Jenže z principu věci to má saturační bod. Prostě se v nějaké chvíli poptávka naplní a už růst nemůže, protože ji nemá co vyplnit - dvěma autama na jednou nepojedeš.
V současné době je dopravní infrastruktura v ČR stále tragická a prostě poptávku nepokrývá.
2. 10. 2024, 10:38 editováno autorem komentáře
"Za socíku" ... jezdili vsichni na sichtu na 6:00 a typicky taky do stejny fabriky. Dneska je mnohem typictejsi, ze kazdy zacina v jinou hodinu a jinde.
Stejne tak tenkrat jezdil do kazde diry nekolikrat denne bus a do kazde druhe vlak. Dneska casto nejezdi vubec nic, a kdyz, tak casove uplne mimo potreby tech lidi, takze se to pak optimalizuje az se to uoptimalizuje k smrti. Nekteri optimalizatori maji treba pocit, ze skolobus funguje nelip, kdyz k te skole dorazi 8:30 ...
Šichta od šesti je dělník ve fabrice, tohle byli lidi v kancelářích (podnik vodovody a kanalizace). Dneska je klouzavá pracovní doba, takže je snažší to sladit (případně se zabavit např. s mobilem/notebookem na WiFi v mekáči).
Bus tehdy jezdil 2x denně, ráno a odpoledne. A to jsme 10 minut vlakem od Říčan, což je dnes hranice Prahy. Naopak dnes bus jede každou půlhodinu a o víkendu každé 2 hodiny.
Děti už do školy moc MHD nejezdí, vozí je matky v SUV a ty chudé v oktávce nebo fábii. Dnes jsem jel kvůli školení o půl hodiny dřív do práce a koukám bus i vlak ještě prázdnější než když jedu v půl devátý. Zato se dnes bus musel prodírat auty na silnici (normálně o půl hodiny později už auta na silnicích nejsou).
EDIT: Nevím, jak dnes, ale za mých mladých let škola upravovala začátek podle dojíždějících.
9. 10. 2024, 10:22 editováno autorem komentáře
U nás je zajímavé vidět okolo sedmé až osmé ty davy na zastávkách autobusu a vlaku (lidé jedou do práce), dopravní zácpu od půl osmé do čtvrt na devět (lidé jedou do práce a cestou vezou děti do školy/školky), a to liduprázdno a ticho ihned potom, až do odpoledne (skoro všichni jsou pryč).
Pokud jde o ty bohaté a chudé, tak "místní kmenové společenství" bydlí v domech starých půl století a více, jezdí starými Škodovkami apod., v řadě případů prorezlých a jinak technicky nezpůsobilých. Jde o lidi s nižší kvalifikací, kteří pracují za relativně malé peníze, většinou mimo Prahu. "Přivandrovalci z Prahy", která je závratných 3.5 kilometru daleko :), jezdí v Passatech a Mercedesech. Jde o managery, bankéře, obchodníky, ajťáky a další, kteří pracují za relativně velké peníze v Praze - ale ne tak velké, aby si mohli dovolit vilku na Hanspaulce. Jsou to dva téměř dokonale oddělené světy, které se setkají jen výjimečně. Samozřejmě to takhle vypadá v podstatě všude, nejen v ČR. A mnohdy jsou ty komunity daleko rozdílnější a daleko ostřeji oddělené.
Bych chtel videt tu zakladku, ktera posunuje vyuku proto, ze 20 deti z tisicovky prijede pozde ...takze je musej vozit rodicove autama. Navic jakkoli ta skola (vetsinou) stejne zacina, ti rodicove kteri se odvazili mi i druhe robe, to maji jeste veselejsi, protoze jim kazde jindy konci.
Za sociku .. .jezdil bus co hodinu (rano a odpoledne vcetne posily) a zhruba co dve vlak. Vlak nejezdi vubec, bus 2x denne a o vikendech nic. Za sociku byla v miste samoska, ta je davno zrusena, par let fungovat soukromnik, az se na to vy... protoze si stejne vsichni vsechno dovezou tim autem z marketu za mestem.
Bez auta se neda na 99% uzemi existovat. To 1% je pragl.
BTW: Kdyz sem jezdil na intr, jezdil sem vlakem, cca 3h ... ten vlak jezdil vzdycky totalne natriskanej. Uz nejezdi, asi meli pocit, ze by cestujici meli byt i na strese jako v indii. Takze aktualni trvani identicke cesty je tak na 5 hodin s 3mi prestupy. Za tu dobu to autem zvladnu tam i zpet 2x.
Saturacni bod bezpochby existuje. Ale tam porad nejsme.
Zajimave je, ze i s existenci 8 pruhych dalnic ho stale nenasli. Staci trochu googlit a najdes na to hromadu clanku o tom jak v texasu ci chicagu porad rozsiruji dalnice a presto maji zacpy.
Mimochodem zkus se projet po spojenych statech, spousta mest je ve stavu ze uz ani nemaji poradne chodniky, protoze se vsude da dojet autem, a tim padem ani nemuzete nikam dojit, protoze bez chodniku musite jet autem.
Z mé zkušenosti: záleží na lokalitě. V pár městech mají nejen všude chodníky, ale i fungující hromadnou dopravu. V řadě míst jsou ale chodníky vzácností, a když se vyskytnou, tak spíš vytvářejí "ostrovy", mezi kterými se jezdí autem.
Pokud jde o rychlost stavby v USA, tak obecně máte pravdu. Podívejte se ale na případ stavby veřejné toalety v San Franciscu. Projekt trval čtyři roky, a měl mít rozpočet 1.7 milionu dolarů. Cena vzbudila odpor veřejnosti, nějaké firmy darovaly materiál, a nakonec to stálo "jen" $350k.
https://en.wikipedia.org/wiki/Noe_Valley_public_toilet
Podobně by se zdálo, že Němci mají kvalitní infrastrukturu a jsou organizovaní. Ale podívejte se na Berlin Brandenburg Airport Willy Brandt. To se stavělo 14 let, od začátku plánování to bylo 29 let. Celkem roztomilé bylo, když v roce 2012 naplánovali přechod ze starého letiště na toto nové, včetně 24-hodinového přímého přenosu z té migrace. Obchody a restaurace otevřené, nasmlouvaná obrovská přepravní kapacita na přesun úplně všeho... A 26 dní před akcí to odpískali. Dát ten projekt dohromady trvalo "jen" dalších osm let :)
https://en.wikipedia.org/wiki/Berlin_Brandenburg_Airport#Construction_progress_and_issues
8. 10. 2024, 15:58 editováno autorem komentáře