Já se vyjadřoval k tomu velmi obecnému tvrzení, že "pokud se dá hardware poskodit softwarem, je to automaticky chyba výrobce". Takže mě zajímá, jestli je chybou výrobce umožnit přetaktování, ovládání ventilátorů nebo přeflashování BIOSu. Všechno se to provádí prostřednictvím softwaru, je tedy chybou výrobce, když tyhle "díry" někdo používá špatně a v důsledku si ten hardware odpálí?
A ted mi rekni jak pretaktovanim/vypnutim ventilatoru poskodim HW ?
Pokud je mi znamo tak standardni MB neumoznuji extremni taktovani s vypnutymi ochranami ktere se pouziva na soutezich kde vylozene nici jednu sestavu za druhou - protoze s tim pocitaji.
Kdyz vypnu ventilatory a pretaktuji GPU nebo CPU tak dojde na throttling a pri nejhorsim na shutdown... k poskozeni HW to ma daleko, pokud se mi tim podari znicit HW tak je neco spatne -> reklamace.
K tomu BIOSu to ze nekdo povoli zapis do BIOSu jeste nutne neznamena ze to je spatne, spatne je kdyz ten zapis nenavratne umrtvi BIOS, vzdy by mela byt moznost nejake recovery napr. drzet pri bootu specifickou klavesu a do portu USB1 mit vlozenou flash s FAT32 na ktere je /bios.bin z ktereho se BIOS obnovi do factory stavu.
Treba v pripade teto chyby nechapu proc ma SW moznost nastaivt CMOS v BIOSu jako read-only a tim jej prakticky umrtvit
Pokud se CPU pretaktovanim da znicit, je chyba vyrobce CPU ze to dovoli. Pokud se PC da znicit vypnutim ventilatoru, je opet chyba vyrobce, ze to dovoli.
Normalni totiz je, ze kdyz se neco zacne trebas prehrejvat, tak se to zcela samo brani, naprosto bez ohledu na SW. Trebas tak, ze se to proste vypne.
lol ... tys vzivote naprosto zadny CPU nevidel ze? I blby TTL hradlo se umi branit prehrati, a kdyz prekrocis jeho frekvencni parametry tak se ... nestane VUBEC NIC. Proste jen nebude fungovat. Nekdy se hranicni parametry vyuzivaj trebas na generovani nahodnych cisel, ale to TY nemuzes ani tusit.
Zrejme nevite jak funguje CMOS, kdyz neco takoveho pisete. U technologie CMOS roste spotreba linearne s frekvenci a pri prechodu z H do L a naopak jsou tam po urcitou dobu proudove spicky. Cim rychleji nutite CMOS hradla pracovat, tim vice vam bude rust spotreba a teplota. Ani nemusite dosahnout maximani frekvence, na ktere je cip schopen pracovat a pokud budete mit spatne chlazeni, tak to bez ochrany znicite.
2J: Ja samozrejme velmi dobre vim, ze CPUcka maji uz dlouhou dobu ruzne ochrany proti prehrati.Pres snizovani frekvence hodin az po THERMTRIP, kdy se CPU samo vypne. Ja jsem reagoval na Vasi odpived, ze i TTL hradla se sama brani proti prehrati. Srovnavat dynamicke chovani TTL a CMOS technologie je dost mimo. CMOS se dynamicky chova uplne jinak, nez TTL.
Vetraky si na x86 nemas co ovladat z OS. Maximalne muzes poslat setting LOW,MID,HI,AUTO. O ovladani se ma starat nadrazeny system. Ovladni z OS je typicky systemovy antipatern.
Pretaktovat CPU z os muzes v ramci povoleneho scalingu. Dal ne. A ani bych tomu nerikal pretaktovat protoze to je vyrobcem doporucena mez.
Upgrade BIOSu nemas co delat z OS. Na to ma byt jiny externi interface. Napr. po bootu nebo ruzne out-of-band management systemy.
To bylo v dobách, kdy byl hardware a software. To už je desítky let pryč.
Dnes máte doma kromě toho ještě firmware. Plus se ten rozdíl stírá díky věcem jako jsou FPGA, DSP atd. Prostě vám v kdejaké kravině dřepí něco, co vykonává program. V takovém PC máte dnes desítky procesorů, protože řada věcí se řádově snadněji řeší pomocí MCU vykonávajícího nějaký program.
Zjednodušeně se dá říci, že dnes se část HW dá rekonfigurovat za běhu. Zda je nová konfigurace vhodná ten HW nepozná a spoléhá se na to, že to někdo ověří před tím, než ji do HW nahraje. A zvykli jsme si na to, běžně akceptujeme, že součástí updatu ovladačů je i nový firmware.
Pokud se budeme ale bavit o téhle konkrétní chybě, tak to je špatně. Před lety bylo běžné, že jste prostě nemohl nahrát nový BIOS bez překonání nějaké ochrany - dříve to byl jumper na desce, časem volba v BIOSu, která to dočasně povolí. To není o HW a SW.
HW a SW je tu porad. Mam tu 15 let starou krabku, ma firmware, da se aktualizovat ... a vis co se stane kdyz tam nahrajes klidne data z generatoru? NIC. Nebude to fungovat, ale ma to NEPREPISOVATELNOU cast, ktera umozni ten firmware kdykoli prepsat (a je mu uplne jedno co tam zapisujes, veme to proste jako binarni stream a presne jak to posles to i zapise) ... PROC? Protoze tvuce nebyl debil.
Řešíte teď úplně jinou věc. Zkuste místo náhodných dat nahrát validní program, který ale bude dělat nějakou botu. Ochranu ve formě "když nesedí checksum tak to nespouštěj" má dnes všechno. Zajímavější jsou ochrany proti tomu, aby to neudělalo něco špatně. A tam už to pokulhává na obě nohy. Když do MCU nahraju firmware, který na signál koncového spínače nereaguje, tak prostě nereaguje. A to jsou pak právě lidé chytří "když SW dokáže zničit HW". Ještě by byla legrace se podívat, zda se třebas nedají nastavit "fuse", to také bývá docela legrace, že to u mnohých MCU jde nastavit při ISP.
Mimochodem, dnešní CNC stroje mají dvě úrovně koncových spínačů. Kupříkladu Hallovu sondu, která generuje signál pro MCU (a to si na to reaguje jak uzná programátor za vhodné), a pak mechanický spínač až na konci (který vypne napájení). Důvod je právě nedůvěra ve firmware. Je sice fajn, že firmware dokáže zareagovat a stroj správně zastavit (postupně spomalí, pošle zprávu řadiči a drží stroj v nějakém definovaném stavu), ale pořád se bojí, že v tom může být chyba. Proto je tam fyzický koncák, který vypne napájení - ovšem za cenu poškození obrobku i stroje (krokový motor bez proudu nemá žádnou sílu, části co se hýbaly mají hybnost atd.)
Co to placas probuh ... To ze nekam nahrajes SW kterej nedela co ma neni zniceni HW.
Vis co udela kazdy normalni letadlo kdyz nejde elektricky nebo hytraulicky vysunout podvozek? Vyuzije gravitaci a on se vysune sam. Tomu se rika bezpecnej navrh konstrukce. Vis kdo moh za to ze psonkove pristavali na bricho? Neschopny piloti, ostatne jako v 80% pripadu.
Na zastaveni motoru na dorazu neni treba cidlo vubec zadny. Staci na to trebas uplne obycejna pojistka = kus dratku co prehori pri zvysenym odberu.
Tak hlavně jak bylo ve vyšetřovací zprávě konstatováno, aerolinky neprovedly instalaci ochrannýho rámečku pojistkového panelu (takže si piloti kufrem pojistku vyšťouchli), a neprovedly proškolení mechaniků, kteří by jinak piloty na možnou vystrčenou pojistku upozornily. Tak holt někdo v aerolinkách ušetřil za kousek plechu a školení za cenu odepsanýho éra za cca miliardu.