Existují hloupé i nepatrně chytřejší repeatery.
Hloupý repeater je zesilovač s pevně nastaveným ziskem (třeba i s možností ručního nastavení zisku), s příjmovou anténou na střeše a vysílací anténou v uzavřeném prostoru, který potřebujete ozářit. Asi by to šlo i ubastlit jako zakázkový TV zesilovač a k němu nějaké anténky.
Chytřejší repeater je totéž s AGC a s omezením na maximální vysílanou úroveň a třeba ještě s nějakým digi managementem. Chytřejší repeater se dokáže ubránit zavazbení, pokud někdo "otevře vrata hangáru" apod.
Zavazbený repeater = dokonalá rušička. Asi proto jsou u nás tuším šmahem nelegální.
V prostoru, který je ozářený repeaterem, hlásí přijímače jedinou polohu: polohu příjmové antény repeateru.
Pokud byste repeaterem nasvítil tunel, docházelo by na přijímačích k zajímavým jevům při vjezdu a výjezdu do/z tunelu (tím myslím pokud to bude fungovat, tzn. pokud nedojde k zavazbení).
Sebelepší repeater (a kovové objekty v ozářeném prostoru) samozřejmě zhoršují kvalitu příjmu.
Na repeatery se ptají vývojová a servisní pracoviště firem, které řeší navigační přijímače, a pak operátoři "flotil vozidel parkovaných pod střechou" - záchranky, hasiči.
A souhlasím, že napadnout nehlídanou anténu repeateru někde na kopci nad tunelem by bylo jistě zábavné :-) a zřejmě i dost neškodné. V tunelu těžko někoho zmatete podvrhem GPS souřadnic.
Ono je otázka jaká navigace a co používala. Některé navigace při výpadku signálu používají poslední známý směr a rychlost, jaká byla změřena při vjezdu do tunelu a výpadek vyhlásí jen mimo místa, kde je zřejmý. Jiné použijí i data z inerciálních senzorů (akcelerometr, gyroskop, +kompas). Navigace, zabudované v autě navíc mají přístup k OBDII sběrnici a mohou brát data z dodatečných senzorů (rychlost vozidla, natočení volantu, atd.) a poskytovat tak ještě přesnější výsledek. Takže si ani nemusíte všimnout, že satelity data nepředávají a navigace o tom nemusí teoreticky informovat. Jinak by se daly použít jiné mechanismy určení polohy, typicky využívané v rámci indoor navigation, které také mohou polohu poskytovat i bez GNSS - Bluetooth, (WiFi,) buňková síť uvnitř v tunelu, atd.
... prakticky kazda auto navigace pri vypadku signalu ukazuje predpokladanou polohu a to snad skorem odjakziva, ale stejne tak indikuje, ze to je odhad, kterej nemusi odpovidat realite (trebas tak, ze zmeni obraz na cernobilej). Zadny dalsi informace z auta si to nebere, protoze je to nesmysl, kterej by na vysledku nic nezmenil. Nebo si jako myslis, ze to auto vi jak rychle jede? Vi prdlajs, a kdyz tak prave z GPS. To co ukazuje rucicka je ... umyslne podhodnocenej (protoze legislativa) odhad = vzdy to ukazuje vic, nez skutecne jedes. Protoze realita se meni v zavislosti na pouzitych gumach, jejich opotrebeni, atd atd. A to klidne v rozpalu 10km/h.
Podhodnocení se dá započíst a kvalifikovaný odhad na základě dat poskytovaných na OBD sběrnici je přesnější než když budu brát okamžitou rychlost vjezdu do tunelu. Samozřejmě to má smysl primárně u zabudovaných autonavigací, většina uživatelů si nebude připojovat OBD-II BT dongle kvůli lepší navigaci.
Kalibraci rychloměru lze provádět v době, kdy jsou data z GPS dostupná. GPS samotná také nemusí být zcela co do rychlosti přesná; a z popisu NMEA0183 si dodnes nejsem úplně jistý, jestli rychlost reportovaná GPS ve VTG a RMC větách bere v úvahu stoupání/klesání nebo ne (můj předpoklad je, že ne).
Mám jako navigaci Android aplikaci, která sice není připojena k OBDII sběrnici, ale v tunelu se jen přepne do nočního režimu a žádným jiným způsobem ztrátu GPS signálu během jízdy 2km tunelem neindikuje.
Tady: http://insidegnss.com/auto/novdec13-YONG-LI.pdf a tady: https://www.slideshare.net/paller/carphonesensorfusion máte nějaké ukázky cca 5 let zpátky jak se to dá dělat, výrobci to určitě zabudovali (dají se najít i US patenty z 90. let a články kolem roku 2006). Původní článek kde bylo využití dat z OBD v konkrétní navigaci konkrétního výrobce se mi nedaří teď na rychlo dohledat, je to tak rok až dva zpět, co jsem ho četl. Možná to bylo v souvislosti s určením polohy pro eCall a ne se samotnou navigací nebo to byl nějaký reklamní materiál.
OBD poskytuje otáčky převodovky, takže GPS se nemusí spoléhat na rychlost vypočtenou autem, může si sama vypočíst poměr rychlosti (z GPS) k otáčkám (z OBD) a podle toho počítat rychlost v tunelu. Některé OBD poskytují i otáčky jednotlivých kol (ze senzorů ABS), pak může taková navigace počítat i směr.