K těm 3D formátům - zamřelé, zastaralé odkazy na literaturu. Nebyly by pro čtenáře zajímavější živé formáty? Stačí se podívat na importy/exporty v blenderu. Více lidí bude asi zajímat 3d formát používany v unrealu a desítkách dalších her, než nějaký akademický deset let starý a nepoužívaný "standard"
On mozna ten deset let stary standard bude standardem i za dalsich deset let, zatimco kde bude unreal? Chcete popis 3D scen z Doomu ci Duka3D - zastarale, IMHO nezajimave.
Nebo od se STL, DXF apod. uz nepouziva? Vzdyt s tim druhym aktivne (skoro kazdy den) pracujeme.
Nemel jsem sice na mysli zrovna STL a DXF, ale i tak - 3D neni jen autocad.
Wavefront .obj nebo md2 nebo md3 pouzivaji tucty programu, od 3D modelovacich po ruzne hry. Nejde jen o nejakeho stareho unreala, ale o pouzitelnost a rozsirenost. Myslim si, ze mely byt zmineny
Treba jediny rozumny vystupu z 3D scanneru Minolta Vivid VI-700 je ve VRML. To opravdu neni jen AutoCAD :-), uz jenom nekolikanasobne vyssi cenou a uplne jinym zamerenim. STL je pro AutoCAD taky jenom vystupni format, aktivne se pouziva treba v ruznych CAM. Ale mate pravdu v tom, ze se muzu zamerit i na novejsi formaty, i kdyz do tech binarnich se mi moc nechce, kdyz mame k dispozici pekne popsane textove varianty.
já bych se pro začátek podržel těch 2D formátů - je to přece jen seriál o grafice; 3D formáty uchovávají spíše informace o objektech, jejich hierarchii a topologii, než to jak se mají zobrazit; to už byste rovnou mohl začít s PLY a skončit u openNURBS.... :)
Jojo, s VRML jsem se setkal ve skole a prekvapilo mne, jaky ma tento format dobre moznosti. Divim se, ze se nerozsiril, protoze s dostatecne rozsirenym VRML pluginem ve webovem browseru by se dala delat spousta zajimavych veci :-)
Přece jenom slouží spíš k popisu scény, včetně osvětlení, animací, událostí atd. Rozhodně je to zajímavé, ale v tom případě bych do stejné skupiny přidal i RenderMan (ať žije Pixar :-)
Je to trosku jine - VRML (*.wrl) mnoho aplikaci pouziva pro export i pro import. RenderMana moc neznam, ale predpokladam, ze to bude format podobny napriklad Vividu nebo POV-Rayi - ty jsou vetsinou opravu "write only" formaty, ktere korektne ctou vetsinou pouze ony renderery.
Velice zajimava je moznost konverze PDF do DXF. Malo lidi si uvedomuje ze jejich pracne vytvorenou vektorovou grafiku, ktera visi v PDF nekde na webu je mozne velice jednoduse prekonvertovat do DXF. ( ghostscript PDF->EPS; pstoedit EPS->DXF ). Dojde sice k "rozjeti" XY aspect ratio, ale napriklad v autocadu pri vlozeni jako BLOKu je mozne toto XY scale ratio opravit. www.pstoedit.net/pstoedit www.gnu.org/software/ghostscript
Dobry den,
Myslim, ze iges a step by se do seznamu hodily take. Btw, nemate nekdo zkusenosti s importem tehlech formatu do blenderu? Ne vzdy a ne v kazdem programu lze provest export do wrml nebo stl :(
O toto tema mam take zajem. Zkousel jsem nekolik cest pres ruzne dalsi formaty a nic pouzitelneho jsem nenasel. Nejsem expert na Corela podob, ale udajne snad Corel (10???) umi exportovat do SVG...jenze to problem s OSw zrovna neresi Pokud vi nekdo o necem lepsim... sem s tim! :-)