Obsah
- MoviX (multimédia)
- PaulOS (operační systémy)
- J2SE (Java)
- GnuPG (šifrování)
- CrossFire (hry)
- Hydra (server)
- XML Indent (zpracování textu)
- Class.Jabber.PHP (komunikace)
- Sherlock Holmes (vyhledávání)
- Wmclock (zábava)
Specializovaných minidistribucí jsem viděl už poměrně hodně, ale MoviX je tuším první, která je určena pro přehrávání digitálního videa. Poblíž termínů „Linux“ a „digitální video“ obvykle najdete i slovíčko Mplayer a ani v tomto případě tomu není jinak. Movix je zhruba pětimegabajtová distribuce založená na Slackwaru a její použití je nadmíru jednoduché – obraz vypálíte na CD společně s libovolným filmem či animací a pak už stačí jenom z takového CD nabootovat. Po startu se pak automaticky spustí Mplayer ve variantě pro framebuffer a přehraje jemu všechny známé soubory uložené v kořenovém adresáři disku. Tímto způsobem lze například přehrávat video na bezdiskových stanicích, ale můžete tak i snadno připravit disk, který by měl být bez větších problémů schopen provozu prakticky na libovolném PC nehledě na to, jaký operační systém nebo software na něm bude nainstalován.
PaulOS je velmi zajímavý operační systém šířený pod licencí GPL. Základním cílem projektu je vytvořit jednovláknový systém pro malá zařízení bez MMU, pro nějž by bylo možné snadno vyvíjet aplikace v prostředí Linuxu nebo FreeBSD a nakonec je pouze překompilovat pro cílovou platformu. PaulOS momentálně obsahuje základní C knihovnu a podporuje například TCP síťování s BSD API nebo práci se soubory ve stylu POSIXu. Možnost převodu hotových aplikací potvrzuje existence portů dnscache, DHCP a ident serveru nebo PPP démona z BSD.
Na světě je J2SE 1.4.1 od Sunu. Mezi největší novinky patří 64bitová (zatím vývojářská) verze Javy pro Windows i Linux a dva nové garbage collectory. Zároveň bylo samozřejmě opraveno i množství chyb předchozích verzí.
Když už jsme u těch nových verzí, nemohu nezmínit GNU Privacy Guard 1.2. Kompletní seznam změn a novinek najdete v oficiálním oznámení.
Příznivcům RPG možná udělá radost hra CrossFire. Jde o víceuživatelskou grafickou dobrodružnou hru, ve které najdete společné znaky s hrami Rogue, Nethack, Omega nebo Gauntlet – se svou postavičkou procházíte rozlehlým světem, hledáte různé předměty, utkáváte se s nepřáteli a nebo třeba spolupracujete s dalšími hráči.
K psaní HTTP serverů (a vlastně i všech ostatních síťových serverů) se obecně zaujímají dva přístupy. První z nich předpokládá zvláštní proces nebo vlákno pro každé spojení (v lepším případě již existující, v tom horším pak založené při požadavku) a v druhém konceptu se naopak počítá s tím, že jediný proces obstará všechna spojení tak, že se každému z nich věnuje jenom chvilku a pak zase přejde na další. Obě architektury mají něco do sebe – jednoprocesový systém je obvykle pro statické stránky mnohem rychlejší, ale nedokáže využít více procesorů pokud jimi server disponuje, a naopak. Vývojáři webserveru Hydra zvolili zajímavé hybridní řešení. Server je sice vícevláknový, ale každé z vláken se stará najednou o více spojení. Výsledkem je rychlost i schopnost využít více procesorů. Navzdory poměrně ranému stádiu vývoje navíc Hydra podporuje například HTTP 1.1 ranges (navazování stahování), CGI 1.1, SSL/TLS a v poslední verzi také PHP jako plugin.
Dříve nebo později se myslím dal vznik programu jako je XML Indent očekávat. Jak asi většina z vás již pochopila, jde o automatický formátovač pro XML, jehož úkolem je urovnat obsah dokumentu tak, aby lahodil lidskému oku. Vzhledem k tomu, jak hrůzostrašně nezřídka vypadají XML dokumenty, které vypadávají z nejrůznějších automatických generátorů, je to myslím celkem praktický pomocník.
Nutnost okamžitého upozornění na některé události je občas velmi žádoucí – například obsluha webové hotline se tak hned dozví o novém dotazu, expedice může být upozorněna na objednávku, administrátor na nefunkčnost služby a podobně. Otázkou zní, jak takové upozornění realizovat. Za některá řešení zaplatíte horentní sumy, protože se vyznačují vysokou bezpečností a spolehlivostí (nebo také nevyznačují a prostě za ně jenom zaplatíte horentní sumy :), ale nezřídka si lze vystačit i s něčím jednodušším jako je třeba Class.Jabber.PHP. Z názvu této PHP třídy je celkem jasné, že slouží ke komunikaci s jabberským serverem a využívání jeho služeb od nastavení stavu až po odeslání zprávy. Třída je vybavena také nízkoúrovňovými funkcemi, které umožňují konstruovat a posílat vlastní pakety.
Martin Mareš (aneb velký mj :) uvolnil první veřejně distribuovanou verzi svého vyhledávacího systému Sherlock Holmes. Jak název naznačuje, jde o vzdáleného potomka vyhledávače Sherlock, který kdysi běžel ve stejnojmenné doméně, a pokud hledáte nějakého bližšího „příbuzného“, najdete jej ve vyhledávačiWebFast, který pohání v podstatě shodný engine. Sherlock Holmes podporuje indexování lokálních i HTTP dokumentů ve formátu HTML nebo TXT (podporu dalších formátu i zdrojů dat si můžete díky modulární architektuře snadno přidat), poradí si s daty v různých znakových sadách a lze jej detailně konfigurovat a definovat filtrovací pravidla pomocí speciálního jazyka.
Blbůstka týdne
Wmclock jsou „analogové“ hodiny pro Window Maker (případně Blackbox, Fluxbox atd.), které disponují jednou zajímavou funkcí – umí bimbat, a to samozřejmě v patřičném počtu úderů v půl a celou. Jinak řečeno, milovníci klasických pendlovek s libozvučnými zvonkohrami si mohou připomenout staré dobré hodinářské časy, jiní zase promění své počítače v kukačky, no a ti ostatní použijí libovolný jiný zvuk dle svého výběru (a nebo si wmclock vůbec nenainstalují, protože kdo to má pořád poslouchat, že? :)
A to je pro dnešek vše…