Ze vseho nejvic utrpi KULTURA. Bylo tady uz nekolikrat zmineno, ze je spousta filmu, po kterych nestekne pes, jsou 40+ let stare a uz je nikdy nikdo nevyda, pravdepodobne je ani uz nikdy neuvidime v TV. Tam nemaji cas, musi chrlit sracky, co vydava holywood.
Konkterne mam na mysli film "zabil jsem Einsteina, panove". Ruku na srdce, kdo z vas ho nekdy videl, kdo z vas vubec tusi, ze takovy film existuje. Stahnul jsem si ho kdysi z uloz.to. Je to takova socialisticka komedie, ale je tam treba zajimave, jak Iva Janzurova dela selfie. Ma tam takovou tyc, tu natahne pred sebe, stiskne knoflik a z tycky vyjede jeji fotka. Pak je tam celkem zajimavy dej o ovlivnovani soucasnosti tim, ze se presunoou do minulosti a neco zmeni.
Ja vim, neni to filmova perla typu nejnovejsich politicky korektnich americkych komedii, kde je ten spravny pocet cernochu a teplousu, ovsem problem je v tom, ze s upadkem uloz.to se nenavratne ztrati spousta historickych materialu, ktere mozna uz nikdy nikdo nema. Tento konkretni film sice ted mam, ale az ho nekdy smazu, uz ho nikdy neuvidim, protoze uz ho nikdy nikdne nenajdu.
Ted jsem tedy mluvil o konkretnim filmu, ktery je pravdepodobne jeste chraneny copyrightem. Za dalsich 20 let uz bude volny, ale nikdo ho nebude mit. Podle me je doba trvani copyrightu nesmyslne dlouha. 30 let by podle me mohlo stacit. Po 30 letech se vetsina materialu jeste nekde najde. Po 70 letech nebo kolik ted trva copyright, uz nikdo nic nenajde.
Jediny, kdo utrpi je kultura.
Nám čtyřicet plus nejsou tyto veselohry neznámé, přestože vznikem se datují do doby před narozením, přesto bývali opakovaně na programu ČT pro svou stále velice silnou diváckou základnu a ruku na srdce, doba videopůjčoven, VHS, kopírování sice byla v rozkvětu a plném proudu, přesto svou v televizi běželi velice často, i když byli vlastně totalitní. Na druhou stranu, takový Dařbuján a Pandrhola se na programech vyskytuje dodnes a pořád je to větší socialistická agitace, než třeba komedie se Sovákem, Lipským. Některé filmy jsou zkrátka kvalitou jinde např.: Strach a mjr. Kalaš v podání R. Hrušínského je výborně natočený i zahraný. Stejně tak jsme s našimi babičkami jako děti sledovali i filmy pro pamětníky, tedy prvorepublikové i s Oldřichem Novým.
S TV Nova přišlo mnoho „skvostů“ jako Esmeralda, což bylo pravidelné večerní utrpení, protože matky a babičky musely prožívat nekonečné události toho slepého střeva z Mexika (… ne, ty vzpomínky jsou pořád noční můrou) a i to je na Uloz.to. Tedy s tou kulturou bych to zase úplně nepřeháněl, protože nějaký blázen nahrál Uloz.to, tedy nekonečnou blbost Tak jde čas, americkou = po revoluci sledovanou a mnohdy to zabralo pár tisíc dílů, než se přišlo na to, že je to úplná blbost. Stejně jako Dallas.
2. 12. 2023, 18:23 editováno autorem komentáře
František Novotný, autor kultovního seriálu Valhala i Křižníku Thor (a mnoha dalších děl) doporučuje začínajícím autorům jihoamerické telenovely k naučení se řemesla. Protože jejich autoři umějí charakterizovat prostředí, pointovat zápletku, udržovat napětí atd. atd. "po umělecké stránce jsou to s*ky, ale po stránce řemesla se na nich dá ledacos okoukat a naučit.".
Druhá věc je, protože děláme něco pro Romy, tak o tom vím, že tyto seriály jsou hodně sledovány Romkami, které se pak snaží napodobovat hrdinky v tom, jak pečují o domácnost, děti atd. (s černovlasými a snědými hrdinkami se lépe ztotožní než s "gadžovkami") a má to pozitivní význam vůči jejich chování, alespoň to tvrdí někteří členové organizací, co se Romům snaží pomáhat.
Čili jakýsi smysl i tyto ne zrovna umělecké seriály mají.
Z neceho se restaurovani a digitalizace financovat musi... aneb na sve 4K televizi fakt moc nechcete koukat na veci v PALu :D Taky treba obcas nakupuji dalsi archivalie - ono ten archiv neni jen o "klasickych" filmech, ale i o dalsich vecech zaznamenanych na filmovy pas. Vemte si takove Hledani ztraceneho casu s Caslavskym - to je mnohdy oprene o ciste amaterske zabery, co v tom archivu nejak zkoncily. A treba taky provozuji kino, kde dodnes funguji i klasicke promitacky. Kolem Ceske filmove klasiky jsou ted sice nejake smluvni tahanice, ale to se snad brzo vyresi - v nedavne minulosti to byval take jeden z kanalu, kam se materialy z NFA (oficialne) dostavaly.
Proste ano - na jedne strane se ty licence mohou jevit jako mozna drahe - ale na strane druhe tam je taky nejaka uzitecna cinnost, ktera se z toho z druhe strany zaplati.
Jakoze vstupenka do kina za 120 korun nebo DVD za dve stovky je nesmyslne drahe? :-) Ano, pokud si to kupuje nekdo k dalsi masove redistribuci, tak to zrovnatak nedela jako charitu - on na tom vysilani sam vydela penize. A vydelal by jeste vic v momente, kdybyste ten poplatek do filmoveho archivu odboural. A samozrejme cena nesmyslna neni, coz fakticky dokazuje existence ne uplne maleho mnozstvi televiznich stanic, co ty stare podle vas predrazene porady v eteru porad dokola toci... :-)
Problém je, že jste poněkud opomněl napsat, že ta DVD vydává NFA. Když neposkytnete kontext, nemůžete čekat, že budete pochopen. (A kina neřeším.)
Je fajn, že konečně to, co mají začali uvolňovat tímhle způsobem (nevím, jak dlouho to dělají, už jsem to neřešil fakt dlouho) a jakkoliv to samozřejmě nic nemění na tom, že když si chci něco pustit, fakt si to nebudu objednávat na DVD, co dorazí za týden.
Ano, představte si, že mě zjevně narozdíl od vás mě diskutování neživí, takže jsem jen přes Google projel jejich ceníky (a zjistil, že celkem zlevnili což mě potěšilo). To myslíte vážně, že pro to, abych se tu s vámi bavil mám číst jejich výroční zprávy?
Jste úplně zdráv? Kolik si asi myslíte, že stojí můj čas?