Beta verze Steamu přináší VA-API DRM dekódování pro remote Play
Nejnovější beta verze Steamu přináší podporu hardwarové akcelerace dekódování videa skrze rozhraní VA-API a DRM (Direct Rendering Manager). Oproti dosud používanému VA-API pro X11 jde o změnu, která zefektivňuje běh síťového hraní přes Steam Remote Play a současně umožní nativní běh na systémech běžících na Waylandu. Vedle toho Valve přichystal několi oprav chyb, včetně Steam Overlay či problému s nedetekováním VR headsetů/ovladačů.
32jádrový EPYC Zen1 versus 32jádrový EPYC Zen4c
Jak velký skok udělala AMD od uvedení prvních Ryzenů / EPYCů v roce 2017, netřeba šířeji komentovat. Phoronix nyní otestoval právě první genreaci Zen EPYCu vůči generaci obsahující jádra Zen4c, tedy to nejnovější, čím AMD v tuto chvíli disponuje. Hrubě lze říci, že aktuální 32jádrový EPYC dává zhruba dvojnásobný výkon při zhruba poloviční spotřebě oproti 32jádrovému EPYCu z roku 2017, je tedy čtyřikrát efektivnější.
Též lze říci, že do spotřeby jednoho Zen1 EPYCu se konkrétní model Zen4c EPYC vejde hned dvakrát, přesněji řečeno: maximální spotřeba 64jádrového EPYC 8534PN čtvrté generace je srovnatelná s průměrnou spotřebou 32jádrového EPYC 7601 první generace. Podrobnosti jsou k dispozici testu na Phoronixu.
Red Hat upravuje cenovou politiku za RHEL v cloudu
Už více než 10 let rozlišuje Red Hat u cloudově nasazeného RHELu jen „malé“ a „velké“ virtuální stroje/instance. Před lety nastavený cenový systém už ale neodpovídá současným potřebám a způsobu nasazování RHELu v cloudu, od dubna tedy přichází změna cenové politiky. Nově se bude cena odvíjet od počtu virtuálních CPU daného stroje/uživatele.
Obecně Red Hat předpokládá, že cena za RHEL bude pro cloudové partnery s malými VM/instancemi o něco nižší, než dosud, zatímco u uživatelů velkých a velmi velkých VM/instancí se potenciálně o něco zvýší. Změna ceny se propíše do nabídky u partnerů v rámci programu Red Hat Certified Cloud and Service Provider (CCSP) jako Amazon AWS, Google Cloud či Microsoft Azure a dalších menších hráčů na tomto poli od 1. dubna 2024. Více k tématu viceprezident Red Hatu Gunnar Hellekson.
Podpora pro nové webkamery Intel se blíží
Je tomu zhruba rok a půl, kdy Greg Kroah-Hartman doporučil nekupovat notebooky s Intel Alder Lake kvůli jejich novému rozhraní IPU6 pro webkamerky, které není otevřené a potřebný kód také sedí mimo linuxové jádro. To se zatím nezměnilo, ale blýská se na lepší časy.
Na open-source podpoře přímo v jádru pracuje několik lidí ze společnosti Linaro a také Hans de Goede z Red Hatu. Dali již dohromady otevřený kód, který umí image signal processing (ISP) z těchto nových webkamerek bez potřeby uzavřeného blobu od Intelu. Aktuálně je na světě už druhá verze kódu mířící do libcamera a s dalšími prvky potřebnými pro bezproblémový provoz (například vylepšení podpory kamerek běžících ve Firefoxu přes PipeWire – na tom pracuje Jan Grulich z Red Hatu) se blíží moment, kdy tuhle hořkou pilulku budeme moci spláchnout. Řešení je otestované na strojích Lenovo ThinkPad X1 Yoga gen 8 (mělo by fungovat na všech se senzorem ov2740), Dell Latitude 9420 (ov01a1s) a HP Spectre x360 13.5 (2023; hi556).
Hans de Goede a Bryan O'Donoghue (ten je z Linaro) budou o pokroku v pracech povídat příští týden na FOSDEMu 2024 v Bruselu.
Wine 9.1 s lepší detekcí Dvořákova rozložení
Očekávaná vývojová verze Wine 9.1 je tu a s ní i vylepšená detekce (případného) uživatelem používaného Dvořáková rozložení klávesnice. Po nedávném vydání Wine 9.0 každopádně začíná cesta vývojových verzí, která projekt v nedaleké budoucnosti dovede k Wine 10.0.
Obecně tvůrci zapracovali na vylepšeních Input Method, podpoře mechanismu Diffie-Hellman pro klíče a začleněna je várka oprav chyb, které čekaly po zmrazení stabilního Wine 9.0. Tentokrát jde tedy o nadstandardní balík 42 uzavřených hlášení o chybách. Nejstarší si na uzavření počkala téměř 15 let, nejmladší jen 4 dny. Mezi uzavřenými je i hlášení týkající se hry Polda 1 či chyba týkající se padání LibreOffice 7.6.4.