Cesta Vesselu na operační systém Linux se z nějakého nevysvětlitelného důvodu protáhla. Objevil se v rámci akci Humble Indie Bundle 6, ale na rozdíl od ostatních her nebylo možné linuxový port stáhnout. Oficiálně vyšel až dlouho po skončení akce. Čekání bylo někdy až nesnesitelné. Vessel si odnášel od recenzentů samé vysoké známky, a i když vývojáři moc do propagace neinvestovali, mezi fandy nezávislé herní scény probíhala poměrně bouřlivá šuškanda o kvalitách hry.
Vessel jde proti mainstreamovému proudu hned na několika frontách. Hra se obejde téměř bez násilí a smrti. Jediná šance, jak se pohnout kupředu, je používat svůj mozek. Herní mechanismy pracují se simulací kapalin a engine disponuje propracovaným fyzikálním modelem. V neposlední řadě se jedná o stylizaci. Dění se odehrává ve steampunkovém světě a grafická stránka lehce připomíná legendu Oddword, i když atmosféra není tak temná a tíživá.
Kdepak pan Arkwright udělal chybu?
Zhostíte se role mladého vynálezce M. Arkwrighta. Ten přišel na způsob, jak za pomocí zázračné látky Fluor přeměnit kapalinu na oddané pomocníky. Něco se však hrozně pokazí a jeho výtvory zahájí drobnou rebelii. Arkwrightovi nezbude nic jiného, než se vydat do útrob své velké továrny a celý výrobní proces zastavit. Ve světě Vesselu ale lidé ujíždějí na obrovských strojích ukrytých hluboko v podzemí. Čeká vás tedy poměrně dlouhá cesta za vaším cílem.
Hra se rozbíhá poměrně pomalu. Jednotlivými kapitolami proplouváte jako nůž máslem. Jen výjimečně se stane, že nad řešením nějakého problému, tedy alespoň zpočátku, budete trávit větší množství času. Obtížnost stoupá opravdu jen pozvolna, což vám dá prostor naučit se poměrně netradiční herní mechanismy. K řešení většiny hádanek budete totiž využívat kapalinu.
Voda dominuje nad parou
Vessel označili autoři jako steampunk, což je laicky řečeno svět, kde obrovské stroje pohání pára. Tady se ale jedná v 90 % případu o kapalinu. Většinou je vaším cílem zmáčknout nějaké tlačítko, či sérii tlačítek a nasměrovat čůrek vody do roury, mířící do obrovského stroje. Pak se to ale začne komplikovat. Je potřeba naráz ovládat více zařízení, a k tomu vám pomohou semínka vašich vodních (ne)přátel.
Stačí semínko položit na zem, zalít a vyraší z něj průzračná želé postavička. Ta instinktivně chce zmáčknout nejbližší tlačítko. V některých případech se jich bude po mapě pohybovat i víc než deset. Nemáte nad nimi přímou moc, jejich umístěním můžete ale odhadnout, kudy by se mohlo stvoření pohybovat. Je to někdy risk, ale ve valné většině případů, pokud nad nimi přemýšlíte, funguje.
Zasejte život a snažte se ho ovládnout
Semínka k sobě přitahují vodu. Slouží tak i jako magnet a můžete s nimi vést kapalinu zahnutými trubkami. Pravá sranda nastane ve chvíli, kdy získáte svou vodní pistoli. Jedná se vlastně o stříkačku se zásobníkem. Vodu lze nasávat nebo vypouštět. Záleží na situaci, jakou z funkcí budete zrovna potřebovat. Později se funkce pistole neomezí pouze na vodu, ale i na další kapaliny. Asi jste už postřehli, že se to značně odrazí na herních principech. Nakonec máte tolik možností, jak řešit problémy, že snadno zkejsnete na místě. Hádanky se stanou nesmírně komplexní záležitostí.
Do toho si připočítejte zajímavý level design. Když začne v úrovni pracovat obří stroj, milovníci techniky asi jen těžko zůstanou chladní jak kostka ledu. Grafická stránka mi připomněla Oddword. Svět je místy barevně velmi skromný a modely vypadají poněkud plasticky, jako by byly navoskované. To má ale nezaměnitelné kouzlo, i když je pochopitelné, že něco podobného nemusí sednout každému. Do toho skoro všude teče nějaký interaktivní čůrek reagující na okolí a rozlévající se do všech stran. Jedním slovem – nádhera. Vizuální stánku podkresluje hudba Jona Hopkinse měnící se podle aktuální situace.
Ovládání by zasloužilo více vyladit
Herní zážitek mi jen občas kazilo nepohodlné ovládání. To bylo primárně vyvíjeno pro konzolový gamepad a je to silně vidět. Když točíte nějakým kolem, šlo by to daleko lépe páčkovým analogem než šipkami, kde je pohyb trhaný. Někdy jsem měl problém přeměnit druh kapaliny na číselné klávesnici. Prostě tlačítka nereagovala a změnit v nastavení nešla. Doporučuji proto hrát spíše na gamepadu, pokud ho máte k dispozici. Herní zážitek to jedině obohatí.
Závěr a konečné hodnocení
Počkat na Vessel se vyplatilo. Jedná se o zábavnou indiovku s originálními herními mechanismy, které nestojí na zabíjení a násilí, ale na vašem logickém uvažování. Hraje se příjemně, obtížnost stoupá velmi pozvolna, a tak budete alespoň v prvních kapitolách ušetřeni nepříjemným zásekům. Škoda jen toho nevyladěného ovládání, nebýt jeho – nebál bych se připočíst i tu půl-hvězdičku navíc.
Výhody
-
Povedená simulace kapalin
-
Level design
-
Audiovizuální stránka
-
Steampunk
Nevýhody
-
Ovládání