" Většina her je ovšem silně spotřební. Zaplatit, stáhnout, začít hrát, dohrát, odinstalovat a už k tomu ani nečichnout."
Bojím se, že to hodně závisí na úhlu pohledu. Z hlediska tvůrce/distributory hry to asi bude pravda. Existuje určitě i spousta hráčů, kteří hrají hry, no… prostě do sbírky. Odehrají, odinstalují, mají zářez na pažbě a hurá na další. Ale existuje spousta hráčů – včetně mě, kteří to vidí jinak. Hru si pečlivě vybírám, pročtu si recenzi, prohlédnu screeny, trailery, a jsem nejraději, když existuje demo, kde si ji ještě mohu vyzkoušet. Navíc jsem docela žánrově vyhrazený. A pokud mě hra opravdu zaujme, tak se k ní v mnoha případech rád vracím… v tom je krabicová verze možná o něco výhodnější…
Ale i tak, jsem rád, že to někdo začal. Steam je první vlaštovka a já myslím, že už nebude trvat dlouho a přiletí další :-)
Nabízí Steam klient transparentní multiplatformovost pro ty hry? Jinak totiž zůstáváme u toho, že mimo to, že většina her je stejně „non-steam“, tak hlavně jsou Windows-only a výrobce na ostatní systémy kašle bez ohledu na to, kde běží Steam klient.
Pokud jde o Source Engine, i kdyby veškerý kód hry závisel jen na něm, což je dost dobře možné, a hra tím tedy automaticky běžela i jinde než na Windows, tak jeho uživatelů není až tak ohromné množství a to co hýbe herním světem v této oblasti jsou enginy id Tech, nemluvě o uvolňování jejich zdrojáků.
Steam pro Linux? Fajn. Některé herní pecky pro Linux? Super.
Ale nějak nikde nevidím tu největší herní událost.
Enginy od id Software běží na Linuxu. Nevím jak to je s hrami s id Tech 5, ale hry s id Tech 4 a níž na Linuxu běží nebo mohou být portovány. Je to tedy jen o rozhodnutí výrobce. Navíc minimálně jedna hra s id Tech 4 je v seznamu her na konci článku, které si přes Steam na Linuxu zahrajeme. Steam ukáže jak moc mají linuxáci a macaři zájem o hry a pokud bude alespoň trochu významný, nemusíme se o další hry bát. Proto je to největší LINUXOVÁ herní událost, konečně se ukáže jak že je ten trh velký a jaký má potenciál.
S id Tech 5 se to má tak, že ačkoliv to bude do jisté míry multiplatformní (stále OpenGL s prvky DirectX – jako tomu ostatně bylo i u id Tech 4), takže konzole a PC, ovšem Carmack se kdysi (už dávno) nechal slyšet, že zatím s Linuxovým a Mac klientem není nic jisté, takže (pokud se už něco nezměnilo a neuteklo mi) nezbývá než čekat, jak to dopadne.
iD Tech 5 asi bude casom portovany aj na linux a na Macoch bude bezat asi urcite.V dnesnej dobe uz licencovanie az tak nefici. Jednak ta licencia nieje najlacnejsia a potom tieto „vyspele“ enginy su tak komplexne ze ich zvladnutie a upravenie pre vlastne potreby moze byt casovo narocnejsie ako naprogramovat si nieco vlastne. Zvlast ak naroky su nizsie ako poskytovane moznosti licencovanych enginov. Ono to pekne vidiet aj na harch. Najlepsie vyzeraju tie priamo od vyrobcu enginu – hry od Epicu co sa tyka Unreal enginu a zasa od iD softu co sa tyka iD tech eng. Ostatne hry od inych studii vecsinou nedosiahnu taku kvalitu a nieje to len o peniazoch.
A co sa tyka hier na Linuxe, je to stale mala a nezaujimava platfroma. Vecina uzivatelov linuxu niesu herna cielova skupina a pravdepodobne naklady na portovanie a udrzbu linux verzie by jej predaj ani nezaplatil. Uz len velky problem je totalna rozbitost Linuxu ako os, co distribucia to ine prostredie.
no zalezi ako moc hra vyuziva resources daneho systemu. Priznam sa na linuxe som vecsie aplikacie nerobil, ale ked si pozries iD tech (jedno ktore) zdrojaky tak si vsimnes ze prakticky vsetko si obprogramovali sami a vyuzivaju len minimum libiek. Cize jedna cesta je bud vsetko staticky zlinkovat alebo potom dodat s hrou aj kompletne prostredie. V zasade to az taky rozdiel oproti windows nebude ale je fakt ze distribucie sa lisia v roznych konfiguraciach, nastaveniach, nehovoriac o tom ze kazdy uzivatel moze mat aj zakladne nastavenia spravene uplne inak. Ale ten si asi aj poradi. Tu ide skor o casovy ramec. API na linux sa vyvyja dost rychlo a kludne sa moze stat ze danu hru na rok starej distribucii clovek uz nespusti alebo naopak na aktualne to nepojde, pokial nebude udrziavna aj podpora pre danu hru.
Je to uz par let co jsme fanaticky hrali Counterstrike 1.5 a kdyz vylezlo 1.6 tak prisel Steam (ano Steam byl jeste pred HL2). Z pocatku jsme z toho nebyli moc nadseni. Loading map byl asi 10× delsi, bylo dost tezke to konfigurovat tak aby to nedelalo problemy kdyz jsme to vykopli ze startup-u widel, zralo to vykon cpu a navic to delalo potize pokud se hralo pouze na lokalni siti. Dnes je vsak situace jina. Steam za tech par let prosel intenzivnim vyvojem a spolehlive funguje jako „valve game manager“. Pokud „nekecaji“ tak Steam by mohl konecne dostat moderni hry do linuxu a jak znam hrace (a znam jich fakt hodne), tak jim jde o hru 100× vic nez o system. Otazkou uz pak bude, jest-li dana hra pobezi lip pod widlema nebo pod linuxem. Vzhledem k tomu, ze prioritou Valve jsou strilecky tak bude rozhodovat vzhled a pocet fps. Delsi pohled do budoucnosti by mohl prinest to, ze spolecnosti ktere vyvyjeji hry, si zacnou vyrabet vlastni herni konzole stavene na linuxu a game manageru dane spolecnosti.
> Delsi pohled do budoucnosti by mohl prinest to, ze spolecnosti ktere vyvyjeji hry, si zacnou vyrabet vlastni herni konzole stavene na linuxu a game manageru dane spolecnosti.
Konkretne toto by mna prilis nepotesilo, predstava, ako si ku kazdej tretej hre instalujem samostatny manager ma vobec nelaka. Ale uznavam, ze by to napriek tomu bolo oproti sucasnemu stavu obrovske zlepsenie.
No když si vezmu, že HL2 mi i na té mojí šunce (1,6GHz sempron, 4GB RAM a GeForce 8600GT 512MB) šlapal ve wine úplně skvěle, tak když to bude nativní, tak FPS nemůžou bejt takovej problém :-D Sice je pravda, že novější hry na enginu jsou náročnější, třeba L4D apod., ale na současných čtyřjádrech a grafárnách nejmíň 4× tak dobrých, jako je ta moje… :-D
Každopádně dobrá zpráva, na druhou stranu bych radši viděl na linuxu běžet užitečnější software. Myslím, že linuxový desktop je svou stabilitou ideální řešení do práce. Pořádný komerční CAD, COREL, Produkty od Adobe…
To jsou programy, ktaré můžou dostat Linux jako desktopové prostředí klidně na 10 procent trhu.
Keby si cele dni travil ich ozivovanim, napriec roznymi zostavami a verziami, riesil by si problemy sposobene jak uzivatelmi, tak Windowsom samotnym a vacsinu casu by si bol odkazany len na google a tisicky uzivatelov, co podobne az rovnake problemy riesili a (ne)vyriesili, nemal by si si to kedy uvedomovat ;-)
Jestli něco trefil, tak obojí, HW je jednotný, mít 400 PC a každý HW jiný by byl průser s jakýmkoliv OS. Googlení problémů? Ve Windows pravidelně. Hlášky typu Word nemůže spustit převaděč mswrd632, včera fungoval, dneska nejde a podobně jsou na denním pořádku, aby člověk zjistil, že to způsobila aktualizace od Microsoftu. Technická podpora? Ta poradí přeinstalovat (úžasná rada za těžké prachy – k OEM licenci samozřejmě technická podpora není). Takže Windows v tomto směru není žádná výhra.
Nie, toto su problemy, ktore musi bezne riesit uzivatel Windows. Spolu so zavislostami na roznych verziach roznych kniznic, obcasnou nedostupnostou ovladacov na starsie alebo exotickejsie zariadenia, sialenym zmatkom, ktory system a aplikacie na disku vytvaraju, problematickou jazykovou podporou (a neexistenciou lokalizacie u niektorych aplikacii) a aplikaciami, ktore sa obcas odporucaju bez slova vysvetlenia alebo s dakou kryptickou hlaskou.
Steam je na Windowse mojou zachranou, odkedy som ho stretol, *vsetky* problemy riesim prepisanim windowsieho disku povodnym obrazom. O vsetko ostatne sa potom postara Steam, alebo updater jednej z tych par aplikacii, co este na Windowsoch pouzivam :-)
No, jestli ty problémy, které popisuješ, jsou specifické pro Windows, tak Linux podle tebe bude zřejmě jen nějakou jejich odnoží :-)
Protože pokud jsem si všiml, tak se závislostmi na knihovnách jsou v Linuxu taky problémy (spousta aplikací, které zrovna nejsou v oficiálních repositories, z nějakého důvodu spoléhá na to, že v systému bude vždy nainstalovaná ta „jejich“ verze knihovny), o lokalizaci všech aplikací se taky nedá zdaleka hovořit a o kolísavé kvalitě podpory HW bylo už napsáno dost. A samozřejmě abych nezapomněl, core dump po spadlé aplikaci je mi jako uživateli stejně platný jako ta tvoje „daká kryptická hláška“…
To je pro mě kruté zklamání, 10 let si myslím, že dělám s Linuxem, a nakonec se z toho vyklubou zakuklené Windows :-(
dáka nie daká ;-)
Nepovedal som, ze su *vsetky* specificke pre Windows. Ale tak casto sledujem, ako ich niekto linuxakom mlati o hlavu, az mam potom chut pripomenut ich multiplatfomovost :-)
Ale pokial ide o problemy so zavislostami a kryptickostou hlasok, podla mojho nazoru je na tom Linux lepsie. Jednak k nim, cisto podla mojho subjektivneho dojmu dochadza menej, ale hlavne, clovek sa hned dozvie, co a preco nefunguje a moze problem riesit. Dokonca aj coredumpu vacsinou predchadza par riadkov relativne rozumneho textu v konzole. Zatial co na Windowsoch sa v poslednej dobe dostavaju do mody Interne Chyby 2908: {7D4B5591–4C80–42BB-B0E5-F2C0CEE02C1A}
Ano, taky jsou tam ty problémy. Ale ne samy od sebe. Moje zkušenosti říkají, že ve Windowsu se většina chyb děje na základě manipulace s něčím, co s tím logicky nemá žádnou souvislost, popř. samotného systému. V Linuxu jedině po upgradu. (Teda, až na to, že někdy nevidím svou obstarožní wifinu, dokud jí nevyhodím modul a znovu ho nenatáhnu, ale to bych viděl spíš na problém svojí divné desky :-D)
to je ale strasna hovadina :) pouzivam oba systemy a jednoznacne asi 100× viac googlim koli linuxu. na windows(konkretne teraz sedmicky) skratka ziadne problemy niesu. windows je rychly, na presne 100.00000000000000000000% stabilny, ovladace na uplne vsetko v sebe (aj na 13r stary HW, starsi bohuzial na vyskusanie nemam :) ), zavislost na roznych knizniciach na windows nikdy nebola, kazda instalacka si nesie svoje potrebne(problem bol na neNT systemoch, keby obcas nejaky program prepisal systemovu dll svojou a potom to padalo, od r 2000 si uz ale na seba windows nenechaju tolko sahat), lokalizaciu neriesim, pouzivam eng verzie, ale z predchodzych skusenosti lokalizacia velmi dobra, profi podpora je, ale platena, rovnako ako na linuxe, ale fora funguju, rovnako ako na linuxe :). jedine co je pravda je ten bordel na disku, to je skutocne od verzie k verzii horsie a to je hlavny dovod preco prestavam mat rad windows stale viac. ale to neznamena zeby som nemal byt objektivny, ako vacsina linuxakov. povedzme si uprimne, windows je stale 100× lepsi desktop ako linux. nepopieratelne
Na tvojom prispevku nevidim nic objektivne, su to len tvoje dojmy a nicim nepodlozene tvrdenia.
Zavislosti si so sebou nosia len aplikacie na CDckach, ak nieco stahujes z netu, dostanes maximalne tak zoznam niekde na spodku FAQ.
Ovladace ma nepochybne na uplne, uplne a uplne vsetko, napriek tomu som za posledny tyzden riesill jeden GPRS dongle a dva telefony. LG KU990, Samsung GT-I570 a toto: http://www.electron-shop.com/gprs-modem-dongle-p-363.html (nazov to pravdepodobne nema.) Prvemu z menovanych nakoniec stacilo ovladace vygooglit, druhe dva boli neuspesny boj. Pri telefone sa Windows neustale snazil nahradit jeden z dodanych ovladacov vlastnym (ani neviem, co som spravil, ze si dal povedat) a instalator k skatulke neustale padal s hlasenim „-4.“ Tomu nakoniec pomohlo prestavenie miestnych nastaveni na cinstinu (!!!!!), instalacia prebehla, ale ani jeden z pristrojov pod W7 nefungoval.
Asi nemusim pripominat, ze som funkcnost vsetkych troch overoval pripojenim k Linuxu, kde boli bez problemov rozpoznane a ihned pripravene k pouzitiu ;-)
Podla mna je Windows na desktope pruser, pre vacsinu ludi je to ale jedina volba.
Normálně na takovéto diskuze nereaguji, protože posouzení systému je čistě subjektivní věc. Nicméně zde musím, protože si tak trochu protiřečíš…
„zavislost na roznych knizniciach na windows nikdy nebola, kazda instalacka si nesie svoje potrebne“
vs
„jedine co je pravda je ten bordel na disku, to je skutocne od verzie k verzii horsie a to je hlavny dovod preco prestavam mat rad windows stale viac“
Závislosti jsou tu nepochybně z více důvodů, ale pořádek v systému k nim rozhodně patří. Děsím se chvíle, kdy se více rozmohou static verze, které obsahují vše potřebné k běhu programu. Nemůžeš chtít pořádek v systému a zároveň chválit použití X verzí jedné a té samé knihovny. Skutečnost, že se Win7 celkem povedly asi nikdo popírat nebude. Nicméně tvé 100% hodnocení stability je nadnesené. Žádný systém není dokonalý. A co se týče lepší stability Win7 oproti WinXP, tak zde si počkej na více verzí DX11 a uvidíš, co to udělá se stabilitou systému v souvislosti s výše řečeným. Nepíšu to tu proto, abych spustil flame, ale proto, že když si tvůj příspěvek někdo neznalý přečte, bude mít mylné informace.
„povedzme si uprimne, windows je stale 100× lepsi desktop ako linux. nepopieratelne“
Proti tvému hodnocení nic nemám, jak jsem psal v úvodu, posouzení systému je čistě subjektivní věc.
myslim si, a povazuji to za docela podstatne, ze steam pro Linux by mohl odstartovat zajimavy trend, kdy se Linux dostane do povedomi velkeho procenta mladeze, ktera si vindous vybira opravdu jen kvuli tomu, ze na nem jdou smazit hry ..
rekl bych, ze je-li pravdou vyse uvedene, tak mezirocni rust uzivatelu Linuxu muze diky tomuto stoupnout o 10tky (snad 100vky) % ..
zdravim
Suhlasim. Pre vyrobcu znamena steam istotu, ze si hrac hru kupil. A ak sa ukaze, ze su Linuxaci ochotny platit, mozno prevalcujeme XBox :-P
Na druhej strane, mam neprijemny pocit, ze by sa pod Linuxom mohlo mimoriadne dobre darit warezu. V systeme, ktoremu je vidiet az do zaludku tak, ako Linuxu moze sikovny cracker emulovat spolu s mechanikami aj tri kompletne alternativne reality v ktorych hrac za hru zaplatil.
Valve zatim nereklo vubec nic o Linuxovem klientu. Vsechny tyhle zpravy jsou zalozene jen na domenkach a par nahodou nalezenych souborech ze kterych se da usuzovat jen ze se Valve snazi aby byl Steam i Source pro Linux. Ale je klidne mozne, ze zjisti ze to nejde, nebude se jim chtit, nevyplati se jim to, … a nebude nic, jen zpousta zklamanych linuxaku. Ale to zklamani nebude jejich chyba, nybrz chyba serveru serveru jako Phoronix a ostatnich kteri domenky pokladaji za fakta.
Dokud Valve nevyda tiskovku, zustavam klidny.
Problémom je, že jediný zdroj je Daily Telegraph. Žiadne oficiálne vyhlásenie alebo tlačová správa od Valve nie je.
A ten riadok v Telegraphe mohol kľudne vzniknúť na základe predošlích článkov phoronixu (novinári sú tiež len omylný ľudia), z ktorých sa predpokladať nejaká aktivita zo strany Valve v tomto smere.
Proč se v článku tolikrát objevuje, že Valve je první kdo se snaží o linuxový port? Nechápu tento bulvár, protože Id Software toto dělá od jakživa a to ani nemluvím o tom, že po vydání nové generace jejich enginu, je předchozí vydána komunitě jako oss.
Chápu že je to „průlomová“ věc, ale trochu objektivity by neškodilo, zvlášť když dvě hry ze seznamu již nativní port mají.
Hlavny prinos Steam na Linuxe vidim v standardizacii prostredia. predpokladam, ze Steam klient bude pozadovat nejake kniznice a ich verzie, ktore potom budu fungovat ako best practice odporucanie pre portovanie hier. Takisto to vytvori tlak na Nvidia/ATI ovladade, ich vykon a stability.
Staci par kvalitnych hier (co i len 2–3 AAA tituly) a uz sa to rozbehne. Keby Blizzard vydal WoW port cez Steam, to by bolo super :-)
Az na to ze u konzoli je HW velke minus a ne plus. Dnes jsou na trhu podstatne rychlejsi soucastky jako najdete v jakekoli konzoli. Nove hry taky vypadaji na PC o dost lip jako na konzolich. A kdy vyleze neaka novejsi konzole srovnatelna s dnesnim hernim PC? Az vyrobce zjisti, ze ta predesla uz se moc neprodava.
Pokial ty vidis kvalitu hry len v hratelnosti tak je to tvoj nazor a ja ti ho neberiem, ale vseobecne plati, ze za kvalitou sa skryva nielen hratelnost, ale aj grafika, zvuk, spracovanie menu, plynulost hry a mnoho dlasich faktorov. Mne osobne sa viac pacia hry s lepsou grafikou a pokial neaka firma pozabudla na hratelnost len koli tomu, ze sa sustredila na grafiku, robi si akurat zlu reklamu. Napr. EA Games. Perfektna hratelnost a grafika, ale to dodrbane konzolove menu v PC verzii hry? To je vysledok toho ako sa hry vytvaraju pre konzole a potom prerobia aby fungovali aj na PC, lebo je to takto lacnejsie. Vid. GTA 4. To sa na PC skoro neda ovladat. Je mi luto, ze to takto je, ale s prichodom PlayStation2 prestali popredny vyrobcovia vyrabat hry pre PC. Vsetko je robene pre konzole a potom prerabane na PC kde to ako tak funguje. Stastie, ze mame Valve…
Presne to som pisal v inej teme. Hry sa nerobia koli hratelnosti ale koli tomu aby tocili peniaze. Spolupraca HW a SW firiem kde su zamrne vyvijane hry narone na HW aby kazda nova hra priniesla neake peniaze aj vyrobcom HW. A za to nemozu ani konzole ani PC. Za to si mozu ludia sami. Este ze Blizzard im na to zvysoka kasle a jeho hry bezia aj na starom zeleze.
hry nehram, volakedy som trocha hej a vsetky som piratil. keby hram teraz, urcite by som nevyhodil 100usd za hru, ale keby som ju mohol legalne stiahnut za 10, tak do toho idem. lezne oni ju za 10 nedaju.. teraz pozeram na steam shop, HL2 je za nieco viac ako 10, ale to je uz pekne stara hra.. ta mala stat tak 3 :) myslim ze takto zmyslajucih ludi je viac, v celku by podla mna boli spokojnejsi aj uzivatelia aj producenti by zarobili viac..
HL2 stal jednu dobu 7€ aj so zvyskom Orange Boxu ;-)
Inak 100 dolarovu hru som este asi nevidel, vacsina z nich stoji $50 ked su celkom nove a neskor klesnu na $20-$30. Ja od istej doby nakupujem zasadne v akciach a za hru dam v priemere prave tych 10€.
Ale nakolko sa na steame vacsinou dolar rovna euru, u novych hier sa viac vyplati kupit krabicu :-\
id Softwaru určitě jeho multiplatformnost nikdo nepopře, ale myslím si, že na ovlivnění herního průmyslu je tato firma malá. Valve by podle mne mohl mít mnohem větší vliv. Nicméně zůstává ve hvězdách, nakolik by se mu mohlo podařit ovlivnit herní vývojáře. Ve hře by byl podle mne pak i MS, který dává podmínky k nakládání s DX a tak má do určité míry možnost zasáhnout. A že by kvůli tomu přeběhli vývojáři z DX na OpenGL se mi nezdá reálné.
Pokud je pravdou, že se Valve začne snažit portovat své hry pro Linux a nezůstane jen u Steamu, určitě to nějaký dopad mít bude a já jim budu držet palce. Dovedu si představit i provázanost s projektem PlayOnLinux, což by mohlo být také zajímavé.
to není pravda. docela kontroverzní je kurz eura a dolaru 1:1, ale až na vyjímky s cenami není problém. jsou tam hry poměrně drahé, jako třeba CODMW2, ale cena 60 dolarů je na rozdíl od € v pohodě.
navíc nikdo ti nedá stejné slevy – stačí sledovat. často dosahují 75 i 90%. navíc bazarový prodej her je riskantní a z hlediska serial-kódů otravný.
krom občasně nižší ceny není jiná výhoda pro fyzické nosiče.
+ akce na víkendy a často i uprostřed týdne, výrazné slevy až 90% (vánoční výprodej)
+ neomezený počet stažení/instalací her
+ nejrychlejší distribuce – okamžitě při vydání
+ nejjednodušší multiplayer
+ steam aktualizuje jak hru, tak i Dx a vše potřebné; na uživatele nejsou kladené žádné nároky
+ jednoduché placení
+ perfektní podpora
+ není třeba se starat o serial/ochranu
+ vše jednoduše a bez problémů
+ možnost zálohování (pro fanoušky médií)
+ komunitní funkce
+ statistiky pro MP hry
– nic mě nenapadá; snad jen snahy mnoha chudáků o krádeže účtů
/zkušenosti z několika posledních let/
Nevim, díval jsem se do logu na tom screenshotu a vykuchal jsem z něj link:
http://store.steampowered.com/public/client/steam_client_linux
Vypadl na mě… No těžko říct, tak jsem zkusil tohle:
http://store.steampowered.com/public/client/steam_linux.zip.dba21b8d1be11a3325dd55931229c3d3bb4035cc
A steam pro linux mám staženej. :-) Ale nemám odvahu to spouštět. :-)
KDO TO VYZKOUŠÍ PRVNÍ??
Ostatně článek o tom že Quake Live už jede i na Linuxech vyšel právě tady: http://www.root.cz/clanky/quake-live-pro-linux-3d-strilecka-v-prohlizeci/ , proto se divím že není v seznamu kompatibilních her pod článkem http://www.quakelive.com .