Ať potřebujete tuto činnost dělat dlouhodobě či jen jednorázově, dobře k tomu poslouží Hydrogen. Je to software z kategorie „drum machine“ neboli česky „bubeník“ nebo „automat“. Pojďme se na něj podívat trochu blíže.
Jak jste se již výše dočetli, jedná se o automatického bubeníka, ale tento bubeník toho zvládne poměrně hodně. Má příjemné ovládání, tudíž nebudete muset investovat příliš času, abyste se jej naučili ovládat, což se vyplatí obzvláště v případě, že chcete takový software pro jednorázové účely či občasné cvičení a improvizaci. V první fázi může činit drobné potíže zvyknout si na několik oddělených oken pro různé činnosti. Klávesové zkratky jsou logické a rychle si na ně navykneme, ulehčí nám život. Hydrogen samozřejmě umí tvorbu kompletní skladby, nejdůležitější okno pro tuto činnost je Song Editor.
Skladba se dělí a jednotlivé „Patterns“, neboli „části“, jejichž délku či rozlišení (1/16,1/32 atd.) si můžeme nastavit v Pattern Editoru, viz níže. V Song Editoru vidíme přehled všech Patternů a můžeme si vybrat, kdy a kolikrát za sebou se bude který z nich opakovat, či vynechat pro pauzu. Lze nastavit jejich pořadí pro zobrazení i název. Song Editor je naprosto intuitivní a snadno ovladatelný prvek. Při rozkliknutí názvu jednotlivé z „Patterns“ se nám tato otevře v Pattern editoru, kde je mřížka pro editaci jednotlivých úderů. I ta je přehledná. Vidíme zde jednotlivé bubny, činely či FX a můžeme začít programovat. Lze si velmi snadno přehrávat buď jednotlivé Patterns nebo celou skladbu tak, jak je naprogramovaná v Song Editoru. Stejně tak si zde můžeme nastavit tempo celé skladby.
Zhruba zde končí hranice základního editování. To by ale nestačilo, a proto tu toho máme více. Máme k dispozici globální mixážní pult, který nám umožní nastavit hlasitosti od jednotlivých „nástrojů“, také nám umožní některý vypnout či nechat hrát sólo a vypnout ostatní. K vyrovnání centrování a nastavení left/right zvuku slouží Panning, který je také na mixpultu. Máme zde i globální mute a volume kontrolu. Ne vždy je však žádoucí naprosto přesné strojové bubnování, a to obzvláště do metalových rockových nebo jazzových skladeb, kdy chceme, aby výsledek vypadal opravdu tak, jako když se jedná o „pravého“ bubeníka. Proto zde máme další možnost, a tou je „Humanize“, který přidává do sekvence mírné nepřesnosti tak, že náhodně generuje „předržení“ či „přistřelení“ doby, aby vypadalo bubnování přirozeně.
Bezprostředně následující možnost je „Timing“, který nám umožní dát mírné časové odchylky v trvání jednotlivých not, a ty tento pocit přirozenosti zesílí. A posledním nastavením tohoto typu je „Swing“, jedná se o posuv noty vpřed či vzad, ne náhodné generování. Tyto hodnoty se dají různě nastavit a dosáhnete tím tak skutečně dobrých výsledků s realisticky znějícím bubnováním. Jako nejlepší se mi zdálo nastavení „Humanize“. Další obrovskou možností je FX, to nám umožní do skladby přidat LADSPA pluginy. Jaké množství a kategorie máme k dispozici, již záleží na naší instalaci, která se od distribuce může lišit. Zde je můžeme přidat do skladby, a pomocí tlačítka „Byp“ rychle aktivovat/deaktivovat dle potřeby.
Dále si můžeme ještě editovat i jednotlivý zvuk v Instrument editoru. V záložce Instrument lze editovat sílu úderu, zvukovou „ztrátu“ neboli utlumení, sustain, interval uvolnění, zesílení zvuku, „useknutí“ a rezonanci. Tudíž každý zvuk se dá velmi bohatě nastavit k našim účelům. Můžete si vytvořit jedinečný styl vlastního bubeníka i způsobem bubnování, například rychlostí uvolnění a odrazu paličky či nastavením hlasitosti a intenzity jednotlivých nástrojů, a také jejich tónové výšky či hloubky. V záložce Layer máme na výběr z více variant zvukové stopy pro použití a editaci, ze které můžeme vycházet.
Nastavení je velmi bohaté a již teď je jasné, že můžeme vytvořit spousty rozmanitých skladeb a jejich různorodosti téměř nic nebrání, kromě našich schopností a fantazie. Avšak ještě chybí podstatná součást, která je v audio softwaru tohoto druhu naprosto nezbytnou. Bylo by velmi nezajímavé a pro řadu stylů i nemožné, kdybychom neměli k dispozici různé, zcela odlišné sady bicích, neboli takzvané „drumkits“. Hydrogen jich má k dispozici docela široké spektrum. Lze je stáhnout z oficiální stránky, ale třeba v debianu jsou obsaženy v balíčku hydrogen-drumkits, který se nainstaluje spolu s hydrogenem, takže se nemusíme o nic víc starat. Každá sada je jinak bohatá a obsahuje rozlišné zvuky a nástroje.
Volbu drumkitu provádíme přes Drumkit Manager. Zde vidíme všechny sady, které máme k dispozici. Některé jsou ve více verzích (multilayered), neboli vícevrstvé, pro různorodost zvuku a možnosti nastavení. Máme zde skupinu sestavově „jednodušších“, ale zato klasických zvuků, jako je má oblíbená Yamaha Vintage Kit, což je původní Yamaha sestava ze 70. let a je výborná na Jazzové bicí. K dispozici je řada Syntetizerových zvuků, Roland perkusní modely a řada dalších. Poté jsou zde sady pro Techno, Hard Electro a další. Standardnější zvuk bicích najdeme u Erny's Percussion a Millo Drums drumkitů. Jako příznivec tvrdého metalu jsem postrádal poněkud „tvrdší“ zvukovou stopu pro rychlý „dvojkopák“ a sadu velikých činelů s řadou přechodů, tomů a „kotlem“. Ovšem tento styl se dá perfektně vytvořit na UltraAcoustic drumkitu, která má mimochodem nejvíce variant hi-hatky oproti ostatním. Elektronické zvuky jsem příliš detailně nezkoumal. Mnoho drumiktů vychází ze „starých“ beatboxů značky Roland nebo Boss.
Za pomoci kombinace mnoha drumiktů, které pokrývají široké spektrum hudebních stylů, od starých beatboxů přes Techno, Hard Electro, jazz a classic rock až po tvrdý metal, spolu s mixážním pultem a velkými možnostmi detailních úprav jednotlivých nástrojů můžeme vytvořit bubenické sekvence na vysoké úrovni. Ať už je to pouze pro učební účely či skutečnou hudbu. Hydrogen může být použit přímo s ovladačem zvukové karty, nebo se připojí na jack audio low latency server. Druhou variantu doporučuji. V případě nepoužití jacku jsem párkrát zaznamenal praskání, pokud je na jednu dobu použito více úderů najednou. V případě jacku tento nedostatek zmizí. Navíc díky jacku je možné hydrogen připojit rovnou na DAW či midi sequencer. Stejně tak je možné vytvářet skladbu za pomocí midi kláves připojených k počítači a tím si usnadnit práci s myší. Hydrogen nám také umožňuje exportovat skladbu do formátu wav či midi.
Hardwarová náročnost není příliš vysoká. Neměl jsem problémy s provozem Hydrogenu na starším počítači s 256 MB RAM a 450 MHz procesorem při použití jakéhokoliv drumkitu i při poměrně rychlých sekvencích. Problém nastává v případě, že chceme spojit Hydrogen přes jack třeba s Ardourem DAW nebo s dalším softwarem. Tudíž musíme mít k dispozici hardware, který zvládne veškerý tento software provozovat. Také jsem neměl problém se stabilitou v nové verzi (0.9.2). Ve starší verzi, jejíž číslo si již nepamatuji, při načtení Millo drumkitu (i vícelayerového) došlo k pádu programu s neoprávněným přístupem do paměti. Nic podobného se u jiného drumkitu nestalo v žádné jiné verzi a v současnosti mi aktuální verze nic takového nedělá u žádné sestavy.
Pár slov závěrem
S Hydrogenem jsem vytvořil řadu skladeb, mnoho jednoduchých rytmů a doprovodů pro skládání, cvičení a trénování hry. Z různých stylů. Nestalo se mi, že bych narazil na něco, co by program zvládat měl a nezvládal, jeho schopnosti byly vždy více než dostatečné a přináší řadu na první pohled nepatrných výhod, které zpříjemní a zpestří tvorbu. Jeho ovládání je příjemné a intuitivní a mnohdy uvítáte detaily jako např. možnost kopie patternu v Song editoru, jež považujeme za samozřejmost, ale i přesto v řadě linuxových multimediálních programů stále chybí. Chcete-li improvizovat či mít skutečný doprovod při hře, nebo se pustit do reálných bubenických sekvencí, není o čem přemýšlet, Hydrogen stojí za vyzkoušení.