Týden v KDE: ladění vydané Plasmy 6.2
Před pár dny vydali tvůrci desktopového prostředí KDE novou verzi jeho „viditelné části“, prostředí Plasma 6.2. Tím se završuje na vylepšení a aktualizace obsáhlý vývojový cyklus a vývojáři nyní přešli zčásti na ladění šest-dvojky (spoustu novinek pro Plasmu 6.2.1 jsme zmínili už o předchozích nedělích), tak vývoj verze příští, tedy Plasmy 6.3.
Nate konstatuje, že ve verzi 6.2 se objevilo několik regresí, speciálně kolem nastavení jasu externích monitorů a výkonu při více obrazovkách. Ty jsou aktivně zkoumány a řešeny. Další chyby jsou spíše malého charakteru, projevující se za specifických okolností, řešeny ale samozřejmě budou stejně tak.
Řešena je tak například chyba způsobující vyskakování widgetů v panelu Plasmy tak, že jsou částečně mimo obrazovku (ale pouze v situaci, kdy jejich mateřský panel je menší). U jasu externích monitorů je opravena chyba způsobující duplikování posuvníku nastavení, zaměření oken (chyba týkající se KWin), chyba neobjevujícího se OSD přepínače virtuálních desktopů, nemožnost smazat první položku v historii schránky po její úpravě, chyba v auto-mountování šifrovaných disků neobjevujících se v Plasma Discích a widgetu zařízení, padání Plasmy týkající se systémové lišty, Disků a widgetu zařízení, dílčí chyba v knihovně KPipeWire (negativně ovlivňující záznam obrazovky s VP9), chybné zobrazení stránky s wallpapery, chyba v indexaci Baloo a další a další – vše řešeno v rámci vydání Plasma 6.2.1.
Opraveno je celkem 107 chyb, zůstává počet dvou chyb s vysokou prioritou. Podrobnosti shrnuje Nate Graham v tradičním přehledu novinek z vývoje KDE.
Výkon AMD EPYC 9005 s AVX-512
Phoronix otestoval výkon nových EPYCů v aplikacích s podporou AVX-512 ve třech režimech: s vypnutými AVX-512 optimalizacemi, s AVX-512 při použití 256bit data path a při použití plnohodnotné 512bit data path.
Výsledky jsou stručně řečeno vynikající: při použití AVX-512, zejména u v rámci CPU plné 512bitové varianty, dochází k výraznému nárůstu výkonu při nezhoršení spotřeby CPU, dosahovaných teplot či frekvencí. AMD má tedy k dispozici zcela plnohodnotnou implementaci AVX-512 bez kompromisů, nárůst výkonu oproti stavu bez AVX-512 se typicky pohybuje v desítkách procent.
Celý test je k dispozici na Phoronixu.
Intel ladí podporu Arrow Lake a Xe2 pro Linux 6.13
Ve vývojové větvi drm-xe-next
dlí pull requesty obsahující nejen prvotní práce na podpoře přespříští (i)GPU generace Intel Xe3, ale také další vylepšování podpory Xe2, tedy iGPU z procesorů Lunar Lake a Arrow Lake a také (snad opravdu) chystaných velkých karet řady Intel „Battlemage“. Začlenění s ohledem na fázi jádra verze 6.12 logicky proběhne v rámci Linuxu 6.13.
Intel zde pro Xe2 zavádí kupříkladu podporu kombinace 2+2 pipe, reportování teploty pouzdra GPU skrze standardní kombo HWMON / sysfs, a to právě pro samostatná GPU. Další novinkou je podpora 10bpc+CCS scanout pro Icelake a a novější, tesp. FP16+CCS scanout pro Tiger Lake a novější – obecně tedy větší barevné hloubky / pro Intel Xe. Přibývá také další PCI ID pro rodinu Arrow Lake.
Nouveau s NVK rozběhají více her
Faith Ekstrand z Collabory v prezetnaci na XDC 2024 poskytla aktualizaci stavu schopností ovladače nouveau v kombinaci s Vulkan ovladačem NVK. Částečně se také hovořilo o snaze vývojářů z Red Hatu kolem ovladače Nova, psané v Rustu, používání GSP Nvidia a dalších věcech pro Nvidii specifických. V tuto chvíli ale Faith konstatuje, že kombinace upstreamového nouveau s NVK je tou nejlépe fungující věcí a schopnosti se dále rozšiřují.
Ovladač NVK nyní vyhovuje specifikaci Vulkan 1.3, za poslední rok přibylo do jeho portfolia mnoho Vulkan extensions a nadále se zlepšují i schopnosti ovladače Zink (OpenGL-on-Vulkan) nad NVK. Aktuálně fungující hry zahrnují tituly jako Horizon: Zero Dawn, Cyberpunk 2077, X4 Foundations, Transport Fever 2, Rust, Return to Monkey Island, The Witness, Evil Genius 2 a mnoho dalších.
Podrobně Faith hovoří ve streamu na Youtube (přímý link na její část, video níže je celý přenos z řady přednášek; k dispozici jsou i slajdy v PDF).
AAA hry na Asahi Linuxu a Apple M1
Ze stejné konference pak pochází i krátké povídání o možnostech běhu tříáčkových her z platformy Windows na Asahi Linuxu, které prezentovala Alyssa Rosenzweig (přímý link na její část), jde o stejné video jako výše), případně lze využít její popis na osobním blogu.
Stručně řečeno Alyssa informuje o tom, že díky pokroku ve vývoji ovladačů, které nyní vyhovují specifikaci Vulkan 1.3, je možné spolu s emulací a existujícími možnosti běhu Windows aplikací, provozovat mnohé hry na Apple M1. Plus existující kód vyhovuje i specifikaci OpenCL 3.0. Pouze je potřeba počítat s tím, že paměťová náročnost emulace je v tuto chvíli hodně vysoká, takže je pro většinu her nutné mít k dispozici alespoň 16 GB RAM (což ne každý M1 Mac splňoval).
Běh využívá kombinaci FEX (emulace x86 na ARMu) + Wine (implementace Windows API) + DXVK / vkd3d-proton pro překlad DirectX/Direct3D na Vulkan. Dalším krokem je implementace renderovacích prvků, které umožní běh DirectX 12 her typu Cyberpunk 2077 (aktuálně běží tituly do jedenáctkové verze).