Ale XWayland to dělá z jednoho prostého důvodu. Na XWaylandu běží typicky aplikace, které závisí na Xorg, protože používají starší grafický toolkit, který neumí škálovat. Pokud takové aplikaci dám plochu o větším rozlišení na vykreslení obsahu okna, tak se nenaučí z ničeho nic škálovat a vykreslit obsah okna správně na vysokém rozlišení. Výsledkem pak často je rozbité UI, protože prvky, které nastavují velikost podle písma, se zvětší a zbytek zůstane malý. Jde tady tedy o kompromis mezi ostrostí a správnými proporcemi rozhraní aplikace.
Problém byl v tom, že Mutter automaticky předpokládal, že všechny aplikace běžící na Xorg neumí škálovat, což není pravda minimálně pro prohlížeče (Firefox, Chrome...). Těm předhazoval zbytečně malé rozlišení a potom upscaloval jejich framebuffer. Olivier Fourdan ale momentálně do XWaylandu implementuje podporu pro více displejů, kdy jeden se standardním DPI bude pro aplikace, které neumí škálovat, a druhý se skutečným DPI bude pro aplikace, které škálovat umí.
U aplikací, které běží nativně na Waylandu, to funguje stejně jako na macOS. Okna jsou škálovaná na 200 % a Mutter potom jejich framebuffer zmenší na požadovanou finální velikost, třeba 150 %. Ani v tomto případě (stejně jako na jakémkoliv jiném systému včetně macOS) nejsou výsledky úplně dokonalé, ale už dostatečně dobré na to, aby to uživatele netrápilo.