- G4L (nástroje/záloha)
- Chmsee (prohlížeče)
- Shttpd (server/httpd)
- Wificonfig (sítě)
- JSoko (hra)
- Blbinka (blbinka)
G4L
G4L je nástroj sloužící zálohování a klonování celých disků či jejich částí. Umí obrazy disku komprimovat a uložit buď na lokální disk nebo na FTP server. Pokud potřebujete uložit více než 2 GB na souborový systém, který to nepodporuje, G4L rozdělí obraz na více částí. Práce s G4L je jednoduchá – stačí vypálit bootovatelné CD a restartovat stroj. Ovládá se pomocí přehledného menu. Pokud se o software v této oblasti zajímáte, určitě vás napadne otázka, v čem je G4L lepší. Bohužel jsem v čase psaní článku nenašel žádné vyčerpávající srovnání G4L vs. Clonezilla, Partiamge, a G4U, ani případné srovnání s komerčními produkty jako Symantec Ghost a Norton Ghost. Něco málo najdete v návodu, jak klonovat disky pomocí G4L v Knoppixu. Pokud máte osobní zkušenosti či narazíte na nějaké zajímavé srovnání, nezapomeňte se o něj podělit v diskusi pod článkem!
sourceforge.net/projects/g4l/, 0.30, GPL
ChmSee
ChmSee je prohlížeč HTML nápovědových souborů známých spíše s systému od společnosti dodávající dominantní operační systém pro desktop (zatím). Potřebujete-li prohlédnout „chm“ soubor v Linuxu, lze využít právě ChmSee. Protože používá Gecko jako vykreslovací jádro (render engine), dokáže si poradit i s bohatým formátováním jako CSS a JavaScript. Jak je již dnes samozřejmostí, podporuje také UTF-8. K běhu budete potřebovat knihovnu GTK2+ (grafický frontend), libglade, gecko, chmlib a také libgcrypt.
code.google.com/p/chmsee/, 1.0.5, GPLv2
shttpd
Shttpd je malý http server implementující podmnožinu příkazů obsažených v HTTP 1.0 protokolu. Podporuje také HTTP verze 1.1, nicméně bez podpory virtuálních serverů. Dle slov autora se spíše jedná o nástroj k použití k osobním účelům. Podporuje pouze statický obsah, na druhou stranu se může pochlubit thready.
www.srnet.cz/~stepan/en/sw/shttpd.shtml, 0.3.1, Artistic License
Wificonfig
Wificonfig je jednoduchý shellový skript (BASH) pro nastavení připojení k WiFi na Slackware Linuxu. Neměl jsem bohužel šanci vyzkoušet na mé Fedoře. Pokud pořád ještě odoláváte NetworkManageru a podobným grafickým udělátkům, možná vám přijde vhod.
www.tux.org/pub/people/kent-robotti/looplinux/, 1.7, GPL
JSoko
V dnešním dílů kdo si hraje, nezlobí, si představíme JSoko. Javová implementace klasické hry Sokoban určitě potěší každého pamětníka. V inkarnaci javového appletu se můžeme kochat funkcemi jako hledání cesty, automatické vyřešení úlohy, undo/redo a také detekce deadlocku – tedy stavu, kdy už je s vámi ámen. A co vy? Jaké klasiky hrajete nejčastěji?
sourceforge.net/projects/jsokoapplet/, 1.25, GPL
Blbinka
Dnes na téma jak matematika pomáhá v praktickém životě.