Pokud již máme definovaný jmenný prostor, můžeme začít se zápisem do tagů <math></math>
. Jako v každém matematickém zápisu v jazyce MathML, i při zápisu matic je potřeba nejprve použít tag <mrow>
.
Nyní, pokud chceme obalit náš zápis závorkami, zapíšeme před vlastní hodnotu matice do tagu Math Operator <mo> ( </mo>
.
Pro definování matice má tento jazyk tagy <mtable></mtable>
. Samozřejmě jde o zápis matematické tabulky, díky níž můžeme zapisovat nejen již zmíněné matice, ale i determinanty, nebo třeba jen názorné tabulky při určování vlastností funkcí apod.
Po definování matematické tabulky, vytváříme nejprve řádky tabulky pomocí tagů <mtr></mtr>
, a následně do nich jednotlivé buňky na řádce pomocí <mtd></mtd>
. Číselnou hodnotu samozřejmě obalujeme ještě do Math Number, neboli <mn></mn>
.
Pro větší názornost následuje ukázka jednoduché matice.
<math xmlns="http://www.w3.org/1998/Math/MathML"> <mrow> <mo> ( </mo> <mtable> <mtr> <mtd> <mn>3</mn> </mtd> <mtd> <mn>1</mn> </mtd> <mtd> <mn>8</mn> </mtd> </mtr> <mtr> <mtd> <mn>6</mn> </mtd> <mtd> <mn>3</mn> </mtd> <mtd> <mn>0</mn> </mtd> </mtr> <mtr> <mtd> <mn>6</mn> </mtd> <mtd> <mn>8</mn> </mtd> <mtd> <mn>8</mn> </mtd> </mtr> </mtable> <mo> ) </mo> </mrow> </math>
Nyní, pokud bychom chtěli, můžeme podle znalostí z minulého dílu, jednoduše dopsat matici nějaké označení (identifikátor) pomocí Math Identifier <mi></mi> před závorku, která nám matici otvírá a pomocí Math Operator, do kterého zapíšeme rovnítko. Takto:
<math xmlns="http://www.w3.org/1998/Math/MathML"> <mrow> <mi>E</mi> <mo> = </mo> <mo> ( </mo> <mtable> <mtr> <mtd> <mn>3</mn> </mtd> <mtd> <mn>1</mn> </mtd> <mtd> <mn>8</mn> </mtd> </mtr> <mtr> <mtd> <mn>6</mn> </mtd> <mtd> <mn>3</mn> </mtd> <mtd> <mn>0</mn> </mtd> </mtr> <mtr> <mtd> <mn>6</mn> </mtd> <mtd> <mn>8</mn> </mtd> <mtd> <mn>8</mn> </mtd> </mtr> </mtable> <mo> ) </mo> </mrow> </math>
Pokud budeme chtít zapisovat determinanty, stačí změnit oblé závorky za svislé čáry |jako u zápisu absolutní hodnoty|. Ukázka je opět zde:
<math xmlns="http://www.w3.org/1998/Math/MathML"> <mrow> <mi>Determinant A</mi> <mo> = </mo> <mo> | </mo> <mtable> <mtr> <mtd> <mn>3</mn> </mtd> <mtd> <mn>1</mn> </mtd> <mtd> <mn>8</mn> </mtd> </mtr> <mtr> <mtd> <mn>6</mn> </mtd> <mtd> <mn>3</mn> </mtd> <mtd> <mn>0</mn> </mtd> </mtr> <mtr> <mtd> <mn>6</mn> </mtd> <mtd> <mn>8</mn> </mtd> <mtd> <mn>8</mn> </mtd> </mtr> </mtable> <mo> | </mo> </mrow> </math>
Pokud bychom chtěli vytvořit tabulku pro zjištění průběhu funkce, můžeme postupovat následujícím způsobem. Vytvoříme si první řádek s nulovými body. Vytvoříme oddělující čáru a pod čarou vytvoříme například dvě řádky pro zápis klesajících a rostoucích částí.
<math xmlns="http://www.w3.org/1998/Math/MathML"> <mstyle scriptminsize="12pt"> <mrow> <mtable> <mtr> <mtd> </mtd> <mtd> </mtd> <mtd> <mn> 1 </mn> </mtd> </mtr> <mtr> <mtd> <mo> | </mo> <mi> x </mi> <mo> - </mo> <mn> 1 </mn> <mo> | </mo> </mtd> <mtd> <mo> - </mo> </mtd> <mtd> <mo> | </mo> </mtd> <mtd> <mo> + </mo> </mtd> </mtr> </mtable> </mrow> </mstyle> </math>
Tímto bych završil dnešní díl o tabulkách, maticích a determinantech. Příště se podíváme na zápis elementárních matematických úkonů jako je sčítání, odečítání a násobení pod sebe.