Steam Deck v běžném prodeji, Fwupd 1.8.6 s podporou SuperMicro

9. 10. 2022
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

 Autor: Valve
Godot engine ukazuje, co v roce 2022 umí, Google Pixel 7 a Pixel 7 Pro posouvají hranice zoomu, AMD pokračuje ve vývoji podpory HDR, novinky v desktopovém prostředí KDE včetně Ghostwriteru.

Fwupd 1.8.6 s podporou SuperMicro

Nová verze open-source nástroje pro aktualizaci firmwarů Fwupd 1.8.6 je na světě. Přináší zmenšení vlastní velikosti instalačního balíčku o zhruba 30 % (díky kompresi některých datových souborů) a samozřejmě podporu dalších zařízení. Nově Fwupd podporuje touchpady Focaltech, čtečky otisků prstů FPC a Supermicro servery s API Redfish (zde se o podporu nepostarala samotná společnost SuperMicro, ale vývojář Kai Michaeli z 9elements Security).

Fwupd 1.8.6 také používá úvodní obrázky UEFI s vyšší kompresí, lépe vyhledává výchozí ESP oddíly a za určitých okolností už nespotřebovává zbytečně mnoho paměti pro svůj běh.

Godot engine ukazuje, co v roce 2022 umí

Herní engine Godot má za sebou před několika dny vydanou údržbovou verzi Godot 3.5.1 i vývojovou 4.0 beta 2. Současně nyní jeho vývojáři na několika různých projektech desktopových či mobilních her a také aplikací ukazují, co s ním různí tvůrci dokáží. Obrázek vydá za tisíc slov, video za milión, takže tu máme trojici Godot 2022 showreels.

 

Google Pixel 7 a Pixel 7 Pro posouvají hranice zoomu

Google představil novou generaci svých telefonů Pixel. Sedmičková řada sice stále nepřináší některé jinde obvyklé věci jako třeba 8k video, přesto se Google má čím pochlubit. Vyzdvihuje například hybridní 30× zoom, který vypadá velmi dobře.

Jinak srdcem telefonů je inovovaný čip Google Tensor G2, vyráběný 4nm procesem, kterému sekunduje až 12GB RAM / až 512GB flash (platí pro Pro model), foto výbava pak zahrnuje 12Mpix f/2,2 126° ultra-wide kamerku, 50Mpix f/1.9 hlavní kamerku s 1/1,31" snímačem a 48Mpix f/3,5, 120mm telefoto, plus již zmíněný pokročilý digitální zoom. Souvisejícím produktem jsou nové hodinky Google Pixel Watch, protkané technologiemi Fitbitu.

AMD pokračuje ve vývoji podpory HDR

Uživatelům Linuxu jistě netřeba obšírněji připomínat, jak na tom Linux s podporou HDR zobrazení je. Či spíše s jeho nepodporou. Vývojáři pracující pro AMD se však nadále této oblasti věnují. Naposledy nyní na téma pohovořil Harry Wentland z linuxového týmu AMD, a to na konferenci XDC 2022 (X.Org Developers' Conference).

Rozebíral přitom od naprostých základů co HDR je a není či barevných prostorů a nutnosti mít univerzální architektonické řešení podpory různých HDR systémů v Linuxu (včetně kombinování HDR a SDR obsahu v jednom zobrazení) i další detaily jako stav na Waylandu, nutné změny v API kolem DRM a KMS atd. Šlo o velmi zajímavé, ale současně velmi technické povídání (ve videu v čase 5h 53m).

Steam Deck v běžném prodeji

Na přenosnou herní konzoli Steam Deck se už nemusí stát virtuální fronty, minimálně její dražší verze s větším NVMe SSD jsou i nyní dostupné přímo v domovském obchodu na Steamu (relativně levná základní verze s 64GB eMMC úložištěm je nyní nedostupná). K dispozici je nově i Steam Deck Dock jednoduchá oficiální dokovací stanice nabízející gigabitový ethernet, 3× USB 3.1 Gen 1, DisplayPort 1.4 + MST a HDMI 2.0.

Novinky v desktopovém prostředí KDE

Novinek je v KDE jen několik, zato zajímavých. Tou první je nová aplikace ve vesmíru KDE, a sice textový editor Ghostwriter zaměřený na nerušivé prostředí pro všechny psavce. Druhou pa podpora ARJ v Arku (vzpomínáte na první polovinu 90. let?). V neposlední řadě pak tvůrci přidali do KWrite a Kate uvítací okno v situaci, kdy je uživatel spustí bez otevření nějakého souboru.

bitcoin školení listopad 24

Dílčí vylepšení zahrnují například inovaci v Dolphinu, kdy přetažením složky do volného prostoru záložek panelů přidá tuto složku mezi panely. Animace pro efekt Slide Desktops jsou na žádost uživatelů od nynějška trochu rychlejší. U přenosů souborů přes Bluetooth jsou poskytovány detailnější / užitečnější informace. Odinstalace aplikace odstraní její ikonu z KickOff menu okamžitě. Přibyla nová přechodová animace mezi denními wallpapery. Když uživatel odpojuje zařízení v Dolphinu, jeho „vysouvací“ tlačítko se změní na „přesýpačky“, aby jasně indikovalo, kdy je bezpečné zařízení fyzicky odpojit.

Mezi chybami byly některé řešeny, takže velmi prioritních chyb už Plasma nemá 11, ale jen 8. Naopak ale přibyly tři 15minutové na celkových 47. Obecně ale tvůrci za poslední týden vyřešili 209 chyb. Všechny podrobnosti již tradičně shrnuje Nate Graham na svém blogu.

Autor článku

Příznivec open-source rád píšící i o ne-IT tématech. Odpůrce softwarových patentů a omezování občanských svobod ve prospěch korporací.