U moderních UPS slušných výrobců je dnes většinou možné nakonfigurovat použití Li-Ion baterií. Aktuálně je ale cenový rozdíl tak propastný, že jsem se ještě s takovou aplikací nesetkal.
Již velmi dlouho některé typy UPS umožňují využití NiCd baterií. Zde to však naráží na nutnost budování speciálního prostoru pro takové baterie.
Obávám se, že v UPS budou gelové olověné baterie kralovat ještě dlouho, protože jsou prostě jednoduché, levné a dostatečně bezpečné. Neduhy olověných aku jako malý počet nabíjecích cyklů a velká hmotnost u UPS většinou nevadí. Proč připlácet za něco lepšího, co nevyužijete?
22. 7. 2019, 11:34 editováno autorem komentáře
Vrta mi hlavou, proc se nepouzivaji Ni-Fe baterie (taky zname jako trakcni, protoze se dodnes ve velkem pouzivaji na zeleznici). Tyhle sice maji rekneme polovicni hustotu energie na kg nez olovene, ale u stabilniho zalozniho systemu to neni problem, ne? Navic maji obrovskou zivotnost, klidne desitky let, jednoducha udrzba a zadne jedovate kovy.
Samozrejme jak ktere. Stranky Varta baterie powersports:
"Zkontrolujte hladinu kyseliny (pouze Powersports Freshpack) a doplňte destilovanou vodou."
https://www.varta-automotive.cz/cs-cz/podpora-pro-baterie-varta/udrzba-a-skladovani-baterie/udrzba-baterii-powersports
Zalezi, co to znamena "roky". Pri nevhodnem pouzivani muze byt akumulator v aute na odpis klidne po dvou-trech letech. Pokud auto jezdi pravidelne a delsi trasy, pak se da predpokladat delsi zivotnost (treba 5-6 let), v idealnich pripadech, kdy se casto jednalo o akumulatory z prvovyroby, byla zivotnost i pres 10 let, ale to zdaleka neni pravidlo. Dalsi rozdil je ve zpusobu zatizeni akumulatoru, kde v aute se typicky odebira vysoky proud po dobu nekolika vterin pri startovani a pak se hned akumulator zacne dobijet, kdezto v UPS se odebira (relativne) nizsi proud, ale po delsi dobu.
Jako jeden cyklus se da povazovat nabiti akumulatoru doplna (u olova typicky pod ustaleni napeti je to, pokud si to dobre pamatuju, cca 13 V u 6clankoveho akumulatoru) a vybiti max. do 10,5 V, a to definovanym proudem (podle typu akumulatoru), casto to byva C/20 (jmenovity proud odpovidajici jedne dvacetine hodnoty kapacity). Pri vetsich proudech pak samozrejme jednak dostava akumulator vic zabrat a jednak se z nej da dostat mensi mnozstvi energie nez udava jmenovita kapacita.
Teď už poněkud OT, ale i s těmi bateriemi v autech to může být ještě zajímavé. Mám s rodiči skoro stejné auto. Moje je Euro 5, jejich je o pár měsíců mladší a je Euro 6. Stejná výbava, stejný objem motoru, jen mu přibyly 4kW při té změně.
Já když nastartuji, tak tak palubní napětí povyskočí na nějakých těch 14,3V a alternátor najede. U nich ne. Alternátor najíždí trvale až když úroveň nabití baterie poklesne pod určitou hodnotu, nebo když jedu a sundám nohu z plynu, takže nebrzdím jen tzv. motorem, ale i alternátorem.
Tady se muselo hodně zápasit o hodnoty emisí a ta baterka z toho asi úplně šťastná nebude.
Ja jazdim systemom kratka jazda + dlhe statie (niekolko dni), rocne najazdim maximalne okolo 3000 km. Teda pre baterku asi ten najhorsi rezim. Baterku kontrolujem voltmetrom v 12V zasuvke. Bezne ma po dlhsom stati okolo 11,5V, obcas klesne aj na 11V. Minimum som mal 10,7V. Po 6 rokoch zatial ziadny problem, auto nastartuje aj v mraze na prve otocenie klucikom. V minulom aute vydrzala baterka pri podobnom zaobchadzani 10 rokov (potom som auto predal, netusim ci novy majitel musel baterku menit). Baterky v dnesnych autach toho vydrzia naozaj dost.
V kolika datacentrech jsi byl? Kolik tam máš serverů? Už jsem jich pár prošel shutdown se neřeší nikde. Když máš server s UPS ve firmě pod stolem, tak je shutdown nutnost, je to běžný provozní stav. V datacentru se s výpadkem proudu nepočítá, každý výpadek je poruchový stav. Tvoje UPS taky pošle serveru info o shutdownu a korektně ho vypne, když se pokazí ??? Vtipálku.
Do každého racku vedou (minimálně) dva napájecí okruhy, důležité části technologie (servery, disková pole...) mají dva zdroje, případně mají jeden zdroj ale jsou dvojmo (typicky různé síťové prvky). Výpadek na obou/všech okruzích je velmi výjimečný.
Celé mi to připadá jako veliký nesmysl - ve funkčním datacentru budovat izolovanou místnost se samostatnými technologiemi pro pár serverů. Je to akce z kategorie: nevíme co z prachama a je potřeba vykázat aktivitu.
Lithiové baterie možná přijdou ke slovu až se někdo pokusí postavit energetucky efentivnější datacentrum - část spotřeby pokrýt z obnovitelných zdrojů, část z levnějšího "nočního proudu" a část třeba z kogenerace, která by mohla vytápět akvapark...
I s jedním rackem se dá zvládnout opravdu hodně a tady jich v plánku vidím devět (navíc s nadstandardní výškou). Kapacita co do počtu serverů budou dle mého (soukromého) odhadu spíše stovky (preference 1U).