Bohužel mi přijde že ta hlavní featura tzn autoupdate moc nefunguje, často se to kvůli tomu rozsype a ani factory reset nemusí pomoc. Myslím že měli věnovat více času sw než hw...osobně by mi stačila i o mnoho hloupějši krabička která by se autoaktualizovala a byl by na ní spoleh ale v tomhle ohledu teda moc nadšený nejsem...
Copak o to, "autoaktualizaci" firmware už má dneska kde kdo, potíž je v tom, že jinde aktualizují firmware tak první dva roky a pak už na to kašlou. NIC.cz by to měl (alespoň doufám) zajišťovat alespoň 10 let. Na druhou stranu - pokud vychytají všechny závady za dva roky tak potom už žádná aktualizace není potřeba.
Podotýkám, že to že někdo odstraňuje závady (resp. záplatuje firmware) 5 a více let nepokládám za žádnou výhru, ale za šlendrián při vývoji - tzv. "nové hrozby" útoku na routery nebo chytrá zařízení a pod. nejsou nic jiného než to, že vývojář s danou možností útoku nepočítal nebo ji opomenul a ne že nebyla možná už na počátku vývoje zařízení!
Nezapomeňte, že firmware dnešních routerů není maličkost na pár řádků kódu. Často tam máte linuxové jádro (nebo nějaký jiný OS), webový server, DNS server, DHCP, firewall, NAT, často SSH server a mnoho dalších aplikací. Aby to fungovalo jak popisujete, musely by všechny tyhle aplikace být bezchybné. Uvědomte si, kolik bylo třeba za posledních 5 let bezpečnostních děr v linuxovém jádru, v SSL knihovnách, v OpenSSH. Navíc některé bezpečnostní chyby jsou i na úrovni protokolů, a pak také protokoly a algoritmy zastarávají a jsou nahrazovány novými (typické třeba pro vše související s důvěryhodností dat – TLS, hashovací algoritmy).
U spotřebních věcí je potřeba opustit představu, že se to na začátku udělá dokonalé a pak už s tím nebude potřeba nic dělat. Naopak je nutné prosazovat, že výrobce musí danou věc po dobu životnosti zařízení podporovat a opravovat chyby.
...U spotřebních věcí je potřeba opustit představu, že se to na začátku udělá dokonalé a pak už s tím nebude potřeba nic dělat....
- no a to je podle mne ta kardinální chyba, že zákazníci jsou nuceni na požadavky týkající se kvality rezignovat - bohužel se netýká jen routerů, ale prakticky všech zařízení, která obsahují nějaký firmware. Výrobci nám vcelku bez skrupulí dodají polofunkční výrobek za plnou cenu a my zákazníci fungujeme zdarma jako betatesteři. Jako třešnička na dortu je to, že pokud dojde k chybě, výrobce po nás chce detailní popis závady. Takže jednak ztrácíme spoustu času s nefunkčním zařízením a navíc další spoustu času s formulováním příslušných mailů s popisy závady. Tím ale peripetie nekonční, následně se výrobce pokusí závadu nasimulovat (pokud nás rovnou nepošle do háje), potom třeba vydá update, který ale může obsahovat další chyby a kolečko se opakuje, případně update celé zařízení rovnou zboří - pokud se tak stane po záruční lhůtě, máte smůlu a peníze jsou fuč.
Souhlasím s tím, že současný firmware není maličkost, ale na druhou stranu výrobci příliš spoléhají na to, že mají možnost ho prostřednictvím update dodatečně opravit a hřeší na to - resp. produkují nedodělky s jakými by si ještě před cca 15 lety netroufli přijít na trh, protože uvedení takového zmetku by jim totálně zkazilo dlouho budovanou pověst. Bohužel Turris Omnia v tomto případě nijak nevyčnívá z řady.
Když se vrátím k úvodní větě - jestliže máme akceptovat to, že nám výrobce pošle zařízení s omezenou funkčností, měli bychom mít možnost toto zařízení vrátit (samozřejmě při vrácení kupní ceny v plné výši) kdykoli vyvstane nutnost aktualizovat firmware (tedy ne jen 14 dnů po koupi jako v případě internetových obchodů). Troufám si tvrdit, že výrobci by si potom velmi rychle rozmysleli uvádět na trh zařízení u kterých by si nebyli na 100% jisti jejich kvalitou a funkčností.
Já jsem nepsal nic o omezené funkčnosti nebo nekvalitě. Napsal jsem „na začátku udělá dokonalé a pak už s tím nebude potřeba nic dělat“. Jak je vidět, tak ani vy nedokážete udělat dokonale takovou prkotinu, jako je diskusní příspěvek – tak je celkem rozumné očekávat, že se to nepodaří ani u daleko komplikovanějších věcí. Největší průšvihy nikdy nejsou způsobené tím, že by něco nebylo dokonalé – ale tím, že se nepočítá s chybami.
na druhou stranu výrobci příliš spoléhají na to, že mají možnost ho prostřednictvím update dodatečně opravit a hřeší na to
Toho jsem si nějak nevšiml. Většina spotřebních výrobků, které jsem kdy potkal, nikdy žádný update nedostala, a z toho zase většina ani nemá snadný způsob, jak update provést (nejsou vůbec připojeny do žádné sítě). A z toho zbytku, který je připojen do sítě a někdy dostal update, bylo hodně updatů takových, že zlepšovaly funkci toho zařízení (třeba nová verze OS v mobilu).