OK, zkusím na tohle téma i s Vámi a tentokrát na příkladu - snad se do toho moc nezamotám:
Když jsem poprvé zkusil spustit hru přes Wine na APU, tak se trhala až tak, že pomalu nereagovala na klávesy (už to vypadalo na restart). To byl problém Wine, který si při spuštění zjistí automaticky velikost VRAM (což v případě APU byla aktuálně vyhrazená RAM) a s tím pracuje jako s konečnou dostupnou hodnotou.
Takže moje APU si na desktopu zabralo řekněme 512 MB, Wine toto detekoval a danou hru spustil s limitem 512 MB paměti pro grafické operace (hra udávala jako minimum myslím 2GB grafické paměti pro běh). OS (ovladač AMDGPU v jádře) v tomto případě neměl důvod přiřadit více RAM pro grafické operace, protože spuštěnou aplikaci (což je v tomto případě samotný Wine) ani nenapadlo, že by mohla mít k dispozici více paměti pro grafické operace.
(Pokud by tenhle problém s APU u Wine někoho překvapil a chtěl to řešit, tak stačí v registrech vytvořit klíč HKEY_CURRENT_USER - Software - Wine - Direct3D - VideoMemorySize a požadovanou hodnotu maximální možné grafické paměti v MB)
Onen extrémní pokles framerate (namísto počtu snímků za vteřinu jsem měl snímek za několik vteřin) je to, co nastane, pokud si spustíte aplikaci a nemáte pro ni dostatek grafické paměti - jedno zda se bavíme o vyhrazené RAM u APU nebo o VRAM u dedikované GK (alias "málo VRAM").
Takže ještě jednou pro zonglika a Jimmyho, kteří si stále tvrdohlavě melou svojí: základním prvotním předpokladem pro běh hry (a tudíž i principiálním úzkým hrdlem) je dostatek paměti (RAM u APU/IG, VRAM u dedikované GK). Protože pokud nemá kam ukládat, tak už je celkem jedno, jak rychle bude počítat.