Názor k článku Soudní dvůr EU: vkládání videa do stránek může porušovat autorský zákon od Filip Jirsák - Logik: Argument s DRM říkal: autoři nejsou tak...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 24. 3. 2021 18:34

    Filip Jirsák
    Stříbrný podporovatel

    Logik: Argument s DRM říkal: autoři nejsou tak blbí, aby zaváděli DRM jen tak pro nic za nic. Zavádějí jej pro to, že vidí, že ochrana ze strany státu není dostatečná.

    Přiměřenost ceny určuje trh. Já jsem psal ale pouze o jedné straně, o autorech, tudíž jsem nemohl psát o přiměřenosti.

    Že zmenšení výdělků bude znamenat, že se někomu už nevyplatí tvořit autorská díla, plyne jednoduše ze skutečnosti, že ta závislost je monotónní spojitá.

    Nepsal jsem o nedostatečné ochraně práv, která by nebyla k ničemu vztažená. Psal jsem o tom, že ta ochrana byla stovky let v rovnováze, a teď se najednou ochrana výrazně zmenšila, aniž by to bylo na straně autorů jakkoli kompenzováno. Naopak ve všem ostatním se svoboda vlastníků posiluje a určení ceny se nechává na trhu.

    Stát svou částečnou rezignaci na ochranu autorských práv posvětil, protože původně bylo DRM hodně na hraně zákona (protože bránilo pořizování kopií pro osobní potřebu, na které měl uživatel nárok), ale zákon to následně legalizoval („ignorujeme porušování práv autorů ze strany uživatelů, tak na oplátku budeme ignorovat porušování práv uživatelů ze strany autorů, a budete si kvit“).

    Prosím, zjisti si něco o autorských právech, než budeš vymýšlet pohádky. Autorské právo je ve většině zemí staré cca 200 let. V Anglii, kde bylo zavedeno jako první, 300 let. V moderní podobě pak funguje sto až stopadesát let max. Takže žádné stovky let existence rovnováhy neexistují. V tomto jsi totálně mimo. Autorské právo je záležitost čistě moderní doby.
    Prosím, než začnete ostatní poučovat, naučte se počítat alespoň do dvou. 100 je jedna stovka, 200 jsou dvě stovky, 300 jsou tři stovky. Stovky, vidíte? Já jsem napsal, že je to mnoho stovek let. Ale dvě stě až tři sta jsou pořád stovky, i když nízké.

    Např. zavedení internetu nijak nesnížilo výdělek kin,
    Výdělek není všechno.

    Co ovšem digitální technologie způsobily je, že film jde ihned rozeslat do velkého množství kin.
    Což ovšem nemá nic do činění s autorskými právy.

    Tedy jestli současná doba s sebou něco přinesla, tak přesný opak: narozdíl od dřívějších dob se doba, po kterou film vydělává ty nejpodstatnější peníze, podstatně zkrátila, tedy oproti dřívější době není pro zachování řádově stejných zisků nutná tak dlouhá ochrana, jako byla nutná dříve.
    Zisky nejsou všechno. Pokud se snižují transakční náklady, je normální, že se snižují koncové ceny (což se u autorských děl děje) a zároveň na trh vstupují noví producenti – vyplatí se dělat i to, co by se dříve nevyplatilo. Třeba se vyplatí točit víc nezávislých filmů.