Uzavřený software po roce 2000?

21. 12. 1999
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Problém Y2K přináší kromě paniky a hysterie i neobvyklý pohled na otevřený software.

Na serveru OpenSource.org vyšel zajímavý článek který pro Roota přeložil náš externí spolupracovník Miloslav Nič.


Pokud na vás nepůsobí abstraktní hovory o spolehlivosti software, uvažujte o následujícím problému. Nad horizontem se vznáší problém roku 2000 (Y2K). Po půlnoci 31.prosince 1999 se veškerý váš software, který používá pouze dvě číslice pro označování datumu, zblázní. A to může zničit vaše podnik.

Pokud vaši systémoví administrátoři nemají přístup ke zdrojovým kódům programů, na které vaše společnost spoléhá, můžete vědět, jestli váš podnik problém roku 2000 přežije?

Zajisté to nezjistíte tím, že si vytisknete řadu jedniček a nul z programu, který vám dodal prodejce. Možná vám tvrdil, že jeho software nemá s Y2K problém. Věříte ale jeho slibům? Věříte jim natolik, že na to vsadíte svůj podnikatelský úspěch?

Pokud ovšem spoléháte na uzavřený software, neděláte nic jiného. A pokud si připomenete vaše minulé zkušenosti s většinou prodejců uzavřeného software, tak uznáte, že se na tyto sliby příliš spoléhat nedá.

Ale nemusíte mi věřit. Zkuste se zeptat všech prodejců, kteří vám uzavřený software dodávají, jestli budou ochotni se písemně zavázat ke kompenzaci veškerých ztrát způsobených případnou chybou v jejich software spojenou s Y2K.

Pokud ochotni nebudou, a vy víte, že nebudou, nenapovídá vám to něco o riziku spojeném s uzavřeným software. Otevřený software vám nezaručí přežití, ale dá vám alespoň šanci.

Pokud cítíte odpovědnost před svými akcionáři, nenapovídá vám to něco o vašem příštím jednání? V okamžicích, kdy se vznáší nad horizontem problém typu Y2K, požadavek na otevřený software od všech dodavatelů není luxus, ale podmínka k přežití.

bitcoin_skoleni


Zní to logicky, co říkáte? Pravda, dnes, deset dní před „koncem světa“, už asi svůj informační systém nezměníte, ale to po vás koneckonců nikdo nechce. Tento článek by měl spíše nadhodit téma k zamyšlení. Všude se dnes volá po transparentnosti, která je dokonce zmiňována i v učebnicích marketingu jako pro úspěch společnosti důležitý prvek. Jenže tyhle učebnice asi lidé z počítačového průmyslu nečetli. A mám pro vás špatnou zprávu – pokud se neozvete vy, uživatelé, nikdy si je ani nepřečtou!

Tak neváhejte a ptejte se. Chtějte vědět, co se děje v softwaru, který řídí vaší společnost. Slepá důvěra se zatím ještě nikdy nikomu nevyplatila…

Autor článku