na kterem visi produkcni provoz ).
Hlavne nemusis premontovavat jak sroubovak disk mezi supliky. Navic nektere disky (kuprikladu Hitachi pro Hitachi storage reseni) maji i trochu jiny firmware pro storage a jine velikosti bloku, Nektere supliky maji taky prevodniky na rozhrani pro ten ktery typ disku, takze do storage vrazis FC,SAS i SATA disky ale suplik ma stejny konektor.
U techto velkych reseni (zase zalezi na obchodnim modelu) mas tu vymenu v ramci supportu, takze cena supportu vs dosazene parametry je to co te v zasade zajima. Jsou i reseni ktera si nikdy nemuzes koupit ale hw ktery ti tam privezou mas celou dobu pronajaty.
Jo, ja to myslel v porovnani s pristupem, co je popsanej v linku vyse (Backblaze) - pouzivaji klidne i ten nejlevnejsi srot (rady 'green' za par dolaru pri bulk orderech) s tim, ze proste statisticky mozna odejde driv nez tady ty 20kkc enterprise disky, ale ve vysledku usetri (ostatne doba zivotnosti, kterou uvadi, neni marna, nekdy je na hrane moralni zivotnosti). Na druhou stranu, jestli maji datacentra v US, tak to chapu, tam ted nemusi az tak resit treba spotrebu. Podle me nejaky supliky moc neresi, to je stejne kus plastu + SATA konektory, to ma i trubka student na brigade vymeneny do 5 minut :)
Na supliku mas tak maximalne 2 sady der, cca o centak posunuty, a to proto, ze na nem muzes mit prevodnik sata -> sas. Coz resi rezervni cestu k disku v pripade, ze chcipne jeden z radicu. Ale vubec to neznamena, ze to tam byt musi, samo to funguje i naprimo, jen zkratka pokud chipne radic, ke kterymu je pripojenej ten sata disk, tak prestane fungovat i ten disk, bez ohledu na to, ze v poli je druhej radic.
Support to dodava vcetne supliku predevsim proto, ze vyrobce za ten support bezne caluje 5+kKc/hod, takze minutova vymena vs 15 minut sroubovani je samo znat. Oni si to taky nechaj poslat zpet nekam do indie, kde to ind za hrst rejze presroubuje.
Firmware se da bezne flasnout. Jinou velikost bloku stejny disk rozhodne nema a ani mit nemuze.
Proto mame lokalni sklad s nahradnimi dily ktere casto odchazeji. U nekterych vyrobcu se to da tak dohodnout. A nejedna se pouze o storagove disky ale i o pameti, pripadne veci na 15let stary hardware kde binarni bloby bez zdrojaku pro specifickou hw platformu proste musi dozit (v USA je tenhle pristup celkem normalni:().
Slusny IT manager sleduje tyhle tendence a je schopen vyhradit alespon mensi kutloch na ty disky. Jinak samozrejme prichazi v uvahu hodinovy support. Jenomze ten je kolikrat drazsi nez mit sklad. Ono platit aerotaxi(zvlast v CR) neni kdovijak levna sranda.
Vem si ze v pripade 4h supportu musis projet republiku po tech blbych dalnicich z jednoho konce na druhej a jeste te tak pul hodky zdrzi security check s kontrolou pomalu vsech telnich otvoru.
U Seagate je toho vice a tudiz jeho pristup ke kvalite povazuji za systemove selhani a nikoliv pouze za jedno vadnou komponentu.
Bohuzel mel jsem tu cest s obema radami. Ani jeden disk neprezil 2,5 roku.
1. Na ASku byl reallocated sector count asi do roka a pul. Muze za to uzasna vrstva od seagate ktera ma ochranit plotny pri padu hlavicek jez byla pouzita take u DM rady. Jenomze u disku se nevyplaci byt nagelovanej agilni frikulin. A proto se vrstva jaksi zacala po case odlupovat a delat po discich bordel. Nastesti tato chyba se objevi vetsinou pri zapisu.
2. Odchazejici predzesilovace na hlavach u rady DM. Disk funguje a pak nahle prestane fungovat, Staci vymenit predzesilovat/hlavu, nakalibrovat a data lze zachranit.
3. Reznouci kontakty mezi pcb a konektorem. Nechtelo se mi verit ale kontakty po necelem roce opravdu narezle!!! Nektere disky lze tedy "spravit" pouze ocistenim kontaktu na elektronice disku.
4. SW chyba ve firmware kdy smart logem ktery se uklada v servisni oblasti disku se muze prepsat cas vlastniho firmware disku (ano u modernich disku se cast firmware zavadi z disku samotneho a neni ulozena pouze ve flash pameti na pcb). Recovery je mozne nekolika triky pres servisni interface. Tohle je totalni amaterismus a selhani QA. Vzhledem k tomu ze stejna baze fw se pouziva u dalsich disku.
FW upgrady: samozrejmne pro ASko nic nebylo a koncilo nekde o CC34 nebo tak nejak. Flash na CC35 neprosel a musel se pouzit force. Nove disky jako vymena za vadny chodily s vadnym firmwarem.
Vzpomínám si, že jednou jsem dělal recovery dat pro manželku, byl to seagate 0.5TB a bylo to podobné.
Postup jsem našel na netu, akorát jsem musel rychle než mi zavřou do OBI pro torx šroubovák a pak jsem lehce povolil desku s elektronikou, stčil vizitku pod kontakty hlav,
připojil TTL sériový port (do té doby jsem nevěděl, že disky nějaký sériový port mají) a zadával tam magické příkazy, nakonec vizitku vytáhl a disk se rozjel. Pak jsem udělal kopii a provedl u toho seagate disku skartaci kladivem.
Postup byl asi tento:
https://sites.google.com/site/seagatefix/Home
Myslim ze zrovna BSY error je chyba kterou popisuji ve svem prispevku ke zpackanemu firmware. Postihuje i vyssi kapacity v dane serii (az nekde snad 1.5-2TB).
V zasade jde o to ze chybovy stav - nelze komunikovat s elektronikou uvnitr tela disku (drive tam byla jen analogova cast jako zesilovace, dnes uz tam mate i jednoduche dsp - kurvitko) preskoci prvotni inicializaci kde to skoci na tu prepsanou oblast a tam se firmware disku sekne protoze misto instrukci ma bordel. Pak uz muzes oblast prepsat znovu.
Disk jsi nemusel nicit kladivem ale po naslednem upgrade firmware na novejsi verzi by byl znovu pouzitelny. Firmware na BSY error byl uz davno vydan. Nicmene chapu ze po tehle stresech ma clovek agresivni choutky. V mem pripade to byl navsteva managementu seagate s granatometem.
Dvojta smula je kdyz ti ASko vymeni za DMko ktere bylo jeste poruchovejsi. Ale stylem ze odesel cely predzesilovac, takze kdo nemel zalohu, tak se to musely cely hlavy vymenit v cistem boxu, nakalibrovat a proste pakarna.
Bohuzel se mi nakombinoval pad podle se touhle zavadou+selhani paskove mechaniky doma, takze vsechny fotky a videa z afriky v haji. Takze jsem cely vikend stravil v labu u znameho a jeste mne to stalo flasku whisky - ale dobrej job, nove know how:). Az budu v duchodu mohl bych delat recovery. Tam mne aspon nebudou buzerovat troglodytni manazeri z dvoupismenne firmy. Cena za recovery labu by byla ale porad levnejsi nez zalozni cloudove uloziste.
Jeden disk mi odesel v zaruce. Vymena za nej odesla mesic po zaruce. Nahradni DMko odeslo na predzesilovaci. No a dalsi ASkovy disk odesel 2,5 roku potom. Ctvrty disk odesel nedavno po tom co reallocated sectors count ve dvou dnech dosahl 1000. Na tom je nejblbejsi to ze za disky jsem diky virtualnim zaplavam po par letech za stejne kapacity zaplatil jeste tri stovky navic proti stavu pred 3mi lety.
Tak jsem se jednoho dne nastval, koupil jsem dva HGST a dva WD s prodlouzenou zarukou a je pokoj. Na tehlech vecech je nejblbejsi to, ze v hloupem domacim poli kde selhavaji dva disky najednou je to casovana bomba a ze zrovna 11kkc dotace do domaciho pole plus 2 clovekohodiny nejsou v tu chvili k mani.
A jste schopen vymenit hlavy u 2.5" disku? :) Mam 4ks.. po 2TB, ktere odesly naraz (prohozene 5 a 12V v kabelazi k modularni zdrojum). Neco se s cizi elektronikou roztoci.. nejsem si jist, zda to nejak neupeklo hlavy a povrchy jsou tedy v poradku.. Ty 4 disky jsou v R5, takze staci zprovoznit alespon tri). Zatim jsem to neotviral.
Z tech recovery spolecnosti dostavam informace typu: "poskozeny povrch" (disk ani neotevreli). PM, jestli vyzva zaujal... nabizim vice nez whisky :)
Je to dost smutný. Po 2 letech a 3 měsících mi právě umřel ST2000DM001-1ER164. Disky jsem koupil 3 v několikaměsíčním odstupu, tak se můžu těšit na další smrt. Disky nemají jediný vadný sektor, S.M.A.R.T hodnoty jsem taktéž hlídal. Jako kdyby tam bylo opravdu něco, co zajistí, že disk pár měsíců po záruce umře. Dřív jsem měl s nimy dobrou zkušenost, ale po této zkušenosti už si od nich nic nekoupím, i kdyby měli sebelepší serii. Škoda slov.