Toto chcel byt asi humor, ale nie je.
Tato situacia ma s Ubuntu a Debian spolocne iba tolko, ze pouzivatelia vsetkych distribucii mozu podakovat Ubuntu pouzivatelom, ze si to za nich vyzrali.
Problem nie je v Ubuntu ale v kerneli Linuxu. Ubuntu ma dostatocnu vahu a ochotu to s Lenovom riesit. Hoci za Ubuntu stoji firma ja ho stale vnimam pod povodnym heslom: od ludi pre ludi.
Smutne je ze nevyuzili prvotne hlasenia od beta testerov, aj instalacku nestiahli dostatocne rychlo, aby ochranili dalsich pouzivatelov. Proste ta spetna vezba od pouzivatelov nie je tak idealna ako by mohla byt.
Ty si ale neuvedomujes jednu vec. Ubuntu je "jednoduchy Linux" pro "jednoduche lidi" a tak to ma byt. Ne kazdy je guru, aby zvladl napriklad LFS. Prave kvuli takovym nazorum ma Linux na desktopu tak male zastoupeni. Nedovedu si predstavit ze bych treba me matce nebo dedovi rekl at si zkompiluji a nastavi Gentoo. Lidi jsou totiz hloupi a lini a tak k nim musis pristupovat. Vetsina lidi se totiz snazi myslet jen do nezbytne nutne miry a na nejake odladovani a experimenty kaslou. Ja takovy nejsem, ale vetsina proste je. Chteji snadne a hotove reseni. Ubuntu takove reseni nabizi ... ktere zvladne mozna i sedmilete dite a to je dobre.
Přesně!
Jen bych to zmírnil z "hloupí a líní" na "neambiciózní nebo nemající čas".
Vždyť kolik z nás jezdí autem a dovede si na něm udělat běžnou údržbu (filtry, provozní kapaliny)? A kdo z nás dovede vyměnit svíčky? Většina lidí jen jezdí a nechá to profesionálům - a stejně to máme s počítači: hlavně ať to funguje a nemusím se o to starat.
A tak je to správně (komparativní výhoda).
K tem autum bych to vubec neprirovnaval. Dneska se bohuzel ani ty nejjednodussi ukony neobejdou bez ruznych specialnich pripravku nebo triku. Treba takovy francouzky takyauta je lahudla. Vymena parkovaci zarovicky u renaultu - vytocte kolo, otevrete platovej dekl v podbehu a satrejte rukou. Vyndani snad ok, nasazeni chce vetsi trpelivost. V autorizovanem servisu to technich po 20 minutach vzdal, me se to asi nahodou povedlo po peti minutach. Pak se divte lidem ze jedou radej do servisu s takovoudle popelnici,
Lenze to je troska ine... V IT je to este vacsi extrem. Nikto nechce po beznych useroch zaklady programovania a sietariny alebo len trocha hlbsie vedomosti o HW stroja. Ale bezny useri nevedia castokrat ani zaklady prace s PC, nemaju ani elementarne vedomosti o nastroji, ktory pouzivaju. A to je fatalny rozdiel - pretoze vodic auta musi mat nejake zakladne vedomosti o automobile a jeho riadeni (ved sa to uci aj v autoskole). Cize ja by som to cele prirovnal skor asi takto. PC useri su ako vodici, ktory hovoria: ja nepotrebujem vediet, naco sluzi volant, ja len chcem aby to islo. A ked sa clovek spyta, ci chcu ist dopredu alebo dozadu, ani len nepoznaju odpoved.
Az na to, ze kdyby to byli profici, tak jim to rad necham. Bohuzel to vypada tak, ze jim musis rict co maj delat, jak maj delat a jeste nad nima stat s klackem v ruce aby to vazne i udelali ... a to si ten servis uz muzu udelat rovnou sam a bez nervu.
Onehda sem se s jednim takovym trotlem dohadoval jestli teda tu svicku vynda nebo ne, paac na ten motor cumel jak kdyby to byla technologie z jiny galaxie.
Bezna udrzba auta je soucasti technicke pripravy v autoskole takze ridic ji ma zvladat. Proto ma taky s sebou navod k pouziti. Pokud to nezvlada, tak to holt zacvaka a jeste mu to neprojde u policajtu pokud to resi v navaznosti na nakou nehodu. Svicky nebo zhaviky nejsou soucasti bezne udrzby. To tak maximalne u sekacky ci male motorky.
U svicek je motor dnes zadeklovany a kolikrat se k tomu bez specialich nastroju nedostanes.
Treba v pripade letadel si ani servis jako pilot delat nesmis. Jediny co muzes tak otevrit dekl motoru a podivat se jestli motor vypada ok. I zapojit kabel na baterce musi kvalifikovany mechanik.
Neviem, kedy si absolvoval autoškolu a či v ČR ešte niečo také zostalo, ale na Slovensku technická príprava vyučovaná v autoškole je momentálne asi tak pozrieť sa, či svietia svetlá a či nie sú mäkké gumy (manželka si robila autoškolu pred rokom).
Ja som mal pred 14 rokmi trošku podrobnejšiu, a bolo treba sa naučiť obkec o jednotlivých technických častiach, ale to je už minulosťou.
Udrzba auta neni soucasti autoskoly a jestli kdy byla tak 50let zpatky mozna. Tak maximalne tam byla(a je) hromada naprostych nesmyslu. Ostatne bych chtel kohokoli videt, jak si bude vymenovat nekde venku na silnici rezervu s tou parodii na hever a klic. 2m lesenarsky trubky aby se to dalo povolit sebou bezne vozi kazda mamina s kocarem.
Udrzba/servis auta se resila tak mozna ve vojensky autoskole, protoze nase army byla narozdil od ty US koncipovana tak, ze si ridic musi umet auto i kompletne opravit.
Mas smulu brouku.
Zrovna ceskou autoskolu delam protoze muj ridicak ze zahranici zde neplati. Zakladni udrzba auta/motorky je soucasti autoskoly. C,D,E to maji jeste brutalnejsi.Jenom si to nesmis vykladat tak jako ze kazdy z autoskoly bude umet vyplachnout prevodovku a seridit predstih. To ostatne neumi dneska poradne ani znackove servisy. Zakladni udrzba auta neni to same co servis.
Mezi udrzbu auta patri napriklad: Zakladni diagnostika typu: mam nedostatek brzdovky,mam spatnou hladinu oleje. Dolevani provoznich kapalin.Kam se co leje, jaky mam palivo, mam spravna kola, sviti to,blika to,troubi to. Jaky mam gumy, jsou podhustene/prehustene? Co da auta leju za palivo/energie? Co znamenaji kontrolky? Co delat pri vymene kola (pravda, tady jsem vetsinou fungoval jak americky vojak v afghanistanu(helpdesk) protoze ty americke kraksny vazi 2 tuny...). Kde muzu najit co se kde nachazi->navod.
Presne, keby to dotiahol momentovým kľúčom na nejakých 110 Nm či koľko býva u bežných áut, tak to ide v pohode.
Teda v pohode to nebolo u mňa raz, keď som jedno auto mal viacmenej odstavené 3 roky. Ale vlastne si nepamätám, či som to vôbec pred tým uťahoval sám osobne alebo to tiež bola práca nejakého prasiča.
Prasata v pneuservisech mivaji levne pneumaticke klice bez vymezeni momentu. Nejake osetreni sroubu polosuchym/suchym mazivem na to se kasle. Takze clovek muze skoncit tak ze mu to utahli treba 2x tak vetsim krouticim momentem ( a to si fandim ze to nebylo vic a nenatrhli zavit nebo nepraskl sroub).
Jak je clovek starsi, tak ceka hovado na kazdem rohu. Uz se bojim dat si cokoliv externe opravit.
Osobna skusenost je taka, ze ked som chcel aspon trocha pouzitelny zvuk tak som si musel skompilovat vlastny kernel. Takze som nechal ten debilny Debian iba na serveri, aby to bolo z rovnakej rodiny ako Ubuntu na desktope. S nicim v zivote som nemal tolko problemov ako s Debianom.(Invektivy pouzivam umyselne, aby bolo jasne, ze dalej docuram.)