Obsah
- ScummLinux (hry)
- Msmtp (email)
- Scorched 3D (hry)
- Plucker (prohlížeče)
- Inside Systems Mail (email)
- VimDebug (vývoj)
- Alpaca (operační systémy)
Popularita projektu ScummVM, který umožňuje provozovat staré hry od LucasArts, Revolution Software a AdventureSoft na Linuxu (ale i dalších platformách), roste den ode dne. Svědčí o tom mimo jiné i související projekt ScummLinux, což není nic jiného, než „živé“ CD s Linuxem a ScummVM, díky kterému si můžete zahrát oblíbené pařby takřka kdekoliv. Stačí jenom nabootovat a už to jede. Na CD není naštěstí celkem problém s místem, takže ScummLinux obsahuje ovladače všech v jádře podporovaných zvukových karet. Dále tu nechybí ovladače pro televizní výstup některých grafických adaptérů, takže ScummLinux lze proměnit i v herní konzoli v té nejobvyklejší podobě. Pro ukládání pozic pak můžete použít buď disketu a nebo USB disk. A ještě malá poznámka k hrám: ty samozřejmě součástí ScummLinuxu nejsou. Musíte si je dodat sami a umístit je na CD do předem daných adresářů.
Msmtp je jednoduchá utilitka, která nahrazuje klasický program sendmail, tedy odesílač pošty z příkazové řádky. Narozdíl od něj však neslouží k předání zprávy lokálnímu MTA, ale k jeho přímému odeslání na předem určený SMTP server. Výhodou programu je zejména snadné použití a typicky bezproblémová použitelnost prakticky s libovolným programem využívajícím /usr/sbin/sendmail. Msmtp je navíc zajímavý i tím, že podporuje šifrování komunikace pomocí TLS a SMTP autentizaci metodami PLAIN, LOGIN a CRAM-MD5. Řekl bych, že toto řešení je jako dělané například pro starší počítače, kde je škoda plýtvat pamětí provozem vlastního MTA a používaný emailový klient přímou komunikaci se SMTP nepodporuje.
Pamatujete si ještě geniální dosovou hru Scorched Earth? Pokud se vám okamžitě vybavily tanky rozmístěné v hornaté krajině a urputná snaha zasáhnout protivníka pomocí vhodného nastavení úhlu a síly výstřelu s ohledem na zákony gravitace, balistiku a povětrnostní podmínky, pak víte velmi dobře, o čem mluvím. Není samozřejmě žádnou novinkou, že tato hra má mnohé následovníky, a to i v Linuxu (například xscorch nebo King of the Hill). Scorched 3D, další z řady reimplementací této jednoduché, leč nadmíru zábavné hry, je ale jiný. Nemá cenu dělat tajnosti, její název mluví za vše: v tomto případě se skutečně hra odehrává v trojrozměrném prostoru na ostrově uprostřed oceánu. Herní grafika je už typicky realizována pomocí OpenGL, o zobrazování, zvuky a síťovou hru se starají jednotlivé součásti knihovny SDL a dialogy zajišťuje toolkit wxWindows. Jak vidno, všechny tyto prvky jsou cross-platformní a tudíž nikoho nepřekvapí, že Scorched 3D byl úspěšně testován na Linuxu, Windows a Solarisu. Jak jsem již nakousl, nechybí zde možnost síťové hry, která využívá samostatný server pro herní simulaci a klienti pak pouze zobrazují, co jim server diktuje. Hráči se mohou přidávat i v průběhu hry a samozřejmě mají k dispozici chat. Scorched 3D je prostě nadupaná hra, u které sice mozkové závity asi příliš neprotáhnete, ale coby relaxační záležitost poslouží dokonale.
A teď si dáme malou odbočku do světa PalmOS softwaru. Se svými komerčními protějšky již delší dobu celkem úspěšně soupeří o přízeň uživatelů offline webový prohlížeč Plucker. V poslední době se nicméně zdálo, že malinko ztrácí pozice, a to zejména kvůli chybějící podpoře vyšších rozlišení displeje, kterými disponují nové modely PalmOS zařízení. Nebylo ale žádným tajemstvím, že vývojáři na této podpoře pracují a zájemci mohli průběžně testovat betaverze. Nyní je konečně k dispozici finální verze 1.4, která podporuje hi-res rozlišení 320×320 pixelů i QVGA rozlišení 320×240 pixelů, které razila svého času HandEra. Starých dobrých 160×160 pixelů samozřejmě umí i nadále. V zobrazování přibyla podpora HTML tabulek a multi-obrázků. A pro pohodlné vytváření předpřipravených dokumentů dostal Plucker do vínku nové desktopové aplikace pro Linux, Windows a MacOS X, přičemž variantou k nim i nadále zůstává výborný javový desktop JPluck. Zdá se, že Plucker se opět důrazně hlásí o slovo.
Webově orientovaní emailoví klienti mají mnoho podob od těch nejjednodušších, jejichž cílem je použitelnost ve všech prohlížečích bez kompromisů, až po ty, které jsou orientovány spíše na nejnovější prohlížeče a kladou si za cíl s pomocí jejich vymožeností dosáhnout maximálního uživatelského komfortu. Do této druhé skupiny patří i IMAP klient Inside Systems Mail napsaný v PHP4. Elementárním cílem vývojářů byla skutečně maximální podobnost s běžnými desktopovými emailovými klienty a podobná úroveň pohodlí při práci. Toho bylo dosaženo mimo jiné i díky poměrně častému použití JavaScriptu a DOM, což znamená, že budete potřebovat slušně vybavený prohlížeč. Výsledkem je ale relativně rychlé prostředí, ve kterém odpadá časté znovunačítání ne právě malých stránek. Nechybí zde ani celá řada dalších funkcí, na které mohou být uživatelé z desktopu zvyklí – například automatické doplňování adres do adresáře, kontrola pravopisu, přeposílání příloh, přepínání identit a podobně.
Pokud byste se zeptali vyznavačů editoru Vim na to, co jim v něm nejvíce schází, pravděpodobně by se na předních místech objevil požadavek na kvalitní integraci externího debuggeru. Plugin vimDebug možná jejich tužby brzy naplní. Jeho stěžejní výhodou je, že není od počátku svázán s nějakým konkrétním debuggerem, takže si na své přijdou jak céčkaři s gdb, tak i vyznavači Perlu, Pythonu nebo Javy a zřejmě by nebyl zásadní problém přidat podporu i dalších jazyků. VimDebug je teprve v plenkách a sám autor konstatuje, že není vyloučené, že potkáte nějakou chybu či nedostatek (z tohoto hlediska je na tom prý nejhůře podpora jdb), nicméně už umí dost na to, aby jej člověk mohl otestovat v praxi. Stěžejní je samozřejmě nastavování a rušení breakpointů, krokování přes funkce i skrz ně a prohlížení obsahu proměnných, případně výsledků celých výrazů. To vše umí vimDebug přímo pomocí několika klávesových zkratek. Pokud budete potřebovat provést cokoliv dalšího, musíte se zatím spolehnout na možnost zadávat přímo povely debuggeru. VimDebug vypadá docela slušně, takže doufejme, že jej čeká světlá budoucnost :)
Kuriozitka týdne
Vzpomínáte občas s nostalgií na staré dobré osmibity? Pak byste neměli minout projekt Alpaca. Jedná se totiž o multitaskový operační systém s GUI pro počítače na bázi procesoru Z-80 se speciálním zaměřením na herní zařízení Pac-Man a Pengo. Možná to nezní až tak bombasticky, ale úplně jiný význam dostane existence takovéhoto projektu v okamžiku, kdy si přečtete reálné limity tohoto hardwaru. Věřte nebo ne, Alpaca si musí vystačit s 1 KiB RAM (slovy jeden kilobajt), 16 KIB ROM, grafickým subsystémem s 1 KiB grafické a 1 KiB znakové paměti a joystickem se dvěma tlačítky. To je panečku cvičeníčko v minimalismu, že? Autor Alpacy do zmíněného dokázal vměstnat (nebo se na to chystá) „jádro“ umožňující běh až čtyřech konkurenčních procesů, meziprocesovou komunikaci pomocí zpráv a semaforů, memory management, priority procesů a GUI s okny, sadou ovládacích prvků a tématy. Inu, jak říká klasik, není malých mužů, jenom malých cílů – a tenhle se zdá být obrem mezi trpaslíky :)
A to je pro dnešek vše…