Na Syndicate bylo pěkné to, že měl 16 "namíchaných" barev, samozřejmě pečlivě vybraných. Takže to vypadalo trochu jako "256 barev", ale bylo hires (ještě před SVGA). Díky hires se některé mezibarvy dělaly ditheringem (navíc levné CRT stejně bylo trochu mázlé).
6. 8. 2024, 14:16 editováno autorem komentáře
Ono hlavně kromě Trinitron (Sony, použité i v Apple) všechny CRT měly tzv. delta masku bodů, kde nejde nakreslit rovná vertikální čára (červený-zelený-modrý bod tvořily trojúhelník).
No jo, ale jak z toho plyne, že nešla nakreslit rovná svislá čára? Uznávám, že na trinitrony bylo mnohem lepší pokoukání, a že zvlášť dožívající čtrnáctky v polovině devadesátek byly na voči fakt strašný, ale svislá čára na nich furt vypadala jako svislá čára a ani s hodinářskou lupou nebylo vidět, že by sousední pixely svítily víc než měly. Kreslení mřížek bylo pro mě stěžejní, proto ta lupa.
Trinitrony byly tragicke v tech jejich dvou tenkych linkach. Bylo to hrozne rusive. Proto jsem vybiral specificky netrinitron monitory. I treba s trosku horsi geometrii ale ty linky byly nene osklive, rusive a porad tam uhybal pohled.
Clovek si koupil monitor a uz od prodeje mel vadu obrazu ktera byla "vlastnost".
7. 8. 2024, 20:55 editováno autorem komentáře
Mel jsem obyc monitor "Tystar" a ten byl podstatne vyssi kvality co se tyce ostrosti nez treba 17" AOC. Ostrosti Tystaru se vyrovnal a lehce predcil uz jen Eizo. Co bylo trochu horsi byl jas, ale treba barevne podani bylo krasne jemne.
Dodnes mi zvraci oci,davi se sitnice a zrakove centrum mozku podleha tezke depresi kdyz si predstavim jak na kvalitu monitoru rezignovali nekteri mi vrstevnici. O poloslepych editovacich s filtrem pred monitorem, bilym pozadim, pidifontem a brylemi jak dna od flasek nemluve.
Ja jsem jako svuj posledni crt mel eizo t960, ke kteremu jsem prisel hodne velkou nahodou, kdy znamy nekde v ostrave sehnal asi 10 kusu pouzitych montaku a ja mu jejich cast vezl zigulem k nam na zlinsko. Ten naklad byl asi nasobne cenejsi nez to auto ;-). Kazdopadne mi pak za dobrou cenu jeden kus nechal.
Horizontalni linky me kupodivu nevadily. Montak umel 1600x1200 v 92 Hz, coz tehdy karty uz celkem umely, ale byl obrovsky rozdil v tom, jaka byla kvalita obrazu. Ja tehdy mel matrox, protoze mela dve hlavy a ta mela opravdu lepsi obraz nez tehdejsi ati a lepsi karty s nvidii. Nejake levne nvidia karty od zahadnych vyrobcu predvedly rozmazanou hruzu plnou duchu.
Jeste bylo fajn, ze monitor mel dva vstupy a usb hub, bohuzel usb 1, tehdy uz bylo bezne usb 2.
A stelovalo se, jak je monitor natoceny v magnetickem poli Zeme ;-).
Nechci tim vlastne nic rict, jen si tak zavzpominat.
7. 8. 2024, 21:32 editováno autorem komentáře
> Poznámka: striktně řečeno ještě existuje režim 11H se stejným rozlišením, ale jen 2 barvami, který vyžaduje jedinou bitovou rovinu. Byl určen pro VGA karty s 64 kB video RAM, ovšem záhy se začaly všechny VGA prodávat s celými 256 kB, takže tento režim můžeme do značné míry ignorovat.
Nebyl tohle režim kompatibilní s MCGA? Windows 95 ho uměl, 640x480x2 barvy (černá a bílá). Nečtvercové a lowres (< 640, < 480) režimy skončily s Windows 3.x, ale Win95 ještě podporoval starý lowend HW touto cestou (hires čtvercové pixely, ale jen 2 barvy). Na office work stačilo v pohodě (stejně měli lidi jen černobílé tiskárny).
6. 8. 2024, 14:20 editováno autorem komentáře
Spousta her vyžadovala "plnou" VGA, ale bylo dost i těch, kterým stačil základ (např. bez hardwarového doublebufferingu, bez HW skrolování), a to běželo i na té MCGA. Takové hry tento mód tak dokonce označovaly:
1) CGA
2) EGA
3) VGA/MCGA
Golden Axe třeba používal HW skrolování, takže na nějakých noname VGA bežel blbě (skrolování poskakovalo). Nicméně uměl i EGA a CGA. Akorát nevím, co by vybral člověk s MCGA, asi CGA :-) (EGA podporovaná nebyla - pro zajímavost, Sierra games pak vydaly runtime, který pro MCGA emuloval EGA přes VGA 320x200x256 barev a namíchal prvních 16 podle EGA).
6. 8. 2024, 16:00 editováno autorem komentáře
Snad jsem zaslechl, že přes to někdo dokázal vysílat FM rádio.
Asi před rokem jsem se pokusil, dostat se tímto směrem na kobylku CRTC v Linuxu v konzoli přes libdrm, ale nějak mě převálcovala důležitější práce a šlo to do outu... matně si vybavuju, že user-space libdrm je vlastně hybrid aspoň dvou knihovnoidních projektů, z nichž každý dělal něco trochu jiného, ale ani jeden neměl hotové přesně to, co bych já potřeboval :-) a pak tam bylo stádečko všelijakých testovacích utilit, které byly taky "každej pes jiná ves". Prostě na tak malém písečku docela nenulový dependency hell. Já chtěl jenom vnutit na konkrétní výstupní port svoji vlastní modeline :-) a poněkud jsem se v těch examplech ztrácel.
Jinak na tom analogovém VGA výstupu je tuším ještě nějaký "svůj" rozsah napěťových úrovní unipolárně od nuly do +0.7V při jmenovité terminaci (75 Ohm), a taky by se možná narazilo na "gamma korekci" (výstup z DACu bude na analog převedený nějak lehce exponenciálně nebo co) ale to by se taky dalo teoreticky konfigurovat v hardwaru VGA, případně digitálně před-korigovat nebo analogově post-korigovat.
no kdysi jsem si takto chtěl připojit vektorovou obrazovku. Dvě barvy by generovaly x a y, třetí barva pak intenzitu (a vypnutí paprsku). Ale nějak nezbyl čas a dneska to s mladým zkoušíme přes zvukovku, která to krásně ustíhá (akorát je to tedy řešeno jako ve Vectrexu, přes vlastně integrační články).
Měl jsem teď jednu maturitní práci na téma Vlastní grafická karta. Jádrem je paměť (EEPROM, FLASH) a okolo součástky z řady 74xx (čtyřbitové čítače, hradla...). Obrázek byl uložený ve formátu jeden pixel - jeden bajt, využívalo se jen 6 bitů, dva na každou barvu. Karta dokázala pro VGA monitor generovat obrázek 160x100, ale protože v paměti byl uložený i "obraz" kousek za viditelnou oblast vyšel jeden snímek na asi 18KB. V 512KB Flash paměti pak byla uložena "GIF" animace 8x32KB. Celý to sestavil jen na nepájivem poli a ono to fungovalo.
Pekna prace!
Jinak kdyby nejake studenty zajimalo spise mikroprocesorove reseni, tak pekny je Uzebox https://uzebox.org/hardware.htm, kde proste posilaji RGB na DAC klidne udelany jen z odporu. Ten konec s prevodem na NTSC samozrejme neni nutny, VSync a HSync stejne generuje primo ten MCU. Nekdo RGB tlacil i z nejakeho (rychleho) klonu 8051 stejnym zpusobem, ale to nemuzu dohledat.
Děkuji za odkaz - o uzeboxu jsme se bavili už asi před rokem při kurzu ZX Spectrum
https://www.root.cz/clanky/kopie-datovych-bloku-na-zx-spectru-prenaseni-bajt-po-bajtu/nazory/#newIndex1
Koukám na to schéma a obraz je tam generován jen 8 bity 3-3-2. Synchronizace tam není žádná, předpokládám že to musí být správně načasované podobně jako kompozitní signál. Četl jsem knihu od Martina Malého kde vysvětluje jak kompozitní signál vypadá, a počítal jsem že ATMega by dokázala generovat obraz asi 160x160 (možná 200x200).
Na arduino existuje knihovna TVOUT, která dokáže 128x96. Upravená knihovna je použita tady http://www.nostalcomp.cz/ay8500_arduino.php. http://searle.x10host.com/AVRPong/index.html
ono kdyby se to melo pripojit k VGA monitory, tak jsou potreba jak VSync, tak i HSync. Casovani +- jedno, dnesni multisync monitory toho zvladnou hodne, ale ty signaly je potreba vyvest. Proto i ten Uzebox potrebuje malou upravu - namisto pixel clocku (to VGA nema) vyvest jak VSync tak i HSync. A bude to chtit nechat nejaky cas na front porch a back porch - kdyz tam ten cas neni, tak to monitor typicky neustiha a rozjede se.
Ale zase pokud Vam to udelal student jako projekt, tak to musel resit taky (a vsechna cest, ja bych to asi na urovni rady 74xx uz dneska nedal, vsechny hazardy apod.)
Problém je že úspěšně odmaturoval :-)
Na kolik to bylo ošetřené úplně nedokážu odhadnout
Obrázek, který to generuje je jen 100x75. K tomu je potřeba 16KB (velká část je nevyužitá).
Blokové schéma s pamětí EEPROM 32KB https://ibb.co/yVXnC6B
Upravené schéma s Flash 256KB + čítač přepínající nejvyšší 4 bity adresy = 16 obrázků (animace GIF) https://ibb.co/Jjzbmd5
Schéma Hsync https://ibb.co/YLYSnqG
Schéma Vsync https://ibb.co/6rVM0Th
Foto https://ibb.co/nnpnwzd
> dnesni multisync monitory toho zvladnou hodne
Maličko si rejpnu: dnešní placaté monitory toho na VGA neskousnou už zdaleka tolik, jako kdysi multisync CRT. Naopak dnešní LCD často vezmou jenom poměrně úzký rozsah různých časovacích parametrů okolo "obvyklých" DMT/CVT geometrií. Různé modely různých výrobců se ve svých tolerancích jistě liší, což není nikde dokumentováno. Pokud potřebujete trochu kouzlit s geometrií, musíte naslepo experimentovat, pomůže leda půlení intervalu.
10. 8. 2024, 15:48 editováno autorem komentáře
Když si dnes koupíte ten nejlevnější IPS FullHD 21,5", tak tak ten už neumí nic jiného než nativní rozlišení (upscale menších musí dělat GPU). Ale dřív toho umělý hodně. Pamatuju tehdy 17-19" 5:4 1280x1024, kde šlo na na VGA vstupu dát 1600x900, abych otestoval vícesloupcový layout v jedné aplikaci.
V dobách kdy placky nastupovaly a ještě jsem občas pustil nějakou starou DOSovou pecku, bylo nativní rozlišení 1280x1024 moje oblíbené, jednak protože to bylo srovnatelné se schopnostmi 17" CRT pro normální smrtelníky, druhak protože když jsem na takový displej poslal 640x480, tak se to škálovalo celočíselným poměrem (na 1280x960) = nebylo to mázlé.
Jo, existuje projekt osmo-fl2k a s převodníkem USB3-VGA vybaveným konkrétním chipsetem od Fresco Logic se dá spáchat takové SDR TX pro chudé.
Povedlo se mi s tím "vysílat" (do kousku drátu zapíchlého v červeném výstupu VGA konektoru) FM rádio a DAB, ale když jsem k tomu čuchnul skrze RTL-SDR, harmoniky byly tak vysoko, že bych s tím byl raději opatrný.
V příkladech je i baseband dump GPS, GSM sítě atd., ale tam jsem narazil asi na nepřesnost hodin, protože třeba u GSM je vyžadovaná preciznost frekvence opravdu vysoká (stovky Hz), ale to by bylo na delší vyprávění (doporučená literatura: OpenBTS, clock slip atd.)
Tempest for Elisa
http://www.erikyyy.de/tempest/
Pak jeste nekdo zkousel ofdm dvb-t modulaci https://bellard.org/dvbt/
Při testování hry Brány Skeldalu na různých sestavách jsem narazil na PC, které nemělo SVGA vůbec. Prostě normální VGA. A tak jsem si v rámci "vlastní zábavy" zkusil napsat "ovladač" ve hře pro 640x480x16 v odstínech šedi. Hra totiž běžela v 640x480xhicolor, vyžadovala tedy SVGA a existovala i transformace do 256 barev tam, kde nebyl hicolor. Ale transformace na 16 barev?
Přesně jak se píše v článku, 16-barevná paleta má dvojí transformaci. Obraz se do výhledu maloval po rovinách, a překvapolo mě, jak to bylo pomalé a to nezávisle na typu karty (i na tehdy moderních SVGA). a rychlosti CPU. Bitblt jedné roviny, přepnutí roviny bitblt druhé roviny, přepnutí roviny, atd.... Přesto byly artefakty přepínaní dost vidět. VYpadalo to, jako když se překresluje e-ink display v dnešní době.
K tomu vznikla ještě varianta s X-mode 320x480x256. Tam se dvojice pixelů vedle sebe sloučily do jednoho a podle tabulky se vybral index pixelu odpovídající barvě v palety. Přenášelo se opět po rovinách, a i tady byly vidět artefakty, tentokrát jako když se otáčí vertikální roleta. Ani tady to nebylo rychlé.
Jen na okraj, DOOM používal 320x200 ale jako x-mode. Nezasahoval do časování, ale změnil chování bitových rovin. Využívalo se toho, že se malují sloupce, před každým sloupcem se nastavila aktivní bitová rovina a nakreslil se sloupec. DOOM používal double/triple buffering a právě kvůli nutnosti obsadit celou paměť VGA používal tento režim. V režimu lowres se malovaly dvojice bodů, díky tomu, že VGA umí zápis do dvou rovin současně, ale horizontální rozlišení bylo poloviční.
jj 640x480 je pomaly a hlavne nema ani double buffering. Proto je docela dost her, ktere prepinaly do 640x400 (to neni standard, ale ma stejne casovani jako textovy rezim, az na pomalejsi pixel clock) a tam je mozne double buffering pouzit, protoze pro 64kB bitplanu je k dispozici nejakych 819 radku. Navic 640x400 melo koukatelnejsi frekvenci 70 Hz, ale zase "natazene" pixely.
Přiznám, že mne tady ten assembler baví. Hlavně proto, že já si tyhle cestu prošlapával v Pascalu, a spoustu věcí prostě vyignoroval - počínaje snahou o co nejrychlejší kód.
Šel jsem cestou, kterou se neodvážím nazvat double buffering
: v paměti jsem si připravil příslušné bitplány a ty, řádek po řádku, kopíroval do videopaměti.
Mělo to tři výhody:
- při přípravě jsem se nemusel zabývat přepínáním rovin,
- při kopírování jsem přepínal jen na začátku řádku (každého bitplane),
- mohl jsem snadno pracovat s okny menšími, než byla celá obrazovka.
Ad černobílý režim: já měl tehdy opačný problém: nevěděl jsem, jak v Linuxu (X window) nastavit čistě ČB režim a přitom jsem tehdy sehnal jen ČB monitor. No a problém spočíval v tom, že ČB monitory braly z VGA konektoru jenom jednu složku, myslím zelenou. Takže červený obdélník s chybou překladu byl "obzvláště dobře" vidět - vůbec :) Zachránil mě až kamarád, který mi ukázal, jak se dá z odporů udělat redukce VGA-VGA, která míchá RGB kanály do toho jednoho pro ČB monitor. A to ještě v poměrech podle citlivosti lidského oka, ale to už byla jen taková perlička. Mne na tom tehdy fascinovalo, že na tu "složitou moderní technologii" můžu připojit prachobyčejné odpory za pár haléřů a udělají tak užitečnou práci...
To je divný. Provozoval jsem černobílých monitorů na VGA víc a nikdy s tím nebyl problém. Už nevím jak jsem měl nastavený WIN95, ale v DOSu to beželo určitě barevně (Borland, PC-FAND, ORCAD 3, T602,..).
Ted jsem se kouknul na zapojení VGA konektoru a uzeměný pin 12 znamená, že monitor je černobílý. Předpokládám, že na to měla karta zareagovat tak, že signály smíchá a pustí do zelené složky.
Ještě mi ted vyhodil Google odkaz na redukci jak udělat z barevného monitoru monochromatický : https://www.8bity.cz/2021/monochrome-vga-1/
7. 8. 2024, 08:37 editováno autorem komentáře
Já myslím, že ta informace jen řekne BIOSu a aplikaci, že monitor je černobílý. Tzn. v textovém režimu a těch aplikačních (640x480 16 barev) to asi funguje, ale aplikace (hra) kreslící přímo (ne přes BIOS) to musí řešit sama. The Vikings třeba na černobílém monitoru skončily chybou, že na ČB monitoru nejede. A myslím že Agent Mlíčňák nabízel ČB mód (všechny 3 barvy jen stupeň šedé, takže by to fungovlao i výše, když *některé* ČB monitory čtou jen zelenou).
7. 8. 2024, 10:36 editováno autorem komentáře
Podle mě to fungovalo univerzálně a dělala to grafika. Protože se mi víckrát stalo, že při blbě zastrčeném VGA konektoru nebo prodlužovačce se to přeplo do čb. Všechno, včetně Windows. A to na barevném monitoru, čili grafika v tu chvíli pouštěla na všechny 3 výstupy to samé.
12. 8. 2024, 10:59 editováno autorem komentáře